• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Marmite
    Sandrina skrev 2011-12-13 10:21:49 följande:
    Marmite - Jag har fått en tid den 19/1, känns väääldigt långt kvar till dess. Är också förstagångsmamma med massa frågor!! Men dit jag gick verkade det inte vara något konstigt med att bli inskriven v. 11-12 som jag kommer vara i då! Får väl snällt vänta antar jag!
    Jag hade också tyckt att det låg långt fram... Blev rätt förvånad (och glad!) över att jag fick en tid så tidigt!
  • capy

Jag har tid för inskrivning 17/1. Känns väldigt långt fram. Detta är min första graviditet och jag har aldrig haft missfall tidigare, detta hindrar dock inte min oro. Mest rädd är jag för att det ska vara en sk. ofostrig graviditet. Verkar så himla hemskt att kroppen lurar en att tro att man är gravid och sen finns det ingen där Rynkar på näsan

Hade varit så himla skönt att få ett facit och veta hur det går. Kommer jag stå där i augusti med en fullt frisk bebis?

Dessa tankar och att jag mår så fysiskt dåligt (illamående, trött, ont i magen) gör att jag har svårt att fokusera på jobbet. Tänker ibland att jag kanske borde berätta, så att alla förstår om jag känner mig trött och behöver vila. Är i vecka 5+6 idag, någon annan som har berättat på jobbet så tidigt? 

• sommar83
    babyhummingbird skrev 2011-12-11 09:36:00 följande:
    Jag har en fråga till er som har barn och hund. Vi har en Chinese crested hemma och jag är lite orolig för hur det ska funka med barn. Han är väldigt "på" och hoppar gärna upp i sängen med världens kraft och samma sak i soffan.. Speciellt när vi varit ute och han har mycket energi.. Han är jätteduktig när vi träffar andra barn.. Men undrar hur han kommer reagera när vi kommer hem med en liten. Någon som har erfarenheter?
    Vi har hund, en Italiensk vinthund. Han är ganska speedad mellanåt men andra minuten är han soffpotatisen nr ett. Jag har haft massa daghundar hemma hos mig under flera år (som mest 13 st) och hundar är extremt bra på att anpassa sig i flock, det är ju just det dom är, flockdjur. Så att passa in i en familj med barn ska inte vara några problem. Men tänk på att det kanske finns rutiner som inte längre kommer vara så passande med barn hemma. Att hunden hoppar upp i sängen hur som helst, (skulle oturen vara framme kanske bebisen ligger just där hunden hoppar upp) kanske lära hunden att bara hoppa upp när ni säger varsågod? Men det är ju upp till var och en och välja hur man vill ha sina regler hemma. Hos mig så fick min hund vara både i soffa och säng, nu är det inget av det som är ok (min sambo är helt emot djur i säng, soffa eller på stolar) och det funkar lika bra det. Vovven har anpassat sig lika bra till sina nya härliga korgar. Men för övrigt har det aldrig varit några problem för våran hund med liten bebis. Han kom till mig 9 veckor gammal med 11 daghundskompisar hemma så han är van att inte ha mig för sig själv :) För mig personligen skulle en hund aldrig ha en chans att komma högre upp i rang än mina barn så det gör sig själv.
  • Stövelkatten

Sandrina skrev 2011-12-13 10:19:09 följande:
    Någon som vet hur det är med UL på Mama Mia i Stockholm?
    Jag är inte så bra på alla förkortningar än, vad står VUL för?
    RUL antar jag står för rutin ultraljud.
    Men alla andra UL och VUL ni pratar om, hur funkar det? Får alla göra det eller när gör man de OM man gör det?!

Vi var på insrivning på Mama Mia Söder idag, och där kommer vi göra tidigt ultraljud i v. 9, 29/12 (ev. Vaginalt Ultraljud, vet ej) och ett RUL 5/3. (som står för rutin, ja) På Mama Mia erbjuder de ett tidigt u,ltraljud om man tycker att det är nödvändigt. Vi hade inget speciellt skäl mer än att stilla oron och veta säkert att något lever där inne, eftersom jag ätit starka mediciner i början av graviditeten. Inget knussel alls.

och HEJ ALLA NYA!
    Som många redan påpekat så besvaras inte alla inlägg personligt, eller kanske alls, eftersom det här är en sån väldigt aktiv tråd! Det betyder inte att det finns någon elit som är bättre, eller att någon annan är ovälkommen.

Fick värsta bästa julklappen av min sambo igår; en kombinerad graviditets/amningskudde! I LOVE IT!      Jätteskönt när det sträcker i ligamenten och annat.
     en sån. Fast i finare tyg.

Sover gör jag jättedåligt, uppe och kissar 2-3 ggr per natt, och har svårt att somna, trots att jag är jättetrött.  
  • Gatto

Nenni: det var som du säger hemskt att få höra att det inte fanns något där! Blev en riktig kalldusch mentalt. Men när jag fick ofostrig så hade jag inga symptom alls utom en grym smärta hela tiden. Så jag ser det som mycket positivt att ha illamåendet trötthet och allt annat. Jag har berättat för mina två närmsta kolleger, mest för att de ska förstå varför jag är som en emotionell bomb de visste förra gången och var jättegulliga mot mig när jag var ledsen.

• Sandrina
    capy skrev 2011-12-13 11:34:14 följande:
    Jag har tid för inskrivning 17/1. Känns väldigt långt fram. Detta är min första graviditet och jag har aldrig haft missfall tidigare, detta hindrar dock inte min oro. Mest rädd är jag för att det ska vara en sk. ofostrig graviditet. Verkar så himla hemskt att kroppen lurar en att tro att man är gravid och sen finns det ingen där Rynkar på näsan

Hade varit så himla skönt att få ett facit och veta hur det går. Kommer jag stå där i augusti med en fullt frisk bebis?

Dessa tankar och att jag mår så fysiskt dåligt (illamående, trött, ont i magen) gör att jag har svårt att fokusera på jobbet. Tänker ibland att jag kanske borde berätta, så att alla förstår om jag känner mig trött och behöver vila. Är i vecka 5+6 idag, någon annan som har berättat på jobbet så tidigt? 
    Jag förstår självklart din oro! Men samtidigt måste man ju våga tro att allt kommer gå bra. I dom flesta fall så gör det ju faktiskt det! Och OM det inte skulle gå bra så får man ta det då. Det är så onödigt att oroa sig i onödan! Du behöver lägga din energi på din lilla bebis och att försöka må så bra som möjligt istället för att oroa dig för ett EV. missfall.

Jag har berättat för en jobbarkompis, hon är själv gravid och jag tyckte det kände skönt att någon vet med tanke på att jag inte mår så bra.
  • Lacey

Arba och blomsterfrö: jag har oxå känt lite så och tyckte det var skönt att ni också upplever det så!

Idag är jag så förkyld så jag inte vet var jag ska ta vägen, halsont och ont i öron.

• natlup

Min arbetskolega vet=) Sa det till henne igår och jag är i vecka 6 (5+2). Jag valde att säga det till henne för att ha lite stöd då man är just när man är trött eller när man har humörsvängningar. Men ingen annan kommer få veta förens efter UL

• Lacey

Mästerkatten: vad bra att du skrev att mama Mia erbjuder tidigt ultraljud.
    Ska maila min bm och fråga om det är möjligt att få det den 29: e då jag ska dit på mitt första besök.

• Strossel

Ååå en sån kudde måste jag ha! Det var en sådan jag suktade efter sist när jag såg den i en film!!

Jag fick tid för hälsosamtal på tisdag och inskrivning 2/2.

Svar på tråden Augustibebis 2012