• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

Har varit och träffat min bm idag och alla värden var perfekta *klapp på axeln*. Fick också magen mätt. Den låg ju inte alls där jag trodde den var. Märkligt att man som blivande fyrabarnsmor inte vet exakt vart livmoderkanten ligger? Men den låg en bit ovanför naveln och motsvarande en graviditet på v. 25. Så kanske mina egna beräkningar stämmer trots allt? Finns liksom ingen chans att jag blev gravid 25/26 november som rul då menade på, när jag plussade den 28 november..
    Hur som helst så är jag glad att magen inte stannat av i sitt växande som jag hade fått för mig  

Ska tillbaka om två veckor igen och se om magen växt i samma takt och om provet på barnets blodgrupp äntligen visar sig! Spännande.

• DetGodaLivet
    lovisen01 skrev 2012-04-18 16:25:45 följande:

Ja jag märker att det är väldigt beroendeframkallande. Har lagt några bud idag, och det är jättekul. Hittade även kläder till mina andra barn med, får se hur detta slutar :D

Håller med! Skulle kunna förköpa mig totalt där och försöker hålla mig från att titta in så ofta. Men det har blivit en del bud ändå.

Det är ju dock väldigt mycket dyrare än loppispriser, särskilt de märken jag brukar köpa. Man får betala 100 spänn för en body som kostar 10-20 på loppis så jag försöker hejda mig. Men det är ju väldigt mycket lättare att hitta precis det man vill ha på Tradera, särskilt om man inte har så mycket loppisar att tillgå.
  • Novixi

Frufoxy: hur är det egentligen de kollar bebisens blodgrupp?
    Ska till BM imorgon på 24-veckors kontroll. Spännande att äntligen få höra hjärtat och mäta magen! :) har längtat som en galning :)

• tjockisbullen
    FruFoxy skrev 2012-04-18 16:25:59 följande:
    Har varit och träffat min bm idag och alla värden var perfekta *klapp på axeln*. Fick också magen mätt. Den låg ju inte alls där jag trodde den var. Märkligt att man som blivande fyrabarnsmor inte vet exakt vart livmoderkanten ligger? Men den låg en bit ovanför naveln och motsvarande en graviditet på v. 25. Så kanske mina egna beräkningar stämmer trots allt? Finns liksom ingen chans att jag blev gravid 25/26 november som rul då menade på, när jag plussade den 28 november..
    Hur som helst så är jag glad att magen inte stannat av i sitt växande som jag hade fått för mig  

Ska tillbaka om två veckor igen och se om magen växt i samma takt och om provet på barnets blodgrupp äntligen visar sig! Spännande.
    Det är kanske inte så exakt på ultraljud ändå alla gånger!
    Mitt ultraljud slutade med ett BF den 30/8 och är nu i vecka 21 alltså fast enligt barnmorskan är jag i vecka 23 vilket hon håller fast  vid även efter ultraljudet för att vi får 4-5 veckor sedan lyssnade på hjärtat, ngt man normalt inte gör förrän efter vecka 20 och då skulle jag enligt ultraljudet varit i vecka 16-17 då vilket BM inte alls håller med om. 
    Sedan enligt alla ultraljud med förra graviditeten så ska min dotter va född i vecka 36 men hon var 52 lång o vägde 3755 gram så det känns inte så troligt då. 
  • trossan

Issan- jag tycker alla de där övningarna låter vettiga och sköna, om än lite tama jmf med vanlig träning förstås. Förstod inte riktigt när man skulle börja och hur länge/ många man skulle göra bara?
    Men knipövning försöker jag verkligen göra varje dag, så fort jag kommer på!!

• trossan

Haha på tal om tradera och sen hur många kläder man behöver i 50/56- det är nog dags att jag börjar kolla auktioner på de lite större storlekarna nu då!!
    Snart har jag väl shoppat upp till strl 110 :)

• FruFoxy

tjockisbullen:
    Oj, vilken stor tjej för att vara förr i v. 36! Känns ju som att det inte riktigt stämde där med bf-datumet Det är nog så att man ska ta det där med bf med en nypa salt. 

Novixi:
    Vet inte exakt hur det går till, men man får ju lämna blodprov på sitt första besök hos bm och det visar om man är positiv eller negativ. Och på det provet kan man också, eller ska kunna, se vad barnet har för blodgrupp eftersom barnets dna tydligen surfar omkring i mammans blodomlopp. Vet inte om man gör det om mamman är positiv men på de som är rh-negativa och har risk att få positiva barn så görs det iaf.
    Vet inte om det var svar på din fråga. Är rätt lost i hela den här nya karusellen själv då jag aldrig varit med om det tidigare.

• DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-04-18 13:21:54 följande:
    Sommaren: stå på dig! De borde skrivit i annonsen om det inte var liggdelen till en singelvagn. Dessutom skitig, då är den ju använd! De borde vara tillmötesgående iom att det är en sådan stor kedja.

Livelong: 3 kids och 3 företag och BARA 25! Bra jobbat!

Lovisen: de riktiga Tradera-fynden tycker jag man kan göra om man vinner flera auktioner från samma säljare och att de samfraktar. Fraktpriset drar ofta iväg annars.

Man behöver verkligen inte mycket kläder i storlek 50-56. De växer ur det på några veckor, om det är en normalstor bebis på 3500 g.

4-5 långärmade omlottbodys
    2-3 mjuka byxor
    1-2 pyjamas utan fötter
    2 strumpor
    1 tunn hjälmmössa utan skarvar
    Det underlättar om alla byxor matchar alla bodys och vice versa om man är kinkig.

Så säg till familjen att köpa första kläderna i storlek 62, annars får ni bara panik att det inte hinner användas ;)
    Fleeceoverall köper jag i storlek 62.
    Fast det där har aldrig stämt in på mina barn, inte ens de som varit stora vid födseln. Att ha så lite kläder bygger ju på att man tvättar väldigt ofta, har snabba tvätt/torkmöjligheter och dessutom att man gillar kläder i neutrala färger så att alla plaggen matchar varandra.

Ca 15 bodys och ett tiotal byxor räknar jag med går åt under en veckas tid, dvs det är det minsta som behövs om man ska klara sig på att tvätta kulörtvätt en gång i veckan. Vi tvättar oftare än så ibland men ibland inte, och vill definitivt inte ha det som et tmåste hängandes över mig.
  • Kampis

fast klara sig på en tvätt/vecka går väl knappt under bebistiden?

Jag tyckte vi tvättade precis hur mycket som helst med läckande mjölk, kräk och bajs som kom på kläderna, och det är då ingenting jag vill ha sittande på kläderna en vecka innan tvätt..  

• DetGodaLivet
    Kampis skrev 2012-04-18 19:30:52 följande:
    fast klara sig på en tvätt/vecka går väl knappt under bebistiden?

Jag tyckte vi tvättade precis hur mycket som helst med läckande mjölk, kräk och bajs som kom på kläderna, och det är då ingenting jag vill ha sittande på kläderna en vecka innan tvätt..  

En tvättmaskin i veckan klarar vi oss definitivt inte på med fyra barn men att tvätta kulörtvätt vid ett tillfälle i veckan är däremot inget ovanligt här (man kan ju inte köra alla färger med varandra bara för att det är kulörtvätt så det tar ett tag att samla ihop en hel maskin med resp. färg även om man är några stycken). Sedan en dag för vittvätt och en dag för träningskläder = tre tvättdagar i veckan vilket är ungefär vad sambon hinner med (hans syssla). 

Däremellan kommer jag köra tygblöjjetvättar ett par ggr i veckan så att köra extra maskiner ytterligarre däremellan bara med några få babyplagg kommer nog inte hinnas med, men skulle inte göra det ändå pga miljöskäl, tidsskäl och ekonomiska skäl. Om det är mjölk eller kräks på kläderna när de ligger ute i tvättstugan bryr jag mig inte ett dyft om faktiskt,  det blir de inte förstörda av. Kläder med bajs sker inte särskilt ofta, nån enstaka gång men får då ligga i samma hink som tygblöjor som gått det ödet till mötes (ättisklösning).

Kommer definitivt inte tvätta vare dag bara för att jag är mammaledig  Det är inte riktigt min idé om skojjiga saker att fylla mina dagar med;)