• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen

Angående föräldraledigheten så såg det först ut som att jag skulle vara tvungen att ta 7 dagar i veckan från BF, men nu så verkar det ju som att jag ska hoppa in på jobbet någon/några dgaar i veckan, så jag hoppas kunna spara lite dagar. Frugan är just nu arbetslös, så om vi bara lyckas hitta henne ett jobb eller skola till hösten så löser det sig nog iaf. Försöker tänka positivt. Och vill ju inte att alla föräldradagar ska ta slut innan barnet fyllt två, även om jag har bra villkor för ledighet på jobbet.

• Hejåhå

Jag ringde till mitt försäkringsbolag och kollade upp angående sjukvården utomlands om man skulle behöva teckna extra försäkring eller liknande. Enligt Länsförsäkringar finns det inte ett bolag som täcker sjukvård efter v 24.
    Flygbolagen, däremot, är lite mer frikostiga. Vissa flyger så sent som v36 vid normal graviditet. Men det är ju endast om något händer ombord på resan och har inget med själva vistelsen att göra, t ex om man måste föda i luften och planet tvingas landa.

• NiniMe

En kaxig liten brud vi har i min mage :) sparka som tusan när bm skulle lyssna på hennes hjärtljud hahahah... Annars var allt bra därinne :) hjärtljudet låg på 150 slag i minuten och sfmåttet låg på 25 i vecka 25+3

• FruFoxy

Hej på er.
    Min bm ringde i fredags och berättade att de inte lyckats få fram barnets blodgrupp den här gången heller (andra provet jag lämnar). Nu lät till och med bm förvånad. Hur vanligt är det egentligen att de inte lyckas, man undrar ju vad det beror på..

Annars så är det lugnt här. Det är en otroligt lugn bebis därinne och tycker magen stannat av i växandet de senaste veckorna. Den riktigt poffade fram till och med v. 17 men sen tycker jag den varit i samma storlek, livmoderkanten är fortfarande vid naveln som den varit från v. 14. Iofs putar den mer ut än upp nu än innan.
    Det i kombination med att jag fick flytta mig en hel vecka på rul gör mig orolig att nått ska vara fel med den lilla. Men jag ska till bm på onsdag så då är det väl dags att mäta magen? 

Hoppas ni andra har det bra. 

• tjockisbullen

Här läser jag varje dag om er alla och era graviditeter och känner igen mig från förra graviditeten men denna graviditet har verkligen varit en dröm om jag ska va ärlig, skulle lika gärna inte kunna va gravid, har verkligen inte känt ngn större skillnad förutom de små buffarna. Inget illamående, halsbränna har jag haft endast ett par tillfällen, ingen foglossning....ALLT är tvärtom från förra gången då jag led av ALLT och ganska tidigt dessutom fast rätt vad det är så slår det väl till o så får man allt på en gång?! 

• Xericax
    14mars skrev 2012-04-15 19:12:14 följande:

Jag googlade runt lite och hittade massa bloggar och trådar som har skrivit om "mammalådan", är det någon som vet hur man beställer en sådan? :)

Mammalådan eller moderskapsförpackningen som det officiellt heter får vi som bor i Finland, det är en del av moderskapsunderstödet. Om man bor utanför Finland och vill köpa den så går det också kostar 274,15 euro + porto mer info hittar du här http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/120908134512TK?OpenDocument

och här finns bilder på vad den innehåller http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?OpenDocument

I helgen köpte vi barnvagn, en begagnad Brio kombi för 150 euro. Den hade några fläckar men verkar annars helt bra, slaktade den totalt och tvättade alla delar. funderar på att köpa något sött tyg att klä in innerdelen på den med, blir nog säkert bra. Ikväll ska vi på familjeförberedande kurs, första tillfället av fyra.
  • Tesdy

Oj oj vad ni hunnit skriva sen i fredags... Men nu har jag läst i kapp.
    Jag dricker 2-3 koppar kaffe på vardagarna, dock blir det mest cappuccino då det är snällare mot halsbrännan som är fruktansvärd... I början kunde jag inte dricka kaffe alls utan det är först sen två tre veckor tillbaka som jag klarar av kaffe igen.

I torsdags passade jag på att väga mig hos mina föräldrar och jag har gått upp 6-7 kg sen jag plussade (23+5 var jag i då).

Finnar har jag inga problem med, hade dock en del stress finnar som jag äntligen börjar få bukt med nu sen starten av graviditeten då jag inte visste varken ut eller in... Men däremot är jag bra mycket torrare än vanligt så nu kompletterar jag min vanliga fukt med en extra fet fuktkräm utanpå. Funkar kanon. Ett tips från "coachen" se till att ni använder er av samma märke rätt igenom rengöring och fukt till era ansikten. Det är A och O då märken jobbar på olika sätt och endast jobbar på ett bra sätt om ni kör i samma serie!! (Jag jobbar med hudvård. )

Här har vi också bara 12 veckor kvar att jobba innan semestern.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • 7eHimlen
    DetGodaLivet skrev 2012-04-16 11:58:24 följande:
    Lovisen: Jag har suttit lite med den där kalkylatorn på FK:s hemsida och planerat. Man måste ta 250 dagar för att få VB så det blir typ 5 dagar i veckan men tänkte spara undan en del av

Nu är jag ju helt ny på detta, men VB?