• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

novixi:
    Det är vädligt nytt det här med att kunna se barnets dna i mammans blod så det kanske inte kommit till alla mödravårder än. När jag var gravid sist -09 gjorde man på det gamla hedliga sättet, dvs. några blodprover under graviditeten för att se om man börjat bilda antikroppar, sen kolla barnets blodgrupp efter förlossning och var barnet positiv skulle man få en spruta. 
    Är din man negativ eller positiv? Om han är negativ så ska ni inte kunna få positiva barn och då kommer det heller inte bildas några antikroppar heller.  

• 7eHimlen

Läste att fler nojjar över vikten!

I "vanliga" fall brukar jag väga mellan 82-87 (är 1,74 lång), men jag plussade 18 dec o då hade jag säkert inte vägt mig på tre månader innan. På nyår vägde jag 89. När BM skrev in mig 12 januari vägde hon mig inte, utan frågade bara vad jag brukade väga o då sa jag ju som det var, tror hon tog ett medel o skrev in mig på 85.
    Ska tillbaka på måndag och då kommer det ju se ut som att jag gått upp mkt mer än vad jag tycker. Nu är jag uppe i 92, o jag räknar sen nyår eftersom den vikten är den enda jag verkligen VET. 3 kilo känns ju helt okej, men om hon räknar sen 85 så har jag ju gått upp 7 kg!!

Efetrsom spec mvc tyckte jag skulle försöka att bara gå upp 8-12 kg på hela graviditeten (låg ju redan på BMI 28) så blir jag ju lite nojjig om det ska se ut som att jag redan gått upp 7!

Är i vecka 22 nu så det är ju en bit kvar! :P

Vad säger ni andra?

• Tesdy

Måste bara få skriva av mig lite.... Helt of topic men ändå... Vi har budat på ett hus som är större än det vi har idag samt med mindre tomt. Har alldeles för stor tomt idag. Nu sitter jag som på nålar och bara väntar på att banken skall ringa och berätta om det är OK eller ej att vi byter bostad. Vi kommer att skriva en klausul att vi måste sälja vårt hus först och vårt hus är värt mer än det som vi skall köpa.

Magknip......

Annars så har även jag en livlig bebis i magen och den stackarn hade enormt mycket hicka igår så jag var tvungen att stå upp och jobba för det blev obehagligt till slut för min del.

Jag har gått upp ca 7 kg och hoppas att jag inte går upp så värst mycket mer.. Väger idag 95 kg och vill inte över 100 så att säga.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Albasmamma

Tesdy: lycka till med budgivningen och banken! Spännande med husbyte och försäljning. Jag har själv jobbat som mäklare tidigare. :)

7eHimlen: Om din BM skrev in dig på 85 tycker jag du ska förklara att du nog vägde mer. Sen tycker jag inte att man alltid ska stirra sig blind på siffran. Jag vet att jag kommer gå upp mycket men jag har en förstående BM som vet att jag kan gå ner det sen och det är inte överdrivet mycket så att jag eller bebis tar skada av det.

• Sommaren12

Jag frågade min bm lite om vikt när jag skrev in mig, vad som är "normalt" att gå upp. Hon sa att de flesta går upp runt 15 kg men att det är helt okej om man går upp 22 eller bara 8. Så hon verkar inte lägga så stor vikt vid vikten (för att vara lite ordvitsig). :)

• Tesdy
    Sandra1983 skrev 2012-04-18 21:42:50 följande:
    Ett tips för er som bor i/nära Göteborg. Söndagen den 29/4 kör sportlife igång en gravidyogakurs. Jag har precis gått den och hon som håller den är superbra och dessutom doula så hon har massa bra tips om förlossning och liknande. Det är 6 gånger (ca 1,5 timme varje gång) och går på söndagarna. Jag funderar på att gå igen faktiskt, skönt med träning som bara är anpassad till gravida (kör ju annars vanliga pass som instruktör fortfarande..) Tror att priset låg på 650kr om man är medlem i sportlife och 850kr om man inte är medlem. Ett tips som sagt!

Min bebbe älskar när jag yogar. Eller h*n blir lugn och sparkar inte så hysteriskt som vanligt....

Fick ett presentkort på massage när jag fyllde år, men jag vet inte om jag ska vänta med det. Mailade lite med massören och hon verkade inte helt säker på hur jag kunde ligga, eller hur hon skulle stötta upp mig ( =magen alltså). Känns lite olustigt att hon inte visste så jag vet inte hur jag ska göra.. Vad skulle ni gjort?
    Jag såg detta på hemsidan. Funderar också på att anmäla mig. Dock går jag en utbildning hela nästa helg för just Sportlife. (är instruktör där. )
  • Tesdy
    Albasmamma skrev 2012-04-19 10:32:59 följande:
    Tesdy: lycka till med budgivningen och banken! Spännande med husbyte och försäljning. Jag har själv jobbat som mäklare tidigare. :)

7eHimlen: Om din BM skrev in dig på 85 tycker jag du ska förklara att du nog vägde mer. Sen tycker jag inte att man alltid ska stirra sig blind på siffran. Jag vet att jag kommer gå upp mycket men jag har en förstående BM som vet att jag kan gå ner det sen och det är inte överdrivet mycket så att jag eller bebis tar skada av det.
    Tack Hur kommer det sig att du inte längre jobbar som mäklare? Är det arbetstiderna?
  • 7eHimlen
    Tesdy skrev 2012-04-19 10:18:57 följande:
    Måste bara få skriva av mig lite.... Helt of topic men ändå... Vi har budat på ett hus som är större än det vi har idag samt med mindre tomt. Har alldeles för stor tomt idag. Nu sitter jag som på nålar och bara väntar på att banken skall ringa och berätta om det är OK eller ej att vi byter bostad. Vi kommer att skriva en klausul att vi måste sälja vårt hus först och vårt hus är värt mer än det som vi skall köpa.

Magknip......

Annars så har även jag en livlig bebis i magen och den stackarn hade enormt mycket hicka igår så jag var tvungen att stå upp och jobba för det blev obehagligt till slut för min del.

Jag har gått upp ca 7 kg och hoppas att jag inte går upp så värst mycket mer.. Väger idag 95 kg och vill inte över 100 så att säga.
    Åh vad roligt att flytta till nytt! Vi letade oxå eftr en större lägenhet nyss, men har bestämt oss för att stanna i tvåan vi nu har tills bebisen är iaf ett halvår, sen får vi se vad som händer. Håll oss uppdaterade hur det går, vad spännande!! :D 
    Jag har ju inte varit gravid förr, så jag vet inte hur hicka känns, men jag tror min bebis oxå hade det igår, sprallig är han iaf! KOmmer bli mycket springa efter när han lärt sig gå sen :P  
    Känner oxå att jag absolut inte vill över 100, men vi har ju värsta bantningstråden på gång sen i höst! Blir nog roligt det med! :D
    Albasmamma skrev 2012-04-19 10:32:59 följande:
    Ja jag får förklara för henne på måndag, känns lite fjantigt bara att haka upp sig på 7 kg, om det nu är så hon räknar, men jag tycker ju 3 stämmer bättre :) Förhoppningsvis så försvinner mycket av amningen och alla promenader jag tänkt ta med bebis i vagnen sen :)
    Sommaren12 skrev 2012-04-19 10:40:45 följande:
    Jag frågade min bm lite om vikt när jag skrev in mig, vad som är "normalt" att gå upp. Hon sa att de flesta går upp runt 15 kg men att det är helt okej om man går upp 22 eller bara 8. Så hon verkar inte lägga så stor vikt vid vikten (för att vara lite ordvitsig). :)
    Ja sådär sa min BM oxå, men på spec mvc där jag oxå går så sa de max 12 som mål, men vi får väl se hur det går. vet ju att "allt" är normalt och så länge bebis mår bra så är ju det det viktigaste :D

• Albasmamma

Tesdy: jag jobbade som mäklare när vi bodde i sthlm men vi flyttade till norrbotten när dottern var liten och sen dess har jag lagt det lite på is. Jag tycker det krävs rätt mycket för att vara en bra mäklare, mycket helgs och kvällsjobb och alltid vara nåbar för kunderna. I övrigt är det ett jätteroligt jobb men kanske inte med 3 små barn :) Får se om jag tar upp den tråden igen när barnen är större kanske.

7eHimlen: extra kilona kommer försvinna tack vare prommenader och våran "pepp-tråd" till hösten :)

• Challelotten

När man inte är gravid vill man bli det och nu när man är det vill man bara att det ska vara över.. Känner redan att nr två bara får följa med. Och ibland kommer man på sig under dagen eller får en sprakar... Just det jag har ju en liten där. Man kan liksom inte vara i sin bubbla som man var med den första då man inte kunde tänka på något annat :0)