• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    Novalina skrev 2011-12-13 02:04:04 följande:

Hej igen!

Känns lite trist att ingen alls svarade på mitt förra inlägg ang. oro för upprepat mf etc... Foten i munnen

Är det bara vissa som blir svarade i denna tråden el.?... Och bara vissa ämnen som är "tillåtna"?...

Undrar bara, för det känns inte så värst "välkomnande" att inte få ett enda svar, men att vissa andra får en massa svar.

Hejsan och välkommen hit Jag har inte fått ngt missfall innan men jag förstår din oro, detta är nog något många har, jag går just nu och längtar till v.12 är kommen så man kan släppa det lite, vissa dagar känner jag mig inte alls gravid överhuvudtaget men andra dagar kommer det igen, tyvärr är det ju så att oron har man nog där hela tiden :-/ Resten av ett barns liv... Tyvärr kan jag inte svara så mycket mer på frågan men jag vill att du ska känna dig välkommen Ingen brukar svara på ngt jag skriver heller så vi får hålla hand genom detta HjärtaSkrattande
  • villnu

Arba: har inte alls koll på mf och ville inte säga något om något som jag inte har koll på. Tänker på det ibland, mest när jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om, men försöker tvinga mig själv att tänka positivt. Även om det är skitsvårt just då.

• annhapannha

Hej!
    Hoppar in här i er tråd och det är ok?! Fick plus på stickan 4/12 och är nu i v. 6, BF 10/8. Detta är tredje försöket med första barnet. Har alltså två MF bakom oss i sept och nov. Hoppas denna gången att det är tredje gången gillt. Men jag har svårt att tro att det är sant. Ska till BM på måndag och troligen kommer jag då få tid för VUL veckan efter jul. Och då om där är ett tickande hjärta kan jag nog släppa rädslan lite över att få ett nytt MF. Vet att det inte finns några garantier, ett MF kan man få ändå.

Plötsligt händer det
  • annhapannha
    Novalina skrev 2011-12-09 15:20:14 följande:

Hej alla goa, blivande mammor!

Jag är i v.6 (5+2) nu enligt fl:s beräkning, och har bf 7/8.

Jag fick nyligen mf (7/10 i v.8 el. 7+1)), har haft en vanlig mens efter mf, och blev gravid igen efter det.

Jag har också en son på 14 mån, och är mammaledig med honom till i början av maj 2012 iaf.

Jag har nu börjat bli riktigt orolig för mf igen, fast jag inte alls har några symtom som tyder på det.

Jag har aldrig haft mf tidigare än det jag nyss hade, så det kom som en chock, så jag gick igenom en sorgeprocess efter det, fast det va så tidigt. Så när jag blev gravid nu igen, så blev jag såklart jätteglad, men samtdigt väldigt orolig att jag ska få mf igen... Skäms

Mina gravidsymtom är: redan väldigt uppsvullen "putmage" , ökad andfåddhet (fast jag eg. har bra kondis), ökad trötthet, ökad hunger - är särskilt sugen på fett och salt!!! Och får ofta en väldigt stark hunger som bara säger "Ge mej mat NU!!" Tungan ute Tyst

Nån annan som nyss haft mf?...

Jag förstår din oro för MF, men tyvärr kan man ju inget göra utan det är bara att se tiden an. Vad jag har hört är det ovanligt med två MF. Så man får nog försöka att inte oroa sig, vilket inte är det lättaste.
    Plötsligt händer det
  • FruFoxy

Grattis alla nya!

Det var en tidig morgon idag eftersom stortjejen har luciatåg nu på morgonen. Är så glad att maken tog det för jag är så trött och illamående, och stressa med två mindre och göra de klara samtidigt är ingen höjdare. Stress förvärrar bara mitt illamående. I eftermiddag blir det två luciatåg till men de tänkte jag gå på.
    Sen insåg jag vid påklädningen att jag måste köpa mammabraxer snarast! Kan bara få på mig två par byxor nu, en som skär in i fläsket och ett par gamla mammabyxor, och båda ligger i smutsen! Så idag blir det byxor ala nödlösning, med gummis oss som är så spänd så spänd! Aj!

Glad Lucia allesammans!

Arba:
    Kan inget heller nått om mf och därför inte svarat. Ledsen över att du känner dig ignorerad! Klart man får prata om vad som helst i tråden och jag pratar gärna ( som kanske märkts) men det är inte alla mina inlägg som blir besvarade heller.

• FruFoxy

Dumma telefon som byter ut ord! Gummis oss ska såklart vara gummisnodd!

• Ellenbmt

Jag har inte funderat på mf eftersom jag aldrig varit med om det. Men jag hoppas du kan känna dig välkommen i tråden ändå. Och alla andra nya med! Själv ligger jag hemma ledig idag och åmar mig. Jag mår så illa. Usch och fy!! Minns inte att det var så jobbigt sist...

• Gatto

Jag har också en ofostrig graviditet bakom mig och är väldigt orolig över att det ska vara tomt denna gången också, speciellt eftersom jag inte får så starka streck på proverna. De blir väl synliga men inte lika starka som kontrollstrecket.
    Tror att om man gått igenom ett mf så vet man hur lätt glädjen kan ryckas bort och då tror jag att man oroar sig mer. Jag försöker tänka att det som händer händer och att det är kroppen sätt att hantera något som inte hade blivit så bra. Men det är grymt svårt att inte noja hela tiden. Styrke kram till alla oroliga.

• astro
    Novalina skrev 2011-12-13 02:14:20 följande:
    Hej och välkommen hit!

Jag fick oxå akutsnitt förra förlossningen pga ineffektiva värkar - men i mitt fall så startade inte ens själva förlossningen, jag hade inte en enda vanlig värk.

Min son är nu 14 mån, och jag är gravid igen i v. 7 på ons (och hade mf i v 8 i början av okt).

Jag har läst på ett landstings hemsida att livmodern kan brista om man föder vaginalt efter ett snitt, och det har gjort mej rädd för att det ska hända mej.

Jag va vaken under snittet och allt gick bra, jag läkte fort och så - så kanske jag väljer snitt igen? Är det lättare att få snitt beviljat om man blivit snittad tidigare?

Iofs känns såna här resonemang lite avlägsna nu, för nu oroar jag mej mest för mf...

Hur upplende du ditt snitt? Och vad vet du mer om detta med att livmodern kan brista?...
    Att oroa sig för mf är fullt naturligt ... det är ju inte helt ovanligt heller. Men risken ökar inte alls bara för att du fått ett tidigare. Blir man gravid strax efter ett mf verkar det snarare som om det är extra troligt att det går bra (något jag läste en hel del om när det hände mig våren -08).

Det är olika i olika landsting hur de ser på förlossningar efter snitt. Men generellt är det faktiskt säkrare med vaginalt trots allt. Om inte livmodern är förtunnad eller det var ett gammaldags snitt så är risken för ruptur mycket liten. Själv ska jag kolla journalen från mitt snitt och kanske prata med den ansvarige läkaren - jag har ju fött så många barn, så jag vill vara säker på att min livmoder inte är förtunnad av det skälet. Är den det så väljer jag planerat snitt. Att jag inte lutar åt snitt "helt enkelt" är för att återhämtningen tar så lång tid jämfört med att föda "som vanligt".

Googlar du på VBAC ser det väldigt mycket ut som om riskerna faktiskt är mindre för komplikationer om man väljer vaginalt, trots det tidigare snittet, så ... 
  • Ari Gold

Jag hade ett tidigt mf precis innan denna graviditet och det gör mig också extra orolig. Vet att risken inte är större att få mf igen men logiken är ju liksom inte det som styr just nu. Försöker att inte tänka för mycket på det.

Svar på tråden Augustibebis 2012