• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 15:56:10 följande:
    Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...

Nej, de flesta inom vården tycker bättre om örontemp.
  • Tuffs80

Självklart kan jag tempa mig i rumpan om det är den termometern jag får tag på. Ser inte riktigt problemet. Men det finns dom som har sådan rumpskräck att dom knappt kan torka sig i rumpan utan att använda halva pappersrullen. Då förstår jag att det kan vara svårt att använda en ändtermometer.

• Jamo
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 15:56:10 följande:
    Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...
    Lite konstigt att på de avd. jag jobbat på använder örontemp. När dessa kalibreras så stämmer dom till 100% :)

Använder örontemp hemma också.
  • Anonym (000000)
    Jamo skrev 2011-11-20 16:08:46 följande:
    Lite konstigt att på de avd. jag jobbat på använder örontemp. När dessa kalibreras så stämmer dom till 100% :)

Använder örontemp hemma också.

Hur kalibrerar man den då?

Jag använder öron och muntermometer till mig och barnen. Jag har en för rumpan, ifall jag någon gång skulle vilja veta exakt temp men har aldrig använt den.   
  • Anonym (Varmannica)
    Tuffs80 skrev 2011-11-20 16:08:23 följande:
    Självklart kan jag tempa mig i rumpan om det är den termometern jag får tag på. Ser inte riktigt problemet. Men det finns dom som har sådan rumpskräck att dom knappt kan torka sig i rumpan utan att använda halva pappersrullen. Då förstår jag att det kan vara svårt att använda en ändtermometer.
    Haha! Den va bra. Ja en del tycks ju ha någon form av enorm skräck för allt som har me stjärten att göra.
  • Themis

Nej gud, det känns faktiskt bara gammalmodigt och lite halväckligt idag tycker jag.

Örontemp är modellen, går fort och barn gillar den och nog vet man om man har feber eller ej även med den.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Jamo
    Anonym (000000) skrev 2011-11-20 16:13:52 följande:

Jag använder öron och muntermometer till mig och barnen. Jag har en för rumpan, ifall jag någon gång skulle vilja veta exakt temp men har aldrig använt den.   
    Görs av sjukhustekniker i nån konstig apparat. Vi får inte göra det själva eftersom det ska vara utbildad personal till det. Samma med tex. blodtrycksmanschetter. Hos oss ska det i alla fall göras 1 gång i kvartalet.
  • Themis
    Anonym (000000) skrev 2011-11-20 16:13:52 följande:

Alltså, det finns olika fabrikat, de som vården har kan vara en dyrare modell som är mer exakt och där kalibrering krävs för att den ska hålla mätsäkerheten.

Lite på samma sätt som det är skillnad på din personvåg, din hushållsvåg och vågen på sjukhusets laboratorium.
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • sextiotalist

Nix, hatade detta som barn, mitt barn visade tidigt att h*n tyckte illa om det, så här använder vi muntermometer. Ser inga problem om att det inte visar exakt, för i 99% av fallen behövs ingen exakt på 10-delsgrad, det räcker ofta med att man vet om den stiger eller sjunker.

När mitt barn för ett år sedan tempade sig på en barnakut, då använde de termometer under armen, näst sist var det örontermometern.

Jag tror inte det är konstigt att man inte gillar att någon pillar en i analen, det är väldigt privat . Inte ens våra katter och hundar har gillat det, när jag skulle tempa katten höll jag få 96 klor i mig (och då var hon en snäll katta och van vid att bli kontrollerade både öron och mun, men analen, där gick gränsen)

• Långstålsskrälle
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:05:08 följande:
    Nej, de flesta inom vården tycker bättre om örontemp.
    Ja vården använder det ju så klart självai sittyrkesutövande på sjukhus osv, men så är de termometrarna i regel bättre än de folk har hemma. Ringde 1177 senast i förrgår ang min lille kille. (Sambon köpte en svindyr örontermometer nyligen, känt märke) 1177 bekräftade dock det som jag tidigare hört på både VC och BVC) nämligen att det är för stor felmarginal på dessa termometrar och man ska tempa i rumpan för att vara på den säkra sidan.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?