• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Tack ni som delat med er av era tankar och erfarenheter till mig. Känns skönt att fler känt samma. Jag tror med att det kommer bli mer verkligt och njutningsfullt när skolan är slut. Ska vara ledig från 1 juni så jag har ju tid på mig. Inte lätt alltid att plugga och va gravid samtidigt. Om en vecka slipper jag ha att göra med min idiotföreläsare, om jag klarar kursen dådå... Det ska bli skönt!

• godisbit
    mammsen skrev 2012-04-19 17:10:27 följande:
    Urs! vad hemsk jag är.. Jag sitter och försöker få tiden att gå lite snabbare pga jävla nack/ryggont och huvudvärk (ryggont efter skada och dålig sovställning inte så mycket gravidrelaterat ) har sovit bort halva dagen och nu sitter jag här. Varpå min 4½-åriga dotter kommer och kräver uppmärksamhet, som jag borde ge henne.. Första gångerna bad jag henne gå in och måla på rummet för mamma mår inte så bra och vill vara lite ifred, när hon kommer ut efter med 2 minuters mellanrum för att klargöra för mig att nu har jag målat så sa jag gå och lek och så kommer hon igewn och jag röt ifrån "nu går du in på ditt rum sa jag" med en arg och bitter ton, som antagligen var lite högre än behövligt.
      Känner mig så jävla asdålig!! Men jag känner lite att hon är så stor att hon får lära sig att ibland måste man anpassa sig efter andra människor med och ta hänsyn när någon inte mår bra och vill vara ifred. Och jag ORKAR värkligen inte lyssna på vem som gjort vad på dagis idag, inte just nu iallafall,, thats it..  
       Min sambo är bara och köper mat men det känns som en evighet och jag försökte förklara för min dotter innan jag blev arg att hon får berätta för pappa sedan när han kommer hem istället.
    Hoppas lite mat och avlastning från sambon kan göra att ni ändå får en mysig kväll!!! Kram
  • Ellenbmt

Mammsen! Jag har som livsuppgift denna renovering att hålla dotter borta från verktyg och upptagen pappa, känner att det enda jag gör är att se till att maten är klar och ungen är lekt med osv... Blir väldigt ofta att man drar till med en ton och avvisar stackars dottern som inte alls förstår varför mamma är grinig å trött och pappa bara jobbar jämt... Så tung känsla, tur att renoveringar är övergående perioder!

Hoppas du blir go å glad av maten :) kram!

• LiJon

Sommaren12; tror som de andra att du kommer kunna njuta mer sen när du får vara ledig och inte behöver oroa dig över annat jag kan ändå förstå känslan lite, alltså jag tycker det är det häftigaste som hänt och jag är fortfarande fascinerad av sparkarna - men ändå tänkte jag förut att det skulle vara som ett rosa skimmer att vara gravid, att jag aaaldrig skulle klaga på nånting och bara njuta - men ofta det händer liksom, livet fortsätter ju "som vanligt" och man har sina bekymmer ändå

Idag insåg jag begränsningen efter att ha jobbat tokförkyld i två dagar (på mitt stillasittande jobb). Kom till mitt andra jobb på sjukhuset och var helt yr så jag kollade att de kunde få ut någon istället för mig och så åkte jag hem. Tycker inte om att vara hemma från jobbet men nu kan jag ju inte bara tänka på mig själv heller. Fast bebisen kickar då runt för fullt! Har legat och kikat på magen som åker uppochner-framochtillbaks.   

Sen är jag helt matt över lägenhetsletande. Jag vill verkligen inte bo kvar i vår lilla tvåa med fyra trappor upp när bebisen kommer, men det finns verkligen inga hyrestreor i "okej" områden, och då har vi ändå haft koll sedan vi plussade. Nu har vi hittat en superfin bostadsrätt som jag typ skulle offra lillfingret för att få bo i, fått lånelöfte på den men när vi räknar på det så blir månadskostnaden lite väl hög. Vi skulle klara oss men jag vill inte behöva oroa mig för ekonomin när jag går hemma med bebisen...

• Kampis

hu renovering ja.. undrar hur det är att INTE ha ett hus som det ständigt pågår renovering i?

Vi flyttade in på vår gård för tre år sedan i sommar. Då fanns ett tv-rum klart, ett badrum som bestod av gipsskivor och ett kök som bestod av golv och stommar men ingen skiva, spis, luckor etc.

Nu är iaf det färdigt, och övervåningen håller på att totalrenovera. Bara stommen är kvar,dvs bjälklag och balkar.
    Vi har gjort allting själva med mycket hjälp av min pappa, men nu pga min sambons psykiska problem har vi beställt hem en snickare som beräknar att han hara tt göra 1 ½ månad med start runt september/oktober.

Kommer nog kännas jättekonstigt när allt är klart! Eller, ja, då har vi alla uthus och lagården kvar  , huset måste målas osv.

• Gadget

Jag var med min snälla svärmor för att köpa lite mammakläder idag. Blev lite förvånad dock över att jag behöver L och ibland XL, samt vissa byxor på H&M kunde jag inte ens ha den största stl 44 .

Visst, jag är ingen smalis. Men jag är 164 lång, vägde innan graviditeten 63 och nu +10 kg. Sååååå stor är jag faktiskt inte. Inte för att jag bryr mig om vad det står för storlek i kläderna, mest irriterande att alla kläder jag plockat med mig in i provhytten fick bytas ut till större och de annars ganska fina byxorna jag hittade som jag inte ens kunde ha. Eller jo, jag fick på mig dem men de satt tight och jag gissar att kroppen sväller upp lite mer under sommaren med vattensamlingar och annat. Vad sätter de på sig som redan innan graviditet var lite överviktiga eller bara har lite bredare lår, större bröst eller var man nu är som störst?! Tråkigt.

Det blev som helst en kjol, ett par tunna byxor, ett par capribyxor, en t-shirt, en klänning och en kortärmad skjorta från H&M, Mamalicious och något annat tyskt märke. Känns kul att ha lite mer ombyte och vara lite redo för en varm sommar, särskilt när jag slapp betala alltihop.

• Ellenbmt

Kampis- haha ja! Vi flyttade in för ett år sedan i ett hus med skugglister, orangea, laxrosa, röda och blekgula tapeter, furu tak, furupanel, vävtapet, knarriga golv plastiga dåligt planerade våtytrymmen osv... Idag är det vackert i hallen, barnrummen, vårt rum och snart badrummet nr 1. Lyxproblem bara men man vill ju bo fint!! Nu ska vi renoveringspausa i två år för att spara stålar, men jag tror inte vi kommer klara av att vänta så lite pill i köket kommer det nog bli :)

Gud va bebisen sparkar hårt och mkt nu, såfort jag stannar upp så drar den igång världens gymnastik!! Och så är jag rövhalt idag med?! Min vänstra skinka är totalt stel! Gör ont att stå och gå och sitta.... Kul.

• DetGodaLivet
    Ellenbmt skrev 2012-04-19 19:22:25 följande:
    Kampis- haha ja! Vi flyttade in för ett år sedan i ett hus med skugglister, orangea, laxrosa, röda och blekgula tapeter, furu tak, furupanel, vävtapet, knarriga golv plastiga dåligt planerade våtytrymmen osv... Idag är det vackert i hallen, barnrummen, vårt rum och snart badrummet nr 1. Lyxproblem bara men man vill ju bo fint!! Nu ska vi renoveringspausa i två år för att spara stålar, men jag tror inte vi kommer klara av att vänta så lite pill i köket kommer det nog bli :)

Gud va bebisen sparkar hårt och mkt nu, såfort jag stannar upp så drar den igång världens gymnastik!! Och så är jag rövhalt idag med?! Min vänstra skinka är totalt stel! Gör ont att stå och gå och sitta.... Kul.
    Känns lite som inredningen här när vi flyttade in då... bla. orangemålade väggar och turkos panel i hallen. Men vi har bott 8 år snart och hunnit renovera det mesta, har ett badrum, en ny dörr och några fönsterbyten på väntelistan + att jag vill ha en glasveranda i gammal stil med vackra småspröjsade fönster men det lär väl aldrig hända. 

Annars har vi tänkt ligga lite lågt mer renoveringar precis som du skriver, man har ju annat att prioritera under föräldraledigheten. I år gör vi taket och det kostade nästan 80' + att vi var tvungen att köpa ny bil pga bebben för nästan lika mycket så vi är rätt barskrapade för tillfället kan man väl säga. Blir nog varken några större renoveringar eller påkostade semestrar närmaste åren.

Skulle iaf. vilja tapetsera om vardagsrummet som vi gjorde precis när vi flyttade in och som jag tröttnat på, men det kan ju vara ett kul dagprojekt att fixa med när man är mammaledig. Hos oss kan man typ stå på golver och sätta upp tapeterna (eller använda en sådan där badrumspall från ikea på de ställen där det är högt i tak) dvs inte så komplicerat.

• Ellenbmt

Vi har med bra med dagsprojekt här så vill jag, kan jag nog fixa många små bäckar under ledigheten.
    Jag har tänkt gräva ett matland i sommar, hoppas att det ska ge mig lite gott sedan, håller på att driva upp lite gott inomhus nu.