• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:45:52 följande:
    Ja, jag är i branchen.
    Hygienläkare?
  • Lapplandspärlan

tar inte tempen överhuvudtaget. har sällan feber och när jag har det då känner jag det, finns ingen anledning till att kolla. mår jag dåligt så mår jag dålig.

• Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:41:33 följande:
    ??????

Nej, inom vården används örontemp för att den är den mest tillförlitliga.  
    Haha, helt fel! Hört talas om core temperature?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:47:22 följande:
    Hygienläkare?
    Nej.
  • Anonym (läkare)
    Mad as snow skrev 2011-11-20 16:45:41 följande:
    Är det vanligt med en felmarginal på 2 grader beroende på vilken temp man använder?
    Förresten, bara som en parentes till det där... Samma patient kan ha 1 grads (eller tom mer) skillnad i temp mellan de båda öronen sekunderna efter varandra. Vad är logiken i det? Används tempen korrekt är det kanske inte vanligt med 2 graders skillnad, men gott och väl 1-1,5.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:49:22 följande:
    Haha, helt fel! Hört talas om core temperature?

Ja.
  • Snorpi
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:41:33 följande:
    ??????

Nej, inom vården används örontemp för att den är den mest tillförlitliga.  
    Fast va? Nej det är det verkligen inte...
  • Anonym
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-20 15:44:14 följande:
    Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.
    Nej, jag tar inte tempen överhuvudtaget. Ser ingen mening med det, har jag feber så känner jag ju det ändå. Vilken temperatur känns rätt oviktigt.
    Men skulle kunna ta den i rumpan på både mig och barn om det är så att det skulle krävas.
    Men då får jag ju skaffa en termometer först : )
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:54:24 följande:
    Förresten, bara som en parentes till det där... Samma patient kan ha 1 grads (eller tom mer) skillnad i temp mellan de båda öronen sekunderna efter varandra. Vad är logiken i det? Används tempen korrekt är det kanske inte vanligt med 2 graders skillnad, men gott och väl 1-1,5.

Nej. Sluta säg massa felaktigheter i tråden.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Snorpi skrev 2011-11-20 16:55:54 följande:
    Fast va? Nej det är det verkligen inte...

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?