• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

Hoppas ni andra som saknat sparkarna ett par dagar blivit påminda eller blir det snart av era små. Min kille har kommit tillbaka även om det är lite lugnare än "normalt" men det gör jag ingen stor sak av.
    Firade med att sy ett täcke av två av tygerna jag köpte idag. Lägger upp en bild i bildtråden.

För övrigt tycker jag magen har exploderat senaste dagarna (v 27+1 idag). I överkanten av naveln känner jag mig nästan öm för att huden spänner så. Och när jag småpratar med främlingar typ kvinnan bakom ostdisken idag så säger de "nu är det väl inte långt kvar för dig?". "Öh, jo, tre månader."  

• Bellatrixx

Ang sparkar och att man inte känner nånting så tycker jag man kan ringa och få be om en koll, man mår så mycket sämre av att oroa sig. Min bebis är lite knas, så tre dagar är den jättelivlig och tre dagar känner jag ingenting alls och man blir så stressad.. Blir det så igen kommer jag åka och kolla, huvudsaken är ju att man mår bra och är lugn! :)

Påtal om vikt osv, hur stoppar man sin aptit? Självbehärskningen är ju på minus. Har fått världens bakdel och lår/höfter.. Och med att stoppa aptiten menar jag att jag önskar att jag ska sluta proppa i mig munkar, gräddbakelser, chips och cola. Blir typ "sur" om jag inte får något onyttigt.. Jobbigt faktiskt, haha!

• Karo77
    Bellatrixx skrev 2012-05-04 22:47:17 följande:
    Ang sparkar och att man inte känner nånting så tycker jag man kan ringa och få be om en koll, man mår så mycket sämre av att oroa sig. Min bebis är lite knas, så tre dagar är den jättelivlig och tre dagar känner jag ingenting alls och man blir så stressad.. Blir det så igen kommer jag åka och kolla, huvudsaken är ju att man mår bra och är lugn! :) Påtal om vikt osv, hur stoppar man sin aptit? Självbehärskningen är ju på minus. Har fått världens bakdel och lår/höfter.. Och med att stoppa aptiten menar jag att jag önskar att jag ska sluta proppa i mig munkar, gräddbakelser, chips och cola. Blir typ "sur" om jag inte får något onyttigt.. Jobbigt faktiskt, haha!

Sa ar det for mig ocksa!!!! Help!!!!
  • astro
    Sessan 84 skrev 2012-05-04 20:56:01 följande:
    Hej allesammans

Hoppar in med en liten fråga...
    Jag har haft tandvärk i veckan som gjort fruktansvärt ont och då varit "tvungen" att ta Alvedon. Men nu har jag insett att inte bebisen rör sig lika mycket när jag tagit Alvedon, någon mer som tänkt på det? Eller som vet något om hur Alvedon påverkar bebisen? Det SKA ju inte vara skadligt men det känns inte bra...
    Jag har märkt att om bebisen har feber och jag tar Alvedon så går bebisens feber ner, när bebin är liten. Alla jag har pratat med säger "myt" men jag har testat på ganska många barn vid det här laget och det har fungerat varenda gång utom en, så jag har lite svårt att tro att det är en ren slump.

Tycker också Alvedon resulterar i färre sparkar. Trots det tror jag att det är en relativt ofarlig drog.

Om tandvärken beror på en akut inflammation skulle jag vilja rekommendera Corsodyl munskölj, det fixade till en inflammation runt min visdomstand så bra att jag slapp gå till tandläkaren (puh). 
  • lillakotten

Hej tjejer! Nu kan jag inte sova mer. Igårkväll vid typ 12 så började jag få ont i magen och ryggen. Det har sedan suttit i hela natten och nu går det bara inte somna om. Jag tycker liksom inte att magen blir spänd varje gång det för ont. Smärtan i ryggslutet är dock konstant. Typ som stark mensvärk... Jobbigt! Jag vet inte om man ska ringa in eller inte. Det är ju säkert bara växtvärk eller något och då känna det så pinsamt..

en tjej okt 09 och en bebis aug 12
  • A R
    godisbit skrev 2012-05-04 19:26:37 följande:
    Vad var det för tygaffär? Skulle gärna ha tips på tygaffärer med roliga/fina tyger till bra pris, helst i sthlm så man kan klappa och känna på tygerna innan köp =)  

Inser att mitt tygförråd är väldigt fokuserat på lapptäcken, har i princip inget annat! Började rota runt efter ngt tyg till ett babynest eller en amningskudde tidigare idag, men hittade inget i mitt lager som kändes särskilt bebis. Funderar på att sy i ngt neutralt tyg så länge, det kan ju tänkas att man ändå vill ha flera överdrag för att kunna tvätta enklare =) 
    Jag tipsade om Tygverket på s:t paulsgatan tidigare, det är min favorit. Många tyger att välja mellan. Om man är stickintresserad finns garnbutiken litet nystan lite längre ned på gatatan och nu har de rea på massor av garner.

Jag tycker också att det är bättre att kolla upp hur det är med lilla bebisen än att gå och oroa sig för att den inte rör på sig. De är ju vad Bm rekommenderar också.

Lillakotten, jag tycker du ska ringa in till förlossningen och rådfråga dem där om du ska komma in eller inte. Har man ont bör du nog få komma in och bli undersökt.

Själv har jag sedan en tid tillbaka fått ont i skinkan och ner i benet, tror det är ischiasnerven som spökar.
    Det gör i stor sett bara ont på natten och i natt har jag vaknat säkert tio gånger av att det gör så ont. Det hjälper inte att byta sida (kan bara ligga på sidan). Det blir något bättre om jag har en stor kudde mellan knäna Någon som har något tips? Tror ni sjukgymnasten kan hjälpa till?
    Det blir lite jobbigt med den knappa sömnen.  
  • NiniMe
    lillakotten skrev 2012-05-05 06:47:13 följande:
    Hej tjejer! Nu kan jag inte sova mer. Igårkväll vid typ 12 så började jag få ont i magen och ryggen. Det har sedan suttit i hela natten och nu går det bara inte somna om. Jag tycker liksom inte att magen blir spänd varje gång det för ont. Smärtan i ryggslutet är dock konstant. Typ som stark mensvärk... Jobbigt! Jag vet inte om man ska ringa in eller inte. Det är ju säkert bara växtvärk eller något och då känna det så pinsamt..
    Jag hade samma igår, började med en mage som kändes stenhård hela tiden, sen när jag vilade kroppen kom mensvärken, ibland satt det i hela tiden, och sen kom det regelbundet med ca 5 min mellanrum, plus minus någon minut... Somnade igår med det... på mig satt det inte i ryggen utan i magen och ner... det släppte ett par timmar men det kom igen.. Jag ska ringa min bm på måndag och kolla med henne hur man bör göra..
    Har läst runt lite och det verkar vara en vanlig sak, speciellt bland omföderskor så jag tror jag kan vänta, men jag kommer absolut kolla upp det...
    Vill inte ploppa bebis än...
  • fransyskan

Men usch, vad många av oss som verkar haft en riktigt skit-fredag!

Hoppas alla nu känt av sparkar och att era sammandragningar-maraton har gått över. Jag tycker absolut inte att ni ska tveka att ringa och fråga om ni blir oroliga -- jag tror att vårdpersonal har mycket förståelse för att vi blir nojjiga och det är ju inte bra för barnen om vi går och oroar oss heller. Ta till vara på att ni bor i Sverige och kan kommunicera med vården utan en ordbok!

AR och Albasmamma: Tack, men helt ärligt, ni skulle höra mig tala i telefon, "och sedan var han helt, ehm, typ, eh, vahettere... eh... på engelska kallas det defiant". Min fina gamla svenslalärare skulle gråta.

Ang vikt -- vi ska ju så klart gå upp i vikt, men jag blev också lite förskräckt efter min 1.5 kgs vecka. Har sett till att röra mig lite mer och äta rätt antal kalorier (ca 2,000 - 2,200 kcal för min längd) med MYCKET grönsaker och en protein till frukost, lunch och middag. Igår blev det till exempel:

Frukost: ägg och bönor med wokade grönsaker
    Mellis: banan och fullkornsskex
    Lunch:
    ugnsbakad potatis med bönor och stoooor sallad
    Mellis: macka med räkor och rivna rotfrukter
    Middag: hårdstekta köttbullar, överkokta grönsaker, SEMLA

Ehm, ja, jag åt middag på IKEA Semlan kanske semlan inte riktigt var nyttig (hihi) men man kan ju inte bara gå förbi en ensammen semla!

I alla fall är det så jag försöker tänka... rätt eller fel visar sig väl senare. Sedan hjälper det att jag har ett otrolig sug just efter grönsaker. Som några sagt innan, vi får alla mötas upp i en "augusti-mammor går ner i vikt!" peppnings-tråd till hösten!