• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Albasmamma

LiJon: På mitt besök efter RUL så lyssnade BM på hjärtljuden. Tror de gör det överallt. Tror att det är fullt normalt att du känner mer vissa dagar och sen är det lugnare, än så länge har ju bebisen mycket plats att röra sig på.

Astro: Tack för tipset om magnesium, jag ska köpa hem det för jag börjar känna av kramp i vaderna.

fruElle: vår son heter Max :)
    Nu funderar vi på Leon, Noel eller Troj. Får se vad det blir..

Lycka till ni som har RUL idag!

• Albasmamma

Issan: Tycker det är bra att läsa på "lagom" om förlossningen. Ingen är ju den andra lik så jag tror det är bra att inte låsa fast sig att sin egen förlossning kommer bli på ett visst sätt. Däremot är det ju bra att vara lite förberedd på ex. olika bedövningar, vad man själv vill och inte.

• 7eHimlen
    LiJon skrev 2012-03-26 10:53:42 följande:

Sen har jag en fråga till. Jag verkar ha en bebis som är jätteaktiv tre-fyra dagar, sen helt lugn tre-fyra dagar och sådär går det runt. Men jag blir ju likförbannat lika orolig varje gång hon blir sådär lugn och jag knappt känner henne alls, och nu har jag inte känt riktigt sedan i torsdagskväll någon gång. Ska till BM imorgon första gången efter RUL, brukar de lyssna på hjärtljuden då?        

Jag har en likadan, inte heller känt nåt/väldigt lite aktivitet sen i fredags, klart man blir helt nojjig, men jag tror det är rätt vanligt. Vilken vecka är du i? Jag är i v19 nu (18+1), RUL imorgon, så efter det tänker jag lugna mig lite om allt ser bra ut. Just nu är ju bebisarna inne i värsta tillväxtperioden, så det kanske inte är så konstigt att det tar på deras krafter. Allt är säkert precis som det ska med våra små :)
    Issan8 skrev 2012-03-26 10:56:51 följande:

Har ni börjat fundera på och läsa på om förlossningen? Flera av er är ju flerbarnsmammor  så ni vet ju redan hur det kan va men är det bra/dåligt att läsa på mycket och bilda sig en uppfattning om hur man önskar sig att det ska gå?

Det är min första oxå, jag har funderat på det där, om det är bra att läsa mycket eller om man ska "ta det som det kommer". I allt annat i livet så brukar jag vilja läsa på, för att ha lite "koll" på vad som händer, men en förlossning kan ju bli lite hur som helst. SÅ jag är oxå lite i valet o kvalet. Kanske skrämmer man upp sig själv i onödan om man läser för mycket, eller så blir man lugnare under förlossningen just för att man har lite hum om vad det är som pågår. jag tror att jag kommer läsa lite när det närmar sig, nu är jag ju fortf nästan två veckor från halvtid :P
  • LiJon
    7eHimlen skrev 2012-03-26 11:18:48 följande:

Jag har en likadan, inte heller känt nåt/väldigt lite aktivitet sen i fredags, klart man blir helt nojjig, men jag tror det är rätt vanligt. Vilken vecka är du i? Jag är i v19 nu (18+1), RUL imorgon, så efter det tänker jag lugna mig lite om allt ser bra ut. Just nu är ju bebisarna inne i värsta tillväxtperioden, så det kanske inte är så konstigt att det tar på deras krafter. Allt är säkert precis som det ska med våra små :)

Det är min första oxå, jag har funderat på det där, om det är bra att läsa mycket eller om man ska "ta det som det kommer". I allt annat i livet så brukar jag vilja läsa på, för att ha lite "koll" på vad som händer, men en förlossning kan ju bli lite hur som helst. SÅ jag är oxå lite i valet o kvalet. Kanske skrämmer man upp sig själv i onödan om man läser för mycket, eller så blir man lugnare under förlossningen just för att man har lite hum om vad det är som pågår. jag tror att jag kommer läsa lite när det närmar sig, nu är jag ju fortf nästan två veckor från halvtid :P

Ja det är ju säkert så! De har ju plats därinne och ibland får jag för mig att hon vänt på sig och sparkar inåt liksom, tycker jag kan känna ryckningar långt bak i magen liksom även om jag inte kan vara säker på att det är bebisen. Är i vecka 20 nu, 19+2. Spännande med RUL, du kan säkert slappna av efteråt! När vi gjorde vårt andra för lite drygt en vecka sedan hade hon haft ett par lugna dagar innan och man såg ju faktiskt att hon rörde på sig förfullt därinne  Lycka till imorgon!

Får hoppas BM lyssnar så man kan slappna av lite, har ju en doppler härhemma men vill undvika att lyssna med den "i onödan".      
  • ullis1990

Någon som har barn sen förut som har tagit Fragminsprutor under graviditeten? Jag har hört något om att Fragminsprutorna kan ställa till det med olika sorters bedövning, att man inte kan få tex ryggbedövnigen..

• Tesdy

Jag kan också vakna av kramp i vaderna på nätterna och sen efter dessa nätter så har jag en kopiös träningsvärk i vaden. Kanske också skall testa med kaviaren som jag läste om här nu...

Lijon: Dom lyssnar på hjärtat hos BM nu. Jag var hos henne häromveckan och då fick jag lyssna, då var jag i v 18+6.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Xericax
    godisbit skrev 2012-03-26 09:57:47 följande:
    Längtar otåligt till RUL också, men vi får vänta länge än då vi  har tid först den 16/4 (vilket är kul iofs för det är även min pappas födelsedag). Är det fler som har länge kvar till RUL nu? Känns som att alla ni andra redan har varit där... ?
    Vi har tid till RUL 13/4 så du är inte ensam om att få vänta.
  • Novixi

LiJon: haha ja men det är t.o.m så att vi rekommenderade kaviar under tungan till personer som söker för kramp i vaderna om nätterna ;) jobbade på vårdcentral så även sjukvården har det som knep :) men det är som du säger, oftast är de gamla husmorsknepen bäst! Hoppas det blir bättre snart i alla fall!

• A R

Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut. Blev flyttad en dag så nu har vi BF 30/8 istället för 29/8.
    Och det är en liten pojke vi väntar, det blir triss i pojkar här, hihihi.
    Visst hade det varit roligt med en tjej men det har hela tiden känts som en kille och det känns så självklart.
    Och vad roligt det är att få veta kön redan nu, med de två tidigare visste vi inte innan de kommit ut. 
     Jag känner mig så lycklig nu!

• 7eHimlen
    ullis1990 skrev 2012-03-26 12:02:36 följande:
    Någon som har barn sen förut som har tagit Fragminsprutor under graviditeten? Jag har hört något om att Fragminsprutorna kan ställa till det med olika sorters bedövning, att man inte kan få tex ryggbedövnigen..
    Jag tar Fragmin nu, väntar iofs mitt första, och var oxå orolig för det tidigare. Min läkare säger att det beror lite på vart du föder. Jag hade tänkt föda på Södersjukhuset men går på Spec mvc på Karolinska, Huddinge Sjukhus och där kan man få tex epiduralen iaf. Så jag håller mig nog t Huddinge.
    Prata med de där du går så du får ett säkert svar. Hoppas det funkar med bedövning för dig med oavsett vart du hamnar. 
    Min läkare sa även att de som oss, som går på blodförtunnande ofta har lindrigare och snabbare förlossningar. Samt inte lika ofta går över tiden. Så vi kan iaf glädjas åt nånting :D
    Varför tar du Fragmin, om man får fråga? Jag fick en blodpropp i benet i v8 så jag tar i profylaktiskt syfte nu.   
    Lycka till iaf! :D