• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Jay84

Måste fråga, kollar alla sockret vid varje BM-besök? Här gör alla en glukosbelastning i v. 28-29 istället. Jag fick t.o.m gör en tidig i v 16 p.g.a att både min pappa och farmor hade åldersdiabetes, men de såg bra ut. :)

• NiniMe
    Jay84 skrev 2012-05-04 07:15:34 följande:
    Måste fråga, kollar alla sockret vid varje BM-besök? Här gör alla en glukosbelastning i v. 28-29 istället. Jag fick t.o.m gör en tidig i v 16 p.g.a att både min pappa och farmor hade åldersdiabetes, men de såg bra ut. :)
    Jag kollar inte mitt, har aldrig gjort, enbart vid glukosbelastningen, kollar inte ens järnvärdet... Men givetvis, skulle jag be om det så gör vi det...
  • Svipp

Roos26 - ja, det var så hon menade, att för de allra flesta växer den sig uppåt och då kan man föda som vanligt. Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill verkligen inte föda med kejsarsnitt, min mardröm, så det är bäst att jag är en av alla dessa där den växer upp.
    Jag håller med om att det borde vara ett rul till senare i graviditeten. Mycket kan ju hända från vecka 18-20 fram till födseln.

• Challelotten

Min bm kollar sockret varje gång, men min pappa har diabetes så de vill ha en extra koll på mig. Men jag har alltid haft bra värden, hoppas att det håller sig så.

Har börjat att svullna nu känner i benen och händerna. Ska testa stödstrumpor nu.

99 dagar kvar idag :D

• Albasmamma

Challelotten: Jag har börjat använda stödstrumpor och det är såå skönt. Trodde jag inte, var faktiskt lite skeptisk innan men de är kanon. :)

Jay84: min BM har kollat sockret vid varje besök, men här görs ingen glukosbelastning (vad jag vet iaf).

Karo: hur känns det med planerat snitt? min första är född så, allt gick jättebra.

A R: kanske kommer med tips för sent, men köp flytande corsodyl på apoteket och gurgla med. Tycker jag funkar bra mot halsont.

Jag har en fundering ang. detta med moderkakan och dess placering. Jag har i mina tidigare två graviditeter haft den i framvägg och inte känt så tydliga sparkar/buffar. Denna gång sa dem på RUL att jag har den i framvägg och tyckte till en början att sparkarna kändes precis som vid mina tidigare grav. Men nu sista veckorna känner jag jätte tydliga sparkar och rörelser. Kan den ha flyttats så mycket att det är därför jag känner så starkt nu eller vad tror ni? Hoppas ni förstod min svamliga fråga Glad

• Challelotten

Vad de sa till var att den flyttar sig när magen växer. På mitt kub låg moderkakan i framväg långt ner. Sen på första ul så låg den i bakväg och precis vid öppningen och sen kollade de mig två veckor efter och då handen växt upp 2 cm så jag behövde inte någon extra koll i v.32. Men en läkare ska kolla hjärtat på tisdag då de tyckte att höger kammare var något större än den vänstra men en läkare har kollat på mina bilder och kunde inte så nått men de tar en extra koll som en rutin. Får se vad moderkakan sitter då :0) vill ju att det ska vara tisdag nu ;D

• 7eHimlen
    Svipp skrev 2012-05-03 22:42:08 följande:
    7eHimlen - jag har 116 dagar kvar idag. Känns oxå som en evighet! Helst när sommaren inte ens riktigt är här och den ska i princip vara slut när det är dags. Jag bor i Norrbotten. Tänker man så känns det oändligt. Men 16 veckor är ju inte så mycket! ;-p

Eller hur, 16 veckor låter ju inte alls lika mycket som 113 dagar! O här i Stockholm har vi iaf fått lite försommarkänsla den här veckan :) Både du och jag ligger alltså i slutet på augusti då, skönt att inte vara ensam! Från mitten på juli lär vi ju få fullt upp här i tråden med alla bebisar som börjar ploppa ut, så då går förhoppningsvis tiden lite snabbare tills våra oxå kommer! :D

• Tesdy

Var hos BM nu på morgonen och hon var imponerad att man så här "tidigt" v26+6 kunde ha en så "lydig" bebis som lagt sig med ryggen utåt så att hon lätt kunde lyssna på hjärtat.

Annars så var blodtryck bra, det hade sjunkit lite till ner till 110/65 (normalt har jag 120/70). Hjärtat slog 141 och mitt SF mått var hela 27 cm! Så nog är det inte konstigt att jag tycker att magen har exploderat i helgen.
    Vi kollade inte blodsockret denna gången utan denna gången var det bara ett "litet" besök. Jag tänkte inte på att fråga om det heller.
    Fick alla mina framtida besök på datum idag och nästa gång jag blir kollad är när jag skall göra mitt UL för att kolla moderkakan och det kommer jag att göra den 4/6 så om en månad kan jag få kika på lillbebisen igen.

Jag vet inte om jag är sent ute med halsonttips, men det var någon som hade ett bra tips på te med färsk ingefära i, passa på att pressa även en vitlöksklyfta i så får det lite extra kick.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Tesdy

Jo just det, såg att någon eftersökte gravidbloggar och jag försöker hinna med att blogga och då gör jag det på: mintur.wordpress.com

Jag läser mer än gärna andras bloggar och följer redan några av er här inne.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012