• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • cajsasmamma

Om du känner att du är en hemsk hästägare är det upptill dig själv och avgöra .

Alla mina hästar är klippta och är täckade på vinter, av anledningen att dom torkar mycket snabbare då och kommer snabbare ut i hagen.
    Jag tex motionera alltid hästarna på fm och då vill jag släppa ut dom runt lunch. och jag släpper inte ut en blöt(svettig) häst när det blåser, regnar eller/och är kallt. Jag tycker att det är humanare att klippa hästen i detta lägen än låta den stå inne i stallet.

Har stallbandage(även visa ha dom i hagen) för att det ger värme och ökar blodcirklationen som hjälper att läka benen  samt i hagen har dom bandage på för att inte skada bena. 
    Benskydden har dom på sig när dom ska kuta i 40-50km/h för att inte skada sener och ligament i snäva kruvor. Tyvärr har jag ingen skog och motionera i bor mitt ute på Östgöta slätten och här är kullar, berg och skog en bristvara.

Havre och korn köper jag med av bonden och tillskottsfoder behöver dom för att orka tränas och tävlas året runt .  

• cajsasmamma
    misplacedname skrev 2011-11-05 18:51:36 följande:
    En fråga till er som ger era hästar kraftfoder och annat tillskott till hö: har ni sett forskningen Wången gör på ämnet? De har ca 16 3-åriga travare som endast lever på hö och verkar klara sig rätt bra på det. Alla klarade 3-årstestet och mår bra i full träning på endast hö.

Jag personligen har ingen åsikt i ämnet men tycker det är en intressant studie om det visar sig fungera.
    Hästarna har klarat premielopp vilket är för 2åringar och då ska dom inte alls springa snabbt utan att dom springer på en idealtid. 

Och hästarna får väl mineraler och vitaminer med? 
  • Fru X
    Kallebus skrev 2011-11-05 10:39:28 följande:
    Snacka om att generalisera!

Jag åker till ridhus när vädret är för dåligt för att få en vettig träning på ridbanan hemma.
    Svettigaste passen har vi definitivt haft på ridbanan.
    Har man ett välpassande täcke får man inte skav.
    Svamp har jag aldrig haft på en häst och inte mina vänner heller och jag har hållit på med hästar i snart 25 år.
    Tror du har fått tag i dåliga täcken helt enkelt?!
    Givetvis kollar men upp vilket väder som väntas dagen efter om det skulle bli stora omställningar så man kan täcka därefter och i mitt stall så arbetar vi på olika tider så det finns alltid någon som kan sticka dit och byta täcke om det skulle behövas.
    Är det tillräckligt bra väder får även min klippta häst gå ute utan täcke, åtminstånde i några timmar.

Fast.. jag har INGA täcken. Rider alltid utomhus, även i "för dåligt väder". Skulle inte utsätta min fullpälsade häst för ett uppvärmt ridhus och vi har verkligt bra vent i stallet samt flera vindskydd och tak i hagen för ALLA hästarna, samt rikligt med grovfoder. HAR en 20 åring som av åldersskäl trappat ned sista halvåret men som varit i tävlingskonditon fram till dess.

Och jag bor i bergslagen, klimatzon 4-5...  

Har sett hudsvamp på häst, det är inte trevligt, gissar att du inte pysslat med välanpassade täcken i 25 år, i så fall lär du ha sytt dem själv. (OM det har betydelse så är jag själv uppväxt med hästar och har ÄGT häst i 32 år och ja, jag har lärt mig mycket av andras hästhållning, både + och - ). 

Det flitigta täkkes bytandet du beskriver, helt ärligt, det synar jag.

BRA att din klippta häst får chans att lufta pälsen vid vettigt väder, det måste kännas skönt för den.

RENT GENERELLT kan jag säga att jag många gånger sett hästar i olika hagar med trasiga täcken som inte sitter där de ska. INGET jag ens skulle drömma om att utsätta min hästar för.       
  • tjej87

När vi hade hästar var de klippta på vintern. Min pålle var halvklippt och syrrans helklippt då hon tränade och tävlade mkt mer. Dessutom satte hennes pålle isbjörnspäls i oktober medan min hade lite mindre vinterpäls. Täcken anpassades efter vädret varje morgon och när vi kom hem från skolan bytte vi täcken eller tog av dom om vädret hade ändrats. Inne på natten hade dom tunnare innetäcken under vintern så det var ju inte så att det var en massa extra jobb att sätta på olika täcken från dag till dag eftersom man ändå var tvungen att ta av innetäcket först.

Det är lätt att klanka ner på andra, hästfolk verkar vara väldigt duktiga på det. Så länge hästarna mår bra så tycker jag att man ska låta folk sköta sina hästar hur dom vill. En skogsmullehäst och en tävlingshäst lever helt olika liv och behöver olika saker. Annars skulle man ju kunna säga att en elitidrottande människa skulle äta samma mat som en person som bara sitter i soffan hela dagen och luffsar ut på lite promenader ibland. Alla måste väl ändå fatta att olika prestationer kräver olika förberedelser.

• Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-05 19:54:41 följande:

. En skogsmullehäst och en tävlingshäst lever helt olika liv och behöver olika saker. Annars skulle man ju kunna säga att en elitidrottande människa skulle äta samma mat som en person som bara sitter i soffan hela dagen och luffsar ut på lite promenader ibland. Alla måste väl ändå fatta att olika prestationer kräver olika förberedelser.

nja det är inte hela sanningen.

Du kan inte jämföra människa och häst på det sättet.

Människoraserna skiljer sig mycket mindre åt än hästraserna gör. Dessutom rör sig hästar mer än soffpotatisar gör, även häst på box vandrar runt medans soffliggande människa är stilla.

Min 20 åring har aldrig någonsin ätit mer än 1,5 kg kraftfoder/dygn, då är det en stor kille på 169/690kg 25% fullblod som blir het av havre och lätt får kolik av korn. Han äter 9-10kg hö/dygn, kanonhö och har lång betessäsong i stora hagar. Uppstallad ca 8 mån/år men även då 10-12 timmar ute i stora hagar.

Den foderstaten skulle många med tävlingsambitioner fnya åt man den har räckt gott och väl till honom.        
  • DeathByPickles

Är det bara jag som inte förstår vad TS vill?

Det är väl självklart att man anpassar sin hästhållning efter individ och 'användning'. Jag skulle aldrig låta kallblodstravaren kuta runt i helmundering(vinterpäls) halva tävlingssäsongen bara för att jag tycker att det är fånigt att ha täcken på kusen när det är minusgrader ute? Så totalt korkat och opraktiskt. Han skulle ta en mindre evighet på sig att torka efter varje pass.
    Inte heller skulle jag klippa skogsmullekompisen för att jag tycker det är kul att byta täcken i alla väder eller betala åttahundra extra varje månad för foder mina djur inte behöver? Jisses, om jag ger djuren tillskott är det väl för att jag endera måste kompesera för grovfodret eller för att en häst i hårdträning generellt BEHÖVER tillskott.
    Varenda människa som klappar om en häst är väl medveten om att deras kropper Egentligen inte är byggda för den prestation vi kräver av dem i träning och tävling?

Detsamma gäller hundarna.
    FNYS - säger en del när jag tar fram vintertäcket till min släthåriga jack russel - eller ännu värre: låt henne frysa och härdas!
    Är detinte kloka?! Jycken har ju ingen underull, knappt något underhudsfett och de tycker att jag ska slänga ut henne i -20 och en halvmeter med snö utan högenergifoder eller en tråd på kroppen? 

Ibland glömmer folk helt enkelt bort att det vi kräver av våra djur idag innebär prestationer som skulle ta död på samma djur om vi inte gjorde vårt bästa för att Kompensera för energin vi använder i träning / tävling / fritid. Det är helt enkelt en avvägningsfråga. Man prioriterar olika, har olika förutsättningar, målsättninga, möjligheter och filosofi.
    Allt väl så länge djuren mår gött och vi trivs med dem... eller va? 

Lite svammel efter ett vinglas, men när man skrivit en sådan luddig TS får man ligga som man bäddat.. ^^  

Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Kallebus

Förstår verkligen inte vad det är för fel på folk?!
    Bara för att jag bor i Skåne och inte har en skog att rida i så ska jag inte få ha häst?
    Hästen rids ut så ofta det bara går men det får bli på grusvägar och en åker om det finns någon snäll bonde som låter oss låna en.
    Bara för att det finns en del hästägare som övertäckar, ger för mycket kraftfoder och rider i isolerade ridhus (vad nu det har med saken att göra?) så innebär det inte att alla som har hästar i box och klipper dom är idioter!

Bara för att: så äter min häst ca173cm/575kg 9-16kg ts per dag beroende på väder och temperatur.
    max 2kg kraftfoder men sorten kan variera beroende på graden av arbete.
    Han går på bete dygnet runt från mitten/slutet på maj-1oktober men rids och tävlas hela tiden.
    När han står på stall går dom ute 7-17 varje dag.

• tjej87
    Fru X skrev 2011-11-05 20:58:45 följande:

nja det är inte hela sanningen.

Du kan inte jämföra människa och häst på det sättet.

Människoraserna skiljer sig mycket mindre åt än hästraserna gör. Dessutom rör sig hästar mer än soffpotatisar gör, även häst på box vandrar runt medans soffliggande människa är stilla.

Min 20 åring har aldrig någonsin ätit mer än 1,5 kg kraftfoder/dygn, då är det en stor kille på 169/690kg 25% fullblod som blir het av havre och lätt får kolik av korn. Han äter 9-10kg hö/dygn, kanonhö och har lång betessäsong i stora hagar. Uppstallad ca 8 mån/år men även då 10-12 timmar ute i stora hagar.

Den foderstaten skulle många med tävlingsambitioner fnya åt man den har räckt gott och väl till honom.        
    Fast om det nu är ännu större skillnader på hästraser än vad det är på människor så borde man ju verkligen förstå att olika hästar kräver olika saker. Sen är ju alla individer också, det som funkar på ett halvblod behöver inte funka på ett annat halvblod.
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-05 19:04:47 följande:
    Om man jaktklipper ja ok, men inte sjutton behöver man helklippa hästen!!! Finns människor som tom rakar hästens huvud och ben, även över njurarna! Folk verkar inte längre förstå vad hästar behöver!

Å har man inte tillgång till en skog att rida i utan bara rider på ridbana eller manege, ja då ska man inte ha häst!
    Varför är det så farligt att klippa hästarna och sen täcka dom? Tycker du att det är bättre att man har en häst som svettas mycket och är blöt och fuktig i pälsen större delen av dygnet?

Och vi som tex bor på östgöta slätten och skåne inte ska ha hästar för att vi inte har skog? 
  • Fru X
    Kallebus skrev 2011-11-05 22:31:48 följande:

Bara för att det finns en del hästägare som övertäckar, ger för mycket kraftfoder och rider i isolerade ridhus (vad nu det har med saken att göra?) så innebär det inte att alla som har hästar i box och klipper dom är idioter!

Jag som har fullpälsad häst har märkt att den (självklart?) underpresterar i isolerade uppvärmda ridhus. Den känns loj och mår uppenbarligen inte bra i dessa ridhus. Därför rider jag ute. OCH har i tråden not isolerade ridhus... Det tyckte jag var relevant.

Fö rider inte jag heller I SKOGEN och har inte gjort på 15 år, vi har björn (sover i ide så här års, tackochlov), varg, lo och har senaste åren även begåvats med vildsvin. Rovviltet gör hästarna såpass rädda att det av säkerhetsskäl inte är tillrådigt att rida där.   Vi rider efter byvägarna och i mindre skogsområden i närheten av stallet. Samt har belyst gruspaddock.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)