• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:40:03 följande:
    Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).

??????

Nej, inom vården används örontemp för att den är den mest tillförlitliga.  
  • Lenora

Nej, och jag stoppar inte in något i rumpan på min dotter heller.

• NittonHundraÅttioTvå
    Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).

Det är inte mindre hygieniskt att använda rumtemp än örontemp. Finns tempsskydd för båda.
  • Anonym (*)

nej det gör jag inte, men min man o hela hans familj som är sjuksköterskor säger att det är där man "ska mäta" för att få bäst anvisning. På sjukhuset har jag oxå blivit mätt i rumpan, min man jobbade då så han tog tempen på mig. Det var nån digital maskin som satt på väggen o så en sladd som gick till den grejen man stack upp. Så farligt är det ju inte men inte kul heller.

Men just nu äger vi faktiskt ingen temp hemma så jag kan inte ta tempen hemma. När jag bodde hemma i tonåren hade vi muntemp, när vi var små var det rektaltemp o det var på den tiden man hade kvicksilver termometer, sen när de skulle kastas ut så köpte mamma en digital temp o då hade vi nått den ålder då vi helt enkelt inte ville ta temp i stjärten så då fick den bli en muntemp. Men som sagt egentligen bättre att ta i rumpan.

ett tag tog man i örat, men man har nu upptäckt att det inte var så bra som man trodde så den hederliga rektaltempen får leva kvar.

• Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:42:09 följande:
    Det är inte mindre hygieniskt att använda rumtemp än örontemp. Finns tempsskydd för båda.
    Vad grundar du ditt påstående på? Är du i branschen? Jag vet väl att det finns tempskydd, det är fortfarande mer hygieniskt (och enklare) med örontemp.
  • Långstålsskrälle

Anledningen att man vill veta exakt kan ju exempelvis vara att man har ett mycket litet barn. Man kanske som jag sitter hemma med en i yrket bortrest sambo, och en liten kille på 7 veckor, vilken man knappt hunnit "lära känna" och vet hur han brukar vara vid s.k normalt allmänhetstillstånd. Dessutom kan ju de s.k allmänhetstillståndet inbegripa en stor variation på acceptabel temp och man kanse vill veta om febern förändras och i så fall om den är på väg upp eller ned.

• Mad as snow
    Är det vanligt med en felmarginal på 2 grader beroende på vilken temp man använder?
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:43:23 följande:
    Vad grundar du ditt påstående på? Är du i branschen? Jag vet väl att det finns tempskydd, det är fortfarande mer hygieniskt (och enklare) med örontemp.
    Ja, jag är i branchen.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Mad as snow skrev 2011-11-20 16:45:41 följande:
    Är det vanligt med en felmarginal på 2 grader beroende på vilken temp man använder?

Nej, det är inte vanligt.
  • Anonym (läkare)
    Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 16:45:04 följande:
    Anledningen att man vill veta exakt kan ju exempelvis vara att man har ett mycket litet barn. Man kanske som jag sitter hemma med en i yrket bortrest sambo, och en liten kille på 7 veckor, vilken man knappt hunnit "lära känna" och vet hur han brukar vara vid s.k normalt allmänhetstillstånd. Dessutom kan ju de s.k allmänhetstillståndet inbegripa en stor variation på acceptabel temp och man kanse vill veta om febern förändras och i så fall om den är på väg upp eller ned.
    Agree. Barn sjunker i allmäntillstånd av hög feber, det är ingen större skillnad mellan 39,5 och 40,5 även om det är större allvarlighetsgrad i den senare. En spädis är svårare att avgöra allmäntillstånd på och dessutom går det snabbt att de blir dehydrerade.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?