• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan
    DetGodaLivet skrev 2012-04-19 16:07:53 följande:
    Eftersom jag är en loppisgalen människa har jag alltid haft mer... men det är max vad som gått åt på en veckas tid.
    Jag har freecyclat ihop en stor påse kläder och satte mig ner igår kväll och tittade igenom vad jag hade.

Har 15 bodies, 10 pyjamaser, 4 par byxor och 5 koftor i storlek 0-3 månader. Men jag antar du menar 15 bodies i varje riktig "centimeter storlek" eller...? Vad svårt det är med storlekar!!!

Sedan har jag en lista från mitt sjukhus om vad jag ska ha med mig dit till barnet:

6 haklappar, 6 bodies, 6 pyjamasar, 2 koftor 2 par sockar
    2 handdukar, 1 mjuk hårborste

Man skulle ju kunna tro att i och med att det är ett privat sjukhus så bjuder dom på att man får använda deras handdukar... men neheheru Man ska ha rikligt med tvätt med sig hem så att man vet att man lever!
  • trossan

Hej alla,
    Har helt tappat tråden känner jag. Det kommer så mycket inlägg så jag blir alldeles matt.
    Känner att jag har massor att svara på, och vill svara på.. Får dåligt samvete.

Men för nu så kommer jag nog vara tyst ett litet tag.
    Har just blivit sjukskriven 50% och insåg nog inte själv förrens jag blev, det hur mycket jag behövde det! Varit så trött, haft huvudvärk, magkatarr o sammandragningar.
    Ligger hemma i sängen nu, kommer jobba 2,5 dar i veckan, och magen har varit konstant sammandragen och hård sen 5 imorse, aj!

Blev nästan mer stressigt på jobbet av att veta att jag kommer vara borta en del. Satt hela dan igår och pusslade med de kommande veckorna samt gjorde klart en masa saker för att "hinna" vara hemma sjuk idag..
    Så, helt färdig.

Men, jag fortsätter läsa allt med stort intresse! Och återkommer med inlägg så fort jag känner att jag orkar!

Stövelkatten- hur gick det för dig, skulle inte du också ev få sjukskrivning hos läkaren i onsdags..?

Kram!

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-20 09:25:16 följande:
    Jag har freecyclat ihop en stor påse kläder och satte mig ner igår kväll och tittade igenom vad jag hade.

Har 15 bodies, 10 pyjamaser, 4 par byxor och 5 koftor i storlek 0-3 månader. Men jag antar du menar 15 bodies i varje riktig "centimeter storlek" eller...? Vad svårt det är med storlekar!!!

Sedan har jag en lista från mitt sjukhus om vad jag ska ha med mig dit till barnet:

6 haklappar, 6 bodies, 6 pyjamasar, 2 koftor 2 par sockar
    2 handdukar, 1 mjuk hårborste

Man skulle ju kunna tro att i och med att det är ett privat sjukhus så bjuder dom på att man får använda deras handdukar... men neheheru Man ska ha rikligt med tvätt med sig hem så att man vet att man lever!

Nä jag räknar typ 50/56 som en storlek och kör direkt i lådorna från födseln, 62 och 68 har jag gjort två olika packar/kassar för och har då mer i resp. storlek ...men då brukar jag plocka fram 62 medans jag fortfarande kör 56 och sedan plockar jag fram dubbelstrl 62/68 och 86:or när bebin växt ur alla 56 men har 62. Om du förstår hur jag menar. För olika märken har olika rymlighet så en del storlekar överlappar varandra. 

Vilken o-service med egna handdukar... dom tycker väl du ska vara glad som får låna lakanen kanske;)  
  • mammsen
    Ellenbmt - Skönt att veta att det finns fler som är medvetna om att de tar i lite väl ibland! :) Jag har väll iof ganska tur, min sambo brukar sköta grovstädning och jag typ bara allt annat men nu när jag vart dålig har han gjort det mesta.. men han kan även vanligtvis ställa sig och laga mat, sköta kvällsrutinerna på dottern ibland och sådanna saker, nu under graviditeten är det nog mest han som försökt uppehålla dottern så jag ska få vara ifred. Och så får jag mina perioder när jag bara vill och orkar engagera mig helhjärtat i dottern, ligger och läser långa böcker, planterar frön, bakar tar med dottern och handlar och sådanna saker.. Men ibland vill jag bara försvinna ut genom taket!

Gadget - Fler med underbara svärmödrar! Härligt! Min bjuder hem familjen på mat 1-2gånger i veckan så vi ska slippa laga mat, häromdagen hämtade hon sambon och dottern på en överaskning (jag fick inte följa med) och hem kom dottern överlycklig och hade fått välja sig 4 par fina skor i skoaffären 2 par av märket pippi med blink i hälen och 2 par jättesöta sandaler. Igår ringde och och frågade om hon fick lov att ta med sig dottern på cirkus maximum idag (och det är ju givet ;)) Hon tycker det är viktigt att skämma bort henne nu när hon ska bli storasyster och allt, och det är värkligen tacksamt! Dessutom jobbar hennes gubbe på arla så de kom hit med 3 flak chocko mörk drickchoklad eftersom de förstått att "bebisen" i magen verkligen är förtjust i oboy,, känns toppen! Dock kan hon vara en riktig *DödDemonSpöke{#emotions_dlg.djavulsk}* ibland och vi har haft våra perioder,, men jag är så glad över att se hur stolt hon är över mina barn <3
    Novixi - Jag tror det beror ganska mycket på vem som mäter magen, jag hade flera olika barnmorskor som mätte, den ena fick alltid ut måttet på mittkurvan, en annan fick alltid fram -1-2 cm från mittkurvan.. Men men, jag fick göra tillväxtultraljud någon gång i v 30 ungefär och allt såg ok ut :) Sedan kom dessutom en tjej ut som var något större än medel så det var nog inte så farligt ;) i v 20 ska livmodern mäta ca 20cm och i v 24 är det väll ca 23-24 cm som mittkurvan ligger på tror jag, så det är nog inget att oroa sig för :)

Fransyskan - Shit hur länge ska du stanna där! Ska du flytta in?? ;) Haklappar och hårborste?? varför??

Alla gnällmammor i tråden Flört- Det var värst vad gnälliga vi blivit här i tråden tjejjer!! Igår var jag en riktig gnällkärring och dagen innan var brutal, (tur för er att jag inte ens hade ork att sätta mig vid datorn då) men idag sitter jag här och ler och känner mig tipp topp! Nu ska jag ta en chokladdryck och slappa lite! Snart har ni värsta långa semestern från jobb och skolor och allt annat jobbigt skit, puckade och sura släktingar/grannar/vänner kan ta sig i röven för det är ingen i hela världen som bryr sig om vad de vill att era barn ska heta eller vad ni gått upp i vikt,, Så måla upp en mental bild av ett fuckyoufinger tattuerat i pannan på dem när ni träffar, era idiotiska kollegor och svärmödrar och tänk ljudet av er underbara förbannade stämma skrika ut allty ni tänker och tycker om dem.. Ta sedan ett djupt andetag, le och känn er en aning lättare på axlarna :) (Dock har detta sättet resulterat i att jag verkligen sagt vad jag tycker och tänker några gånger både till svärmor, mor, chef och hyresvärden) så ni bör ha bättre självbehärskning en jag ;)

Love/ MammsenHanna
  • mammsen

FÖRESSTEN!! är det någon som vet vart man kan hitta en sån där stol att ställa i dushen?? Hatar att inte ha badkar! Men har en stor rymlig dush och just nu sitter jag på dotterns lilla fotpall modell -jävligt låg- eftersom jag blir så jävla yr av av att stå upp, (min sambo kallar det lathet) jag ser det mer som att jag är lite bekväm av mig för så jävla yr blir jag inte alltid, men det är skönt att kunna sitta ner och lägga händerna på magen <3

• natlup
    Aprilia1977 skrev 2012-04-20 07:49:19 följande:
    Känner precis som du ang bebisen. Min lille diamant rör sig nu tidigt på morgonen, speciellt när sambon stiger upp kl 5. Jag tror att min barnmorska har skrämt upp mig. Hon menade på att man skulle känna bebis varje dag.
    Ja å så blir man så orolig om bebis ligger stilla en längre stund.. Alla barn är ju olika, vissa rör sig mer andra mindre. Självklart vill man känna bebis ofta. Men som sagt vi väntar bebis inte missfall! Jag är säker på att alla bebisar mår toppen!!

• Albasmamma

mammsen: tack för ditt pepp! Jag är en riktigt sån gnällkärring idag! Glad Eller jag blev riktigt så irreiterad igår kväll, på min svägerska. Jag fick bita mig i tungan men sa väl en del vad jag tyckte och det uppskattade hon inte. Usch, jag blir irriterad bara jag tänker på det. Sen fick jag börja morgonen på jobbet med att skälla på en "trög" kollega....men men. precis som du säger snart är det semester. Jag räknade ut att jag bara jobbar 37 dagar till, sen är jag ledig!

Aprilia: Stor kram till dig! Försök att inte ta åt dig av såna kommentarer.

V. 26 idag....verkar ha en riktigt livlig bebis i magen, känner starkare och starkare sparkar för varje dag. Igårkväll lyckades maken även få känna en ordentlig spark. Så mysigt.

• Albasmamma

Natlup: Jag kan tillägga att denna graviditet känner jag av bebisen jättestarkt men det har jag inte gjort mina två tidigare graviditeter, de har inte alls varit lika aktiva så att jag kännt av det iaf och om jag inte minns fel så kunde det gå dagar då jag bara kände ytterst lite och ut har två friska barn kommit.

• fransyskan
    mammsen skrev 2012-04-20 10:20:48 följande:
    Fransyskan - Shit hur länge ska du stanna där! Ska du flytta in?? ;) Haklappar och hårborste?? varför??
    Här är det normalt att stanna i några dagar -- från 3-5.

Jag planerar i hemlighet att på något sätt ta mig hem tidigare; känns jätte-obehagligt att behöva vara där så pass länge! Sedan betalar man extra för mat, tv och telefon samt, om man har tur nog att faktiskt få ett ensam-rum så att maken faktiskt får stanna, för en extra säng till honom. (Delar man rum, så får maken vackert åka hem efter sitt dagliga besök. Jättekul att ligga där ensammen i fera nätter. Fy fan.)

Mina franska kollegor tycker alla att jag är jättekonstig som inte vill stanna -- "Du kommer förstå efter du fött barnet! Det är jättepraktiskt att låta personalen ta hand om barnet första dagarna. Du kommer vara så trött ändå! Och sedan så lär dom ju dig allt om hur du ska ta hand om barnet!"

Usch, jag får rysningar bara vid tanken. Jag vill ju ha barnet med mig och jag vill inte alls att någon gammal surtant ska övervaka mig och ge mig instruktioner på hur just hon anser att barn ska badas och borstas och hållas. Huuuuu. Kulturkrock.

Okej, det var dagens gnäll! :D