• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

När det gäller mammakläder satsar jag förresten rätt mycket på kläder från vanliga avdelningen. Har köpt en del klänningar som är skurna under bröstet, det framhäver magen fint tycker jag och så har jag köpt en del vanliga rymlig tunikor och långa tajta linnen. 

Större problem börjar träningskläder bli. Hittade ett par jättebra Rönischbyxor med mudd man kunde fälla upp över magen så tror de kommer passa hela graviditeten faktiskt, jättebekvämt! Men linnena börjar bli för små en efter en. Har bara ett nu där magen får plats och eftersom jag vanligtvis tränar ca tre gånger i veckan så känns det inte så fräscht att använda samma hela tiden... Nån borde satsa på att starta ett mammakläderföretag i Sverige! Tycker utbudet är superdåligt! Finns det nåt så är det massa ryschpysch och stora fula mönster som skriker restlager! 

• Novixi

Hej alla mammor och magar! Idag var jag hos BM på 24-veckors kontroll (v. 24+0 idag). Kollade vikten, hade dock gått ner 0,5 kg sen sist vilken innebär viktuppgång på totalt 1,5 kg sedan inskrivning :(
    Lågt järnvärde hade jag med, så nu blir det 2 tabletter om dagen istället för en.. Blää!

Bebis mådde bra dock, hjärtljuden låg på 148. Exakt samma som med sonen i denna veckan ;) haha!
    Sonen fick vara med idag och lyssna och hans kommentar var; "mamma, det låter som farfars båt. Som en motor". Haha! De är för roliga! ;D
    BM sa att min livmoder var liten för denna veckan, låg på 21 cm. Vilket mått hade/har ni andra i denna veckan?
    Låg visserligen på nedre kurvan men tyckte själv inte det var så lite. Hoppas att ni andra har det bra! Behövde skriva av mig lite om dagen :)

• mrsnoname

Hej!!
    Vet inte om jag redan frågat men är det någon mer än jag som går på Prima liv på Danderyds sjukhus?

• sowe81

Mrsnonamne- Jag går på prima liv på DS, har Anette, tycker hon är supergullig. Varit där två ggr. Vem går du hos?

• mrsnoname

Sowe81: Jag går hos Helena. Hon är också jättebra. Ska du gå på de här temakvällarna de har i maj?

• Aprilia1977
    natlup skrev 2012-04-19 20:55:37 följande:
    Skönt att veta att alla inte läcker mjölk under graviditeten. Bara vänta glatt till bebis kommer:)

Jag e i vecka 25 (24+0) å känner henne oregelbundet. Vissa dagar e hon lugn andra dagar e det som hon e på grönalund :P

Hur e det med er? När bör man vara orolig och ta kontakt med läkaren? Kan den vara lugn två dagar utan att de har hänt nåt?

Känner precis som du ang bebisen. Min lille diamant rör sig nu tidigt på morgonen, speciellt när sambon stiger upp kl 5. Jag tror att min barnmorska har skrämt upp mig. Hon menade på att man skulle känna bebis varje dag.
  • Aprilia1977

Är åter ledsen/frustrerad. Det är mycket som pågår på jobbet nu. I och med att jag bara är anställd fram till den 21 juni så kör alla med mig samt att de inte lyssnar på mina förslag. Igår var droppen, jag började stortjuta, som tur var inte framför mina kollegor. Men fick bland annat höra att mina tankar kring hur arbetet sköts beror på mina gravidhormoner hit och mina graviditethormoner dit. Dessutom sa en kollega att jag borde ta semester för att vila upp mig, jag undrar just om de bara vill bli av med mig. Men alla tycks veta hur jag mår och får jag säga det själv så mår jag JÄVLIGT BRA!!!!!! Åh, det enda jag skulle vilja göra är att lämna nycklarna på bordet och gå, vilket även sambon tycket......,

Trevlig fredag till er alla. Kram!!!

• Aprilia1977

Är åter ledsen/frustrerad. Det är mycket som pågår på jobbet nu. I och med att jag bara är anställd fram till den 21 juni så kör alla med mig samt att de inte lyssnar på mina förslag. Igår var droppen, jag började stortjuta, som tur var inte framför mina kollegor. Men fick bland annat höra att mina tankar kring hur arbetet sköts beror på mina gravidhormoner hit och mina graviditethormoner dit. Dessutom sa en kollega att jag borde ta semester för att vila upp mig, jag undrar just om de bara vill bli av med mig. Men alla tycks veta hur jag mår och får jag säga det själv så mår jag JÄVLIGT BRA!!!!!! Åh, det enda jag skulle vilja göra är att lämna nycklarna på bordet och gå, vilket även sambon tycket......,

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-04-19 22:44:45 följande:
    När det gäller mammakläder satsar jag förresten rätt mycket på kläder från vanliga avdelningen. Har köpt en del klänningar som är skurna under bröstet, det framhäver magen fint tycker jag och så har jag köpt en del vanliga rymlig tunikor och långa tajta linnen. 

Större problem börjar träningskläder bli. Hittade ett par jättebra Rönischbyxor med mudd man kunde fälla upp över magen så tror de kommer passa hela graviditeten faktiskt, jättebekvämt! Men linnena börjar bli för små en efter en. Har bara ett nu där magen får plats och eftersom jag vanligtvis tränar ca tre gånger i veckan så känns det inte så fräscht att använda samma hela tiden... Nån borde satsa på att starta ett mammakläderföretag i Sverige! Tycker utbudet är superdåligt! Finns det nåt så är det massa ryschpysch och stora fula mönster som skriker restlager! 

Det finns ett företag som specialicerar sig på träningskläder för gravida. De var med på barnmässan i GBG men minns inte namnet.

Håller med om att utbudet av mammakläder är för dåligt och bedrövligt att POP ska sluta med mammakläder, då kommer HM bli det enda stället där man kan köpa mammakläder lokalt i vår stad, förutom barnvagnsaffärernas pyttelilla utbud.

Jag har mest satsat på mammaplagg men gärna sådana med dubbel funktion som sedan också går att amma i så att användningstiden blir längre. De brukar dock sällan vara stora nog att rymma jättemagen på slutet. Har beställt lite från ASOS rea men framför allt har jag handlat  begagnat. Då blir det plötsligt ett helt annat utbud när man kan välja mellan flera års kollektioner. Mammakläder brukar ha bra andrahandsvärde och lättare att sälja på tex Tradera så känns helt OK att köpa på sig lite.'

BÄSTA KÖPET är vindfleecejackan från POP. Har köpt 2 stycken. Min vanliga vårjacka går inte att knäppa längre men fleecen funkar super. Den kommer räcka hela tiden ut men är inte stor och bylsig nu i bärjan eftersom man reglerar dragkedjorna i sidan. De har halva priset på dem nu så rekommenderas!   

• DetGodaLivet
    Aprilia1977 skrev 2012-04-20 07:58:50 följande:

Usch vad jobbigt, det är ju inte så att du ska gå hem imorgon direkt - de borde se till din kompetens så länge du finns kvar på jobbet, och anmärkningar om graviditetshormoner är verkligen under bältet. Har du pratat med chefen?