• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

UL - UltraLjud
    VUL - Vaginalt UltraLjud
    RUL - Rutin UltraLjud, görs runt vecka 16-19

Molly 2008 och Harry 2010
  • fru Elle

På en del ställen så får man bara göra RUL. Det är inte alla MVC som har utrustning för att göra UL, eller erbjuder det.

Där jag går Barnmorskegruppen i Göteborg får man ett UL vid inskrivningen. Sen har jag gjort KUB-test och då gör man också ett UL. Här blir man bara erbjuden det om man har fyllt 35, annars får man betala. Sen har jag gjort RUL med barnen. Men en del gör fler UL, tillväxtultraljud, könsultraljud.

Molly 2008 och Harry 2010
  • FruFoxy

sandrina:
    Jag är lite knölig i huvudet idag så jag hoppas jag tolkar din fråga rätt. Jag ringde igår och bokade tid för UL på mamamia på karlavägen och ska dit i januari. Eftersom jag valt att inte bli inskriven där kommer det kosta 500 kr, annars är det gratis, förutom själva bilderna då.
    De andra frågorna har du fått svar på från elle ser jag  

• FruFoxy

Nä, här kan man ju inte sitta hela dagen. Nu ska jag till köket och fortsätta med bullbaket, kanelbullar alltså.
    Två kalas för stortjejen i helgen så det är mycket att baka. 

• Sandrina
    FruFoxy skrev 2011-12-13 10:36:47 följande:
    sandrina:
    Jag är lite knölig i huvudet idag så jag hoppas jag tolkar din fråga rätt. Jag ringde igår och bokade tid för UL på mamamia på karlavägen och ska dit i januari. Eftersom jag valt att inte bli inskriven där kommer det kosta 500 kr, annars är det gratis, förutom själva bilderna då.
    De andra frågorna har du fått svar på från elle ser jag  
    Men om du hade valt att skriva in dig där, hade du fått göra ett UL vid inskrivningen gratis då?!
    Eller är jag också lite trött i huvudet idag! :)
  • sommar83
    Jloow skrev 2011-12-09 07:46:50 följande:
    Jag hoppar gärna in här. Är i vecka 5+3. Där emot kommer jag nog hålla mig i bakgrunden till efter vecka 13. Vi vill inte att någon ska veta något, helst vill vi inte berätta förens efter RUL.
    Det är i alla fall 2 barnet. Nu håller vi alla tummar att allt går bra. Fick MF i vecka 11 i påskas..
    Grattis till plusset. Och beklarar att ni behövde genomlida ett mf. Jag har läst ganska många här på FL som har fått lite senare mf, alltså efter v 12. Och blir ganska nojjig över att man aldrig ska kunna få njuta, utan att oron alltid finns där. Är så rädd att man ska få ett sent mf. Har haft ett ma i v 8 och ett mf i v 6 och hellre då så tidiga än senare. Ju längre man går desto mer hopp och förväntningar byggs upp. Det blir ju mer verkligen när man börjar känna rörelser.
    Men jag tänkte fråga om du hade ngt på känn? Eller va allting bra och som det ska? Jag hade vid mitt ma en pytteliten rosa fläck när jag var på toa, men sen inget mer. Det var så litet att jag lätt hade kunnat missa det. Sen inget mer, ingen smärta el så alls. Vid mitt mf så blödde jag jättemycket och kunde inte annat än förstå vad somvar på gång. Kände inte av några gravsymtom alls.
  • sommar83
    anneh skrev 2011-12-09 17:41:58 följande:
    Ser att ni pratar vagn :) jag ska nog köpa en emmaljunga duo edge.. Var och tittade på sån i butik igår! Sen blir det britax babyskydd.
    Ser att ni hoppat in på ämnet vagnar. Jag har en Emmaljunga Citycross och är supernöjd. Min bror har en duo edge och jag var helt inne på den med, men min svägerska avrådde mig. Hon hade varit supernöjd med den MEN, hon sa att skulle hon köpa ny så skulle det inte bli en duo. Den är riktigt rejäl och så, men aptung! Hon har hållit på att knäcka ryggen efter många lyft i och ur bil bla. Och nu när jag är inkörd på min citycross och kör deras när vi är där och hälsar på så får jag en otroligt lättnadskänsla över att vi valde en lättare vagn. Den är verkligen jättetung och smått klumpig. Men annars kanon. Men lika kanon är även citycrossen. Och jag kan lova att den klarar stigar, stenigt och skog och vinterväder. Jag går Massor med vagnen och inte bara inne i stan på jämnt underlag, jag har hund så det blir att gå lite här och där. Rekomenderar verkligen den vagnen! Ett litet tips som tåls att tänka på :)
  • natlup
    sommar83 skrev 2011-12-13 10:49:03 följande:
    Ser att ni hoppat in på ämnet vagnar. Jag har en Emmaljunga Citycross och är supernöjd. Min bror har en duo edge och jag var helt inne på den med, men min svägerska avrådde mig. Hon hade varit supernöjd med den MEN, hon sa att skulle hon köpa ny så skulle det inte bli en duo. Den är riktigt rejäl och så, men aptung! Hon har hållit på att knäcka ryggen efter många lyft i och ur bil bla. Och nu när jag är inkörd på min citycross och kör deras när vi är där och hälsar på så får jag en otroligt lättnadskänsla över att vi valde en lättare vagn. Den är verkligen jättetung och smått klumpig. Men annars kanon. Men lika kanon är även citycrossen. Och jag kan lova att den klarar stigar, stenigt och skog och vinterväder. Jag går Massor med vagnen och inte bara inne i stan på jämnt underlag, jag har hund så det blir att gå lite här och där. Rekomenderar verkligen den vagnen! Ett litet tips som tåls att tänka på :)
    Jag har supen sugen på Emmaljunga citty corss duo. Det är super snygga och lätta att köra!
  • FruFoxy

sandrina:
    Ja precis! Då får man göra ul där om känner sig orolig och även rul görs på mamamia.

• FruFoxy

sandrina:
    Eller, ul är nog inte som standard vid inskrivning utan det får man nog be om. 

Svar på tråden Augustibebis 2012