• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 18:15:52 följande:

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:59:10 följande:

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.

Letar du källa?

Nej
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:20:56 följande:

Nej

Oproffsigt att häva ur sig saker utan att kunna visa en källa till sitt påstående!
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 18:24:42 följande:

Oproffsigt att häva ur sig saker utan att kunna visa en källa till sitt påstående!

Vill du ha källa så går till närmaste sjukhus.
  • Anonym (.......)

Nej, jag tempar varken mig själv eller mitt barn i baken.. Att ta tempen i baken var det värsta jag visste när jag var liten..

• Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:28:08 följande:

Vill du ha källa så går till närmaste sjukhus.

Jag vill ha en källhänvisning till ditt påstående. Man skriver inte nåt sånt utan att kunna visa på en korrekt källa. Annars anses det taget ur luften och därmed inte stämma!
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 18:30:16 följande:

Jag vill ha en källhänvisning till ditt påstående. Man skriver inte nåt sånt utan att kunna visa på en korrekt källa. Annars anses det taget ur luften och därmed inte stämma!
    Det är FL vi är på... Här skrivs saker utan källhänvisning dagligen. Du kan ju be Anonym (läkare) om källhänvisning med.
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:31:08 följande:
    Det är FL vi är på... Här skrivs saker utan källhänvisning dagligen. Du kan ju be Anonym (läkare) om källhänvisning med.

Nu bad jag DIG för jag tvivlar på att du har rätt i ditt påstående. DÄRFÖR vill jag att du visar upp en vetenskaplig källa på att det du säger stämmer! Att det inte bara är din åsikt, för då skulle det ha framgått.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 18:35:37 följande:

Nu bad jag DIG för jag tvivlar på att du har rätt i ditt påstående. DÄRFÖR vill jag att du visar upp en vetenskaplig källa på att det du säger stämmer! Att det inte bara är din åsikt, för då skulle det ha framgått.
    Nej, jag tänker inte ägna hela kvällen åt att ta fram en vetenskaplig källa till det jag säger. Har du lust att göra det så be my guest
  • SmilingCoast
    Scream2 skrev 2011-11-20 18:35:37 följande:
    Man kan be om källa för ett påstående, och man kan ifrågasätta påstånden som inte kan styrkas, men det är fortfarande bara ett forum, och dessutom en diskussion om termometrar. Att skrikande kräva någon på källa är lite overkill i sammanhanget, eller hur?
  • Anonym (olika)

Tycker det kan skilja rätt mycket mellan rektal mätning och t.ex. munnen. På min lilla flicka skiljde det en grad precis nyss, munnen 39,5 och rektalt 40,5 (jag använde inte samma termometer om någon oroar sig!). Det är väl ganska stor skillnad.

Vad gäller temperaturtagning i öronen som görs på vårdklinikerna så tycker jag den verkar rätt värdelös. Många gånger känns det som om termometern knappt körs in i örat.

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?