Inlägg från: Angelica1991 |Visa alla inlägg
  • Angelica1991

Augustibebis 2012

hej hallå :D måste bara få dela med mig om en ljuvlig upplevelse. i måndags var jag till barnmorskan och jag fick lyssna på hjärtljud var 15+1 då :) hade inte fått nått livstecken fören då så det var riktigt underbart. glädjetårarna var på plats =D snart dags för RUL också : D hihii 19 mars =)  

• Angelica1991
    natlup skrev 2012-03-13 10:37:42 följande:
    Jag hitta svaret på min egna fråga på gravidverktyg-sidan :D

En graviditet varar 280 dagar. Vid en standardcykel på 28 dagar och luthealfas på 14 dagar startar graviditeten på sista mensens första dag. Då är man i vecka 0+0. Den faktiska graviditeten startar alltid vid ÄL, i vecka 2+0.

Har man annan cykel eller lutealfas än standard beräknas graviditeten därefter.

BF är i vecka 39+6.

OBS: En del BM börjar räkna från vecka 0+1 och anger 40+0 som BF men då de flesta räknar på vårt sätt har vi valt att använda det

nu har jag ju en skit konstig fråga här. tänkte om du vet eller någon annan kanske :P om man har en menscykel på 30-31 dagar och luthealfas på 16 . är en graviditet 280 dagar då också. haha har jag funderat på länge men har aldrig frågat någon :P haha 
  • Angelica1991
    natlup skrev 2012-03-13 11:34:53 följande:
    Jag har funderat på samma sak! Det sjuka e att ja har en menscykel på 31 dagar men på UL sa de att hon e beräknad en 8 augusti, då skuulle ja ha en menscykel på 28 dagar :S 

jaha det var konstigt, själv har jag aldrig haft en cykel på 28 dagar. så vi får se vad dom säger på ul för min del, 6 dagar dit =) 
  • Angelica1991
    Novixi skrev 2012-03-13 12:02:23 följande:
    har haft precis samma fundering! jag har mellan 25-32 dagars cykel men endast en 12 dagars lutealfas. detta måste ju påverka BF datum? jag räknade ut mig själv till någon gång mellan 3-5 augusti, BM ändrade mig till 31 juli på inskrivningen och sa att det inte spelar någon roll vilken längd man har på lutealfasen. men det måste det väl ha?
    sen på RUL blev jag flyttad till  8 augusti. undra om det är någon som vet svaret på detta? Flört
    vi verkar vara några som funderar på det här. ja jag tycker att det borde spela roll när man har lutealfas och längden på cykeln :P hehe för annars verkar det ju konstigt att bm ska behöva fråga hur läng cykel man har och så. men ändå räknar min bm på 28 dagar fast jag sa att jag alltid har samma datum varje månad. och det blir ju aldrig 28 :) 
  • Angelica1991

Pixel3 : KRAM !! håller fingrar och tår till dig också 

jag börjar själv bli jävligt nervös nu för mitt RUL.. ända jag vet att hjärtljudet lät bra för 2 veckor sen och nu är det 6 dagar till RUL .. handsvetten börjar komma  

• Angelica1991

jag måste bara klämma in lite här.. jag blir ju så jäkla nojjig säkert helt i onödan.. men det hör väl till.. jag fick höra hjärtljud i v 16 och nu är jag 2 dagar från fullgången 18 v .. jag har känns små bufflingar och någon slags kullerbytta av nå slag titt som tätt. men nu 2 dagar har det vart så stillsamt. jag vet att jag inte alls behöver oroa mig för jag är bara v 18. men ni förstår nog hur jag funderar ändå.. vill tilllägga jätte nojjig.. som tur är ska jag på rul om 3 dagar.. ja var bara det jag ville skriva av mig om :) jag vill PUSTA UT !! :P

• Angelica1991
    Tesdy skrev 2012-03-16 19:55:38 följande:
    Jag har idag väldigt vattniga flytningar, känns nästan som jag kissar på mig!! Är det ngn av er andra som haft likadant?
    jag har :) går i perioder.. jag blir då jätte stressad och springer till toan, men det visar sig vara jätte mycket flytningar. men har hört att det är jätte vanligt :)
  • Angelica1991
    Tesdy skrev 2012-03-16 20:08:18 följande:
    Skönt att höra att det är vanligt fick ju lite panik här. är ju trots allt åtta år sen jag var gravid senast.
    ja jag brukar sällan panika för saker. men nu när jag bär ett litet mirakel så minsta lilla grej som jag inte är van med så måste jag ta reda på vad det är för något samma sekund =D hehe ja det var några år sen. för mig är det första så allt är jätte nytt =) att veta mycket om en graviditet innan man blir det är inte samma sak som att uppleva det. man fjollar till sig fast man vet vad det är :P hahah 
Svar på tråden Augustibebis 2012