• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R
    trossan skrev 2012-04-18 10:21:02 följande:
    Jag skulle vilja gå på bytardagar!
    Hur hittar jag dem?
    Någon som vet om det finns några i Stockholmsområdet?
    Jag hittade följande länk, det tycks vara en del bytardagar i helgen. Typiskt för vår helg är helt fullbokad : (

www.kladbytardagar.se/stockholm 
  • livelovelaugh

Trossan, haha revbenen menar jag, auto correct är min fiende

Fransyskan, så underbart! Sverige är toppen men när barnen är vuxna är planen utomlands

• Gadget

Vi som inte skulle ta reda på könet kunde inte hålla oss längre. Jag har tidigare berättat om att vi själva filmade förra ultraljudet och att jag tillslut tror mig ha sett en liten snopp. Så vi kände oss ganska säkra på en pojke, men är ju ändå inga experter så vi kunde inte göra något av den vetskapen inköpsmässigt. Så imorse i bilen bestämde vi oss för att fråga och visst var där en liten pojke. Han låg inte så bra till så först sa läkaren att han tror att det är en pojke men gå inte hem och måla alla väggar ljusblåa. Men sen tittade han lite till och sa, jo, där är pungen, det är en pojke. Känns som om jag redan visste det, så det känns inte så "stort". Men praktiskt. Nu kanske jag kan få min sambo att börja shoppa lite kläder med mig. Om inte annat vill jag kunna shoppa när vi kommer till Sverige om en månad, för till skillnad från dig livelovelaugh tycker jag inte att det finns några fina babysaker här alls. Jag gillar lite färg och lite retromönster. Här känns allt ljusblått och ljusrosa. Men jag kanske tittar i fel affärer. Har du tips får du gärna komma med dem. Vi bor i en liten stad men har bara 40 min till Frankfurt så jag är där ibland ändå när jag vill få omväxling.

Hm, kändes som om det var massa mer jag ville kommentera när jag läste det men nu minns jag inte. Är ju trots allt gravid...

Jo, någon skrev ju om käck häromdagen och jag blev så sugen. Fick mamma att skicka ner några så idag bröt jag mitt nya löfte om att inte äta godis och snacks annat än på helgen. Trots att jag varit duktig ett par dagar hade jag lite socker i urinen idag hos BM. Men de sa att det kunde bero på duschcreme (?!), en liten infektion eller att jag ätit sött till frukost vilket jag inte hade. Annars var allt bra. + 10 kg som ju är ok om än lite i överkant, blodtryck 110/70 och järnvärdet hade varit så bra sist så det mätte de inte ens den här gången. Det är lite roligt då vi väldigt ofta äter vegetariskt utan att ens vara särskilt duktiga på att se till att vi äter järnrika alternativ. Bebisens hjärta slog 146 och han är för övrigt fortfarande stor. Både huvud, mage och lårbensmått visar på mer än en vecka längre gången än jag är. Hua, hoppas han vill ut lite tidigare. 

• 7eHimlen
    trossan skrev 2012-04-16 13:51:38 följande:
    Oj, där låter det inte ens som om du har mycket till val. Håller tummarna för kolikfri bebis!

Det kan nog vara skönt att komma ut lite och jobba några dagar då och då, uppskatta dagarna man har hemma mer, plus att ens partner får bättre kontakt med barnet från början ( kommer din fru ta ut FL de dagar du jobbar hemifrån?). För mig är det jätteviktigt att min kille får vara med från början så att det inte bara är jag som " vet" hur bebisen vill ha det. 

Också precis som du rädd för att det blir splittrat. Jag tror de kan ha svårt på en arbetsplats för att vänja sig vid att en person enbart är tillgänlig 2 dagar i veckan. Att de ska bli "arga" när man inte svarar på mail direkt, och jag tänker inte ha på telefonen de dagar jag är ledig. Stå där och behöva svara på frågor medans man ammar bebis.. Nej det måste ju funka isåfall på alla håll för att man ska jobba 2 dagar i veckan!

och samtidigt.. rädd för att bara gå hemma och bli uttråkad som sagt.

haha, ja jag kommer ju ingen vart med det här :)
    men jag uppskattar att höra hur andra ska göra och fundera, och det enda jag får göra är ju att prova mig fram med vad som fungerar för mig / oss. Som tur är har man ju lite flexiblitet som anställd och får ändra sig med 2 månaders framförhållning.

Hoppas det funkar för dig och ert familjeföretag också! 
    Ja det har känts lite stressande, men min fru är ju arbetslös just nu och  ska antagligen börja plugga till hösten, så jag kommer lära upp henne på vårt faktureringssystem och så kan vi turas om att orka/hinna med både det o bebis :) så det löser sig nog iaf. Hon kommer inte ta ut FL de dagar jag jobbar eftersom hon bara har grundnivå på ersättningen och det klarar vi oss inte på. Eventuellt så får jag överlåta 1-2 dgar/v till henne. Det beror också lite på hur snabbt närståendeadoptionen går, innan dess har hon ju inte rätt till några dagar alls :/

Jag ser verkligen fram emot att vara mammaledig, jag hoppas att det blir så som jag tänkt. Just nu är det ju lite stressande att inte veta exakt hur ekonomin ska gå ihop, men jag VET att det kommer att lösa sig innan bebis kommer.

Förstår att du är rädd för att bli uttråkad, men jag ser framför mig allt jag kommer hinna med istället. Alla projekt som jag lämnat till "ett senare" tillfälle. Och alla ställen i Sthlm jag velat besöka men aldrig kommit mig för. Sen beror det ju såklart på vad för sorts bebis som kommer. Som sagt, hoppas på en kolikfri bebis. 

Annars är jag just nu mest sugen på att börja träna igen, jag riktigt känner hur kul det skulle vara. Men mitt vanliga gym har inga gravidanpassade pass och jag vet att jag har lätt för att ta i för mycket om jag tränar styrka. och mammakurser som gravidyoga/gravidpilates etc är ju så dyrt! Hur gör nu alla andra? För ett år sedan var jag jätteaktiv, tränade 5-6 dagar i vekan, men sen i september har jag inte tränat en enda gång :( hur kommer man igång igen o håller lågan uppe utan att ta ut sig/göra nåt som riskerar barnets hälsa?      
  • 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-04-17 18:33:56 följande:

7ehimlen -  Är det bara du som ska amma? vet ni att man kan få igång mjölkproduktionen även om man inte varit fysiskt gravid? Man kan vara lite mer trögstartad bara men det går, det kanske kunde vara en bra lösning om du endå trots allt skulle behöva rycka iväg någon gång så du slipper skuldkänslor åt något håll, annars tycker jag att du ska sätta ned foten, litet företag eller ej, en ersättare under några veckor kan vara bra och det finns säkert många som är kompetenta att hoppa in och täcka för dig under en period.
    Ja det är bara jag som ska amma, min fru vet inte om hon vill det överhuvudtaget (även om det blir hon som är gravid nästa gång) . Men visst är det häftigt att man kan få igång amningen utan att varit gravid?! Låter ju idealiskt att kunna variera :) 
    Jag kommer nog lära upp min fru i smyg, så chefen får skicka över underlagen o så delar vi up arbetet efter vem som har mest ork just då. Hon är ju som sagt arbetslös just nu, men i höst ska hon antagligen börja plugga så förhoppningsvis funkar det att dela på det då.  klart det finns massor med människor som säkert är både kunniga och vill hoppa in, det är chefen som är motsträvig. Och så vet han ju att jag kommerbehöva extrainkomsten, så det är ju delvis för min skull han tycker att jag kan fortsätta :P Vi får helt enkelt hoppas på en lugn bebis och att det löser sig! :D
  • Issan8

är det någon här som är duktig och gör övningar och sånt för att förebygga eventuella problem man kan få efter förlossning samt att det ska underlätta utdrivningen vid förlossningen? 

exempel är från denna länken
    se.babycenter.com/pregnancy/fitness/exercises-to-ease-aches-and-help-with-labour/

Min man tycker jag borde göra det inför förlossningen så jag provade med lite knipövningar men tyckte det kändes lite konstigt å obehagligt...kanske gjorde fel men skulle ändå vara intressant att höra hur ni andra gör. 

• Hejåhå

Sommaren: stå på dig! De borde skrivit i annonsen om det inte var liggdelen till en singelvagn. Dessutom skitig, då är den ju använd! De borde vara tillmötesgående iom att det är en sådan stor kedja.

Livelong: 3 kids och 3 företag och BARA 25! Bra jobbat!

Lovisen: de riktiga Tradera-fynden tycker jag man kan göra om man vinner flera auktioner från samma säljare och att de samfraktar. Fraktpriset drar ofta iväg annars.

Man behöver verkligen inte mycket kläder i storlek 50-56. De växer ur det på några veckor, om det är en normalstor bebis på 3500 g.

4-5 långärmade omlottbodys
    2-3 mjuka byxor
    1-2 pyjamas utan fötter
    2 strumpor
    1 tunn hjälmmössa utan skarvar
    Det underlättar om alla byxor matchar alla bodys och vice versa om man är kinkig.

Så säg till familjen att köpa första kläderna i storlek 62, annars får ni bara panik att det inte hinner användas ;)
    Fleeceoverall köper jag i storlek 62.

• Sommaren12

Tycker med det är svårt vilken stl man ska köpa. Jag var en STOR bebis, vägde 5000 när jag kom!!! Om jag får en sån klump lär jag väl få gå på 62 direkt liksom...

• lillakotten

Vi hade en kräkbebis så det gick åt flera ombyten per dag. Så för min del så köps det ganska mycket kläder hellre det än att behöva tvätta hela tiden.

en tjej okt 09 och en bebis aug 12
  • lovisen01

Hejåhå - Ja, jag vet ju logiskt att det bara är det som behövs. Men jag kan inte sluta handla haha, är redan tveksam på att vi kommer hinna använda alla kläder vi har i 50-56. Ska försöka mig på att sälja lite av dom stora tjejernas kläder där med, som vi inte kommer vilja använda igen.