• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Anonym

Absolut! Har en örontemp men tycker inte att den är tillförlitlig alls.

• Scream2
    SmilingCoast skrev 2011-11-20 18:46:49 följande:
    Man kan be om källa för ett påstående, och man kan ifrågasätta påstånden som inte kan styrkas, men det är fortfarande bara ett forum, och dessutom en diskussion om termometrar. Att skrikande kräva någon på källa är lite overkill i sammanhanget, eller hur? 
    Ibland kan det ju vara medlemmen i sig som triggar fram begäran om att få en källa till ett påståendet.
    See my point? 
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:38:38 följande:
    Nej, jag tänker inte ägna hela kvällen åt att ta fram en vetenskaplig källa till det jag säger. Har du lust att göra det så be my guest

MEN, du måste väl redan HA en källa om du kommer med ett så tvärsäkert påstående, Du kan ju inte bara ha tagit det ur luften?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:08:48 följande:
    Ibland kan det ju vara medlemmen i sig som triggar fram begäran om att få en källa till ett påståendet.
    See my point? 
    Har sagt att du jättegärna får leta fram en vetenskaplig källa, men jag tänker inte göra det.
  • EvelinasSyster

Ärligt talat så ja, jag kan inte veta om jag har feber annars. Jag har aldrig någonsin haft feber enligt en örontermometer. Jag har 35-36 grader enligt örontemparna oavsett om jag har 40 graders feber eller inte.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:09:24 följande:

MEN, du måste väl redan HA en källa om du kommer med ett så tvärsäkert påstående, Du kan ju inte bara ha tagit det ur luften?
    Ja, jag har en källa. Sjukhuset. Läkaren. Barnläkare, Barnsjusköterskan. IVA-sjuksköterskan. Men det är ju ingen källa som räcker för dig, eftersom den inte är vetenskaplig. Vill du ha en vetenskaplig så be my guest och ta fram en.
  • hjertat8

Usch jag tycker det är så äckligt att ta tempen i rumpan,förstår inte varför man ska göra det när det finns så många andra tillförlitliga alternativ..

• Anonym (nonejoj)
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-20 15:44:14 följande:
    Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.
    Nej det gör jag inte. Tempar inte heller barnen i rumpan om det inte är alldeles väldigt jättenödvändigt vilket det sällan är.
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:09:51 följande:
    Har sagt att du jättegärna får leta fram en vetenskaplig källa, men jag tänker inte göra det.

Och därmed uppmanar jag samtliga i den här tråden att bortse från inlägget där du så tvärsäkert skriver att örontemp och rectaltemp är lika tillförlitliga!!!!
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?