• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Mad as snow
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:54:24 följande:
    Förresten, bara som en parentes till det där... Samma patient kan ha 1 grads (eller tom mer) skillnad i temp mellan de båda öronen sekunderna efter varandra. Vad är logiken i det? Används tempen korrekt är det kanske inte vanligt med 2 graders skillnad, men gott och väl 1-1,5.
    Det har jag aldrig varit med om faktiskt. Jag tror att jag klarar mig från rövtempen framöver också.
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Kotthare

Vi tempar med örontemp på barnen på mitt jobb, förskola. Provade på mig själv, jag hade 35.5 i ena örat och 36.9 i andra...

• NittonHundraÅttioTvå
    Kotthare skrev 2011-11-20 17:04:16 följande:
    Vi tempar med örontemp på barnen på mitt jobb, förskola. Provade på mig själv, jag hade 35.5 i ena örat och 36.9 i andra...

Det är vanligt att ha olika temp i öronen.
  • Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:58:20 följande:
    Nej. Sluta säg massa felaktigheter i tråden.
    :) Jag lämnar diskussionen nu. Jag vet att jag inte har fel. Men så har jag med största sannolikhet en annan utbildning än vad du har. Och jag står fast vid att jag inte tycker det är konstigt att använda vare sig örontemp, muntemp eller rektaltemp hemma, som var TS-frågan.
  • Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 17:05:27 följande:
    Det är vanligt att ha olika temp i öronen.
    Ja, och vad säger det om core temp? Precis det jag sa... Nåväl, nu lämnar jag som sagt!
  • muffin

Nä...jag tempar inte ens barnen i rumpan längre (de är 2 och 4). Vi tar i örat..
    Ser väl inget fel i å tempa i rumpan som vuxen om man vill det men jag vill inte det.

• Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:59:10 följande:

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.

Vad har du för källa på det?
  • Scream2

Ska man ha en totalt korrekt temp så ska man väl ta en invasivt och det går ju inte hemma....mkt forskning verkar finnas i äment och det verkar inte finnas nåt konsens om vilken metod som är bäst. Snabbt läst verkar rektaltempen anses vara mest tillförlitlig MEN har då nackdelar att det är besvärligt, patientens intigritet osv. Och när man tar tempen hemma, är man väl mest intresserad av om den går upp eller ner, inte ute efter ett exact värde?

• NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 17:17:21 följande:
    :) Jag lämnar diskussionen nu. Jag vet att jag inte har fel. Men så har jag med största sannolikhet en annan utbildning än vad du har. Och jag står fast vid att jag inte tycker det är konstigt att använda vare sig örontemp, muntemp eller rektaltemp hemma, som var TS-frågan.

Du verkar då inte ha någon anan utbildning än mig
  • Scream2
    Scream2 skrev 2011-11-20 17:21:10 följande:

Vad har du för källa på det?

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:59:10 följande:

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.

Letar du källa?
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?