• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Trossan - Bytesdagar i sthlm borde ju inte vara så svårt att hitta, oftast är det på våren och hösten, men jag kan tänka mig att det säkert är några under sommar och vinter i större städer.

Sommaren12 - Jag tror defenitivt det beror på att du har fullt upp med annat nu! Första barnet blev jag ju gravid med samma (4 månader) och njöt även om jag hade en tuff situation med hennes far. (den var jag ju van vid så det var inte konstigt för mig) Nu denna graviditeten tog det 1½år att få possitivt gravtest, tror du jag längtat eller?? svartsjuk på alla som blivit gravida, haft växande magar och fått sina små bebisar medans jag bara fick titta på.. De där dagarna jag inbillade mig att jag kanske var gravid nästan varenda månad kände jag större lyckorus än jag gjort nu när jag värkligen är gravid! Jag tror det känns ovärkligt eftersom jag längtat så, och viljat så,, men jag är lycklig, jag är inte olycklig på något sätt. Jag tänker bara mer praktiskt och märker att jag glömmer skriva i min graviditetsdagbok, glömmer ägna tid åt bara magen osv.. Jag är inte alls lika "uppe i" denna graviditet som i förra graviditeten. Men jag bara låter det vara så, jag har mycket runt mig nu och jag vet att när min lille son ligger där alldles varm och fuktig på mitt bröst i en kall och vit förlossningsakl så är graviditeten som bortblåst just som längtan att bli gravid blåstes bort när väl jag blev gravid.. Jag tar det lungt och tänker att det blir som det blir, jag kommer ta hand om och älska mitt barn oavsett hur "dålig" jag är på att tänka och känna det redan..

Natlup - Det är nog olika med mjölken, jag började läcka lite innan v 20 men min syster har haft tur hon har inte haft en blöt prick i bh:n under någon av sina 3 graviditeter men sedan har hon precis som jag fått igång amningen jättefort så ingen av barnen har ens gått ned i vikt första veckan! Dock la hon ner amningen med alla sina 3 efter bara några veckor då hon tyckte det var så jobbigt med all överflödig sprutande mjölk.. Jag tror över lag att amning är en sån sak som man inte ska oroa sig för mycket för! Att själva oron kan vara det som ställer till det för många!

Sandrina - Tror jag hört att första halvan brukar vara den perioden man lägger på sig mest "fett" och de kilona som läggs på i mitten oftast är barnets tillväxt och sedan slutet av graviditeten finns risk att man lägger på sig vätska osv. Fast jag tror det är olika från graviditet till graviditet och glöm inte att du har lika mycket genetiskt arv från din far som din mor, så du kanske ska kolla på hans sida av släkten med.. Dock tror jag det är barnets behov som styr graviditeten, vad man känner sug av osv, och barnet bär ju lika mycket på din mans gener som dina! Min mamma har iallafall fött 5 barn med 3 män. Barn 1 har en pappa och då vägde mamma 65kilo när hon kom till förlossningen i v 36 (ca170cm lång) barn 2 (jag) har en annan pappa och hon gick nog upp "normalt" av att bedömma på bilderna, kanske ca 8-10 kilo, de 3 sista barnen har en annan gemensam pappa och samtliga graviditeter har hon gått upp mycket (över 20kilo) Så jag tror att det beror på barnets gener villka sug man känner :P (fast jag har absolut ingen aning!!)
  • lovisen01
    EmelieOfGbg skrev 2012-04-19 14:42:01 följande:
    Hej alla!

Jag har en fråga. Ni som har skickat in moderskapsintyget, hur lång tid tog det för er innan ni fick papper från försäkringskassan?

Jag har gått upp ca 8 kg och jag är redan peppad inför att "ta tag i det" efter förlossningen

Jag fick papprena igår, skickade in moderskapsintyget för 2v sen. Ska skicka in pappret som min arbetsgivare skrev (om inkomsten) idag, sen så borde allt vara klart för att kunna ta fp :)
  • Hejåhå

Det här med viktnedgång vid amning ska man ta det lugnt med. Skynda långsamt. Bantar man för hårt frigörs gifter i kroppen som går ut i modersmjölken.
    Så det är bättre att ta det lugnt, äta som vanligt och försöka komma ut med vagnen en halvtimme om dagen.

Jag fick just ett enormt sug efter syltlök. Fattar inte vad jag fått det ifrån, har nog inte ätit det på flera år... Knäppt!

• DetGodaLivet
    fransyskan skrev 2012-04-19 09:25:14 följande:
    4) Det Goda Livet: Så du hade 15 bodies och ett tiotal byxor i varje storlek och det räckte bra? Vi ska ju också köra med tygisar och det känns som om man kan göra något för att minska antalet maskiner man kör per vecka så vore det bra.

Eftersom jag är en loppisgalen människa har jag alltid haft mer... men det är max vad som gått åt på en veckas tid.
  • Ellenbmt

Appropå mjölken. Jag hade ju tokmkt mjölk sist, ovanligt mkt enligt alla på bb, och för mig rann det på nätterna från v 21 sist gång, och nu v23 typ började det rinna om nätterna. Dock rinner det ju inte till på riktigt förän man födit oftast iaf.
    Oroa dig inte natlup, det går säkert bra med mjölken, och det känns när det rinner till, det gör nästan ont och bränner lite i själva vårtan och brösten blir lite silliconhårda och större precis innan. Kan ju dock bara prata utifrån egen erfarenhet och vänners berättelser.

• mammsen

Ellenbmt - Din beskrivning duger bra åt mig med! Jag läcker lite mjölk nu, en droppe i bh:n då och då, men jag känner värkligen känslan av när mjölken rinner till ibland, när jag vaknar på morgonen, hör en bebis skrika eller när min dotter gör illa sig t.ex. Då känns det värkligen som att mjölken rinner till och jag räknar med stora våta fläckar på kläderna men nej! ingen mjölk, bara känslan,, någon mer som har så?

• mammsen

Ellenbmt - Jag menade altså själva känslan, att det är en bränanade känsla i bröstvårtan och lixom en värkande känsla i bröstet som blir lite spänt, 

• mammsen

Urs! vad hemsk jag är.. Jag sitter och försöker få tiden att gå lite snabbare pga jävla nack/ryggont och huvudvärk (ryggont efter skada och dålig sovställning inte så mycket gravidrelaterat ) har sovit bort halva dagen och nu sitter jag här. Varpå min 4½-åriga dotter kommer och kräver uppmärksamhet, som jag borde ge henne.. Första gångerna bad jag henne gå in och måla på rummet för mamma mår inte så bra och vill vara lite ifred, när hon kommer ut efter med 2 minuters mellanrum för att klargöra för mig att nu har jag målat så sa jag gå och lek och så kommer hon igewn och jag röt ifrån "nu går du in på ditt rum sa jag" med en arg och bitter ton, som antagligen var lite högre än behövligt.
      Känner mig så jävla asdålig!! Men jag känner lite att hon är så stor att hon får lära sig att ibland måste man anpassa sig efter andra människor med och ta hänsyn när någon inte mår bra och vill vara ifred. Och jag ORKAR värkligen inte lyssna på vem som gjort vad på dagis idag, inte just nu iallafall,, thats it..  
       Min sambo är bara och köper mat men det känns som en evighet och jag försökte förklara för min dotter innan jag blev arg att hon får berätta för pappa sedan när han kommer hem istället.

• Saftmedbulle
    trossan skrev 2012-04-17 20:30:09 följande:
    Nytt ämne- är det någon som ska gå på profylaxkurs?

Vi tänkte precis boka in oss på profylaxgruppen/ Annas profylaxkurs.
    Tycker jag hört så mycket bra om det!

Någon som provat? Eller ska prova?
    Vi ska oxå gå den. Har fått den rekommenderad av en kollega, som var jättenöjd med den