• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R

Jag lever i graviditetsbubblan, men mina två barn är 11 och 12 år så jag har tid att vara gravid. Däremot känner jag mig besviken på mannen som inte alls är så engagerad. Vi har pratat om det de sista dagarna och det kanske blir bättre. Jag tror han har svårt att ta till sig barnet innan det är fött. Det var likadant när jag var gravid med tvåan.

Min bebis känns väldigt livlig och jag tycker det känns riktigt obehagligt ibland när den lever om där inne, måste också ställa mig upp för att det ska kännas bättre. Men härligt samtidigt att känna den.

Tedsy, håller tummarna för er, låter som en bra plan med större hus och mindre tomt : ) 

Vi bodde på landet i hus tidigare men kände att vi lade ner för mycket tid på huset och tomten vilket är en av anledningarna till att vi flyttade tillbaka till stan. Sjukvården, skola och längtan efter stadsliv var andra anledningar. Nu löste det sig så att vi har kvar huset på landet och där är vi på helger och sommaren, men det här med att lägga ner mindre tid på hus och tomt blev det inte så mycket av med. Men i veckorna när vi är i stan har vi mycket tid för varandra!

Jag trodde inte att jag ökat så mycket i vikt och blev lite förvånad att jag gått upp drygt 9 kg, jag är med gå ner i vikt tråden till hösten. Egentligen är det inte så konstigt att jag gått upp för efter alla blödningar jag haft så har jag inte fått anstränga mig alls och aptiten har varit mycket god. Nu törs jag promenera lite gran men jag får så lätt sammandragningar så det känns inte så skönt. Om jag är det minsta kissnödig när jag rör på mig får jag ganska mycket och starka sammandragningar, någon mer som känner av det?

En avstickare, jag skrev och berättade om min 11-åring som hade ont åt hjärtat, vi fick komma in till sjukhuset och de gjorde både lungröntgen, EKG och blodprover och allt var bra, puh. De tror att han får kramp i mjälten ?! vilket ska vara ofarligt men göra ont och kännas obehagligt. Nu kan vi pusta ut några månader till innan det är dags för magnetröntgen och se om tumören växt eller inte.

Ni har gett mig inspiration att fynda på tradera så nu ska jag klura ut maken och försöka hitta något jag med Skrattande inloggning

• natlup

Jag har en liten fråga. När börjar man känna av att man har mjölk i brösten? När jag klämmer lite så kommer det lite vätska. E så rädd för att inte kunna amma :(

• Albasmamma

A R - Vad skönt att höra att det gick bra för din pojke hos onkologen! Håller tummarna att tumören inte växer!

• Hejåhå

Natlup: förra graviditeten kunde jag klämma ut lite vätska typ halvvägs in i graviditeten. Riktiga mjölken rann till efter förlossningen, så det behöver du inte oroa dig för. Denna gång har jag inte testat att klämma ut.

• Hejåhå

Har varit förkyld en vecka och igår fick jag öroninflammation. Stegade iväg till husläkaren imorse för att få penicillin.
    Han blir förvånad när jag säger att jag är gravid. Kändes ganska uppenbart i en tajt tröja och mammajeansen, men tydligen inte.

• Sandrina

Det här med vikten, när under graviditeten går man upp som mest?

Jag är i vecka 25+2 och har gått upp ca. 6-7 kg.
    Min BM sa att om man har lite extra kg. sen innan, vilket jag har :), så brukar man inte gå upp lika mycket.
    Men jag har hela tiden ställt in mig på det värsta att jag kommer gå upp minst 25! Min mamma gick upp mycket när hon väntade mig och jag tänker att jag har hennes anlag!

Hur har eran viktförändring sett ut, har ni gått upp mycket i början eller slutet eller vart ganska jämna hela tiden?

• Tesdy
    A R skrev 2012-04-19 11:41:40 följande:
    Jag lever i graviditetsbubblan, men mina två barn är 11 och 12 år så jag har tid att vara gravid. Däremot känner jag mig besviken på mannen som inte alls är så engagerad. Vi har pratat om det de sista dagarna och det kanske blir bättre. Jag tror han har svårt att ta till sig barnet innan det är fött. Det var likadant när jag var gravid med tvåan.

Min bebis känns väldigt livlig och jag tycker det känns riktigt obehagligt ibland när den lever om där inne, måste också ställa mig upp för att det ska kännas bättre. Men härligt samtidigt att känna den.

Tedsy, håller tummarna för er, låter som en bra plan med större hus och mindre tomt : ) 

Vi bodde på landet i hus tidigare men kände att vi lade ner för mycket tid på huset och tomten vilket är en av anledningarna till att vi flyttade tillbaka till stan. Sjukvården, skola och längtan efter stadsliv var andra anledningar. Nu löste det sig så att vi har kvar huset på landet och där är vi på helger och sommaren, men det här med att lägga ner mindre tid på hus och tomt blev det inte så mycket av med. Men i veckorna när vi är i stan har vi mycket tid för varandra!

Jag trodde inte att jag ökat så mycket i vikt och blev lite förvånad att jag gått upp drygt 9 kg, jag är med gå ner i vikt tråden till hösten. Egentligen är det inte så konstigt att jag gått upp för efter alla blödningar jag haft så har jag inte fått anstränga mig alls och aptiten har varit mycket god. Nu törs jag promenera lite gran men jag får så lätt sammandragningar så det känns inte så skönt. Om jag är det minsta kissnödig när jag rör på mig får jag ganska mycket och starka sammandragningar, någon mer som känner av det?

En avstickare, jag skrev och berättade om min 11-åring som hade ont åt hjärtat, vi fick komma in till sjukhuset och de gjorde både lungröntgen, EKG och blodprover och allt var bra, puh. De tror att han får kramp i mjälten ?! vilket ska vara ofarligt men göra ont och kännas obehagligt. Nu kan vi pusta ut några månader till innan det är dags för magnetröntgen och se om tumören växt eller inte.

Ni har gett mig inspiration att fynda på tradera så nu ska jag klura ut maken och försöka hitta något jag med Skrattande inloggning

Jag kan också njuta av min graviditet då mina troll hemma är 9 och 8 år.

Jag har förutom mitt heltidsjobb även eget företag som fristående hudvårdskonsult samt som Kontrollansvarig (vid byggen) plus är även instruktör på Sportlife vilket gör att jag inte har tiden till en stor tomt. Vi kommer gå ifrån en tomt på 2120 kvm till en på knappt 400. Vilket känns som en lättnad för min del. Nu kommer vi undan rätt lindrigt (om vi nu får huset) att den enda insyn vi kommer ha är i barnens rum vilket inte stör barnen, detta är skönt med tanke på att vi idag inte heller har någon insyn alls i vårt hus.
    Jag ringde banken nyss men hon verkar vara antigen upptagen i telefon eller på lunch... Orkar inte vänta mer...

Vad skönt att det inte var någon fara med din son. Jag kommer att hjälpa er med att hålla tummarna vad gäller tumören.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • DetGodaLivet

Jag då förstår jag att det är svårt att hinna med, och smart att försöka byta redan innan bebis då det ju är en till sak som tar tid. Vi har ca 4000kvm och skulle gärna ha ett par tusen till, men har inte så många andra åtaganden.

• DetGodaLivet

Någon undrade om vikt, när man gått upp mest i tidigare graviditeter.

Jag har hört/läst att runt v.24-34 nånting är den största tillväxtperioden för barnet/magen och att man brukar öka mest då och mindre i början och slutet. Men jag har alltid gått upp mest i slutet vad jag vill minnas. Tror det bland annat beror på att jag alltid fått barn i slutet av sommaren och då tenderar man ju att gotta till det lite under sommarlovet + att man drar på sig mycket vätska när det är varmt.