• Sandrina

Augustibebis 2012

anneh skrev 2012-05-28 12:55:29 följande:
    Natlup: jag har inte fixat nånting alls känns det som, men jag flyttar på onsdag så då ska det fixas! :) längtar!
    Då är vi i samma sitts! :) Är också mitt uppe i en flytt och har i princip inte fixat med något. Känns inte som det är någon idé bland alla flyttlådor. Skönt att höra att det inte är alla som fixat precis allt!

Dock längtar jag tills vi är på plats i nya lägenheten när man kan börja fixa ordentligt! :)
    natlup skrev 2012-05-28 11:45:37 följande:
    När har/ska ni packat/packa BBväskan?
    Har inte ens ägnat en tanke på BBväskan. Det är ju ändå 8 veckor kvar till BF, och säket mer än så innan bebisen verkligen kommer, så det får nog vänta ett tag till! :)
  • Sandrina
    Stövelkatten skrev 2012-05-29 19:46:18 följande:
    Ni andra som går på MamaMia; de har inge föräldrakurser eller så va? Det som gäller är föreläsningarna på sjukan, har jag förstått det som. Är de något att ha?
    Jag går på MamaMia och har vart på den första delen av deras FUB kurs, gick på Danderyds Sjukhus. Jag väntar mitt första barn och tyckte den "föreläsningen" vi var på var jättebra! Ser fram emot nästa.

Några andra kurser har jag inte så bra kolla på då jag inte gått någon annan. Funderar dock på deras profylaxkurs online.

Någon som gått den?

Vad brukar föräldrarkursen innehålla? Det finns någon kurs som heter Barnavård, men den kostar 600:- om man går i par.
  • Sandrina
    trossan skrev 2012-05-30 15:46:58 följande:
    ah, tack!
    och det är denna ni håller på och går nu och du tycker den är Ok eller jättebra? :) 
    Man går antigen 1 heldag eller 2 halvdagar. Vi har gått den ena halvdagen än så länge. Har dock gått den på Danderyd och inte i Huddinge, men tänker att dom är ganska lika.

Jag tyckte i alla fall att den är jättebra hittills! :)
  • Sandrina
    7eHimlen skrev 2012-05-30 16:09:18 följande:
    På Huddinge är det två kvällsföreläsningar, inte dagar/halvdagar
    Med halvdag menar jag 2 måndagar kl. 16.00-19:30, så de blir väl snarare 2 kvällsföreläsningar då! :)
  • Sandrina
    Jag har en fråga till er som haft Brio Happy!

Vi har köpt en sittvagn med en mjuklift till. Hur länge får bebisen plats i mjukliften egentligen?
    Tycker den känns ganska liten och tänker att bebisen bara får plats där några månader?
    Kan man lägga dom i sitt delen sen eller måste man köpa något mellanting?
  • Sandrina
    En fundering till.

Behöver man han täcke & kudde i mjukliften eller räcker det med det vadderade innefodret och en filt eller hur har ni haft det?
  • Sandrina
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 14:48:18 följande:
    Hmm... det slog mig...mitt nick rimmar lite illa med min graviditetsdiabetes ;)
    Är ju sjukskriven för att jag brutit foten och ja... då har jag passat på att fortbilda mig lite om vad jag bör äta och inte och SAFT och BULLE är ju totalt förbjudet.

Nicket  var ju egentligen lite snuskhumor när maken och jag försökte bli gravida: Ni vet... först saft (ni är vuxna, jag behöver inte förklara va?) och sen, förhoppningsvis bulle ;)
    Haha, förlåt, men måste erkänna att tanken slog mig! Givetvis jättetråkigt att du fått diabetes men kunde ändå inte låta bli att tycka att de lät lite komiskt.

Blir man frisk efter barnet har kommit eller hur fungerar det egentligen?
    Jag försöker låta bli socker men ibland känns det som att det de ända man är sugen på.
    Har du ätit mycket socker eller vad beror det på att du fått de?
  • Sandrina
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 15:36:33 följande:
    Joo, det var ju meningen att det skulle vara lite komiskt.

Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga. Det händer en del gravida tydligen - det är ju därför man kollar värdena hos BM - det ingår i blodtesterna man gör och om det visar för högt får man genomgå glykosbelastning - vet en del tjejer på den här tråden som gjort det.
    Har läst att ca 1% har kvar sin diabetes efter förlossningen när det gäller graviddiabetes, så det är ju inte så mycket. Gäller att hålla ut och sköta sig bara... Men! Jag kan ju säga att jag fått mycket förståelse för de som har vanlig diabetes alltid. Jättejobbigt.
    Ja, så har det låtit på min barnmorska. "Ät inte för mycket socker för då kan du få graviddiabetes".

Men måste du kolla blodsockret ofta och ta insulin som en "vanlig" diabetiker?
  • Sandrina

Jag är lite fundersam över min vikt. Är i vecka 34+1 och har totalt gått upp 8,5 kg. Vilket jag ena stunden är väldigt glad för men sen blir jag lite orolig också. Dom senast veckorna har jag bara gått upp 0,5 kg, vilket känns lite konstigt eftersom bebisen lägger på sig ganska mycket vikt nu dom här veckorna.

Var hos min BM igår men glömde ta upp de, och hon frågar aldrig efter min vikt. Magen växter däremot som den ska och alla andra värden är också bra så jag behöver kanske inte oroa mig ändå, eller vad tror ni?

• Sandrina
    Julies skrev 2012-06-20 15:08:37 följande:
    Nån som har svullna fötter och anklar mot kvällskvisten?
    Ja, mina ser ut som elefantfötter, haha! :) Dock inte bara på kvällskvisten, utan typ hela dagarna.

Drick mycket vatten, ha fötterna högt och ta en kallt fotbad! :)
  • Sandrina

En dum fråga kanske, men hur känner man skillnad på sammandragningar och förvärkar?! Eller är det någon skillnad?! När början man få förvärkar?

• Sandrina

Tack för era svar!

Mammsen - Jag hade ont i magen vid ett par tillfällen i helgen, som mensverk. Inget extremt, men inte behagligt! :)
    Är i vecka 34+6, så jag gissar att det kanske är förvärkar då!?

• Sandrina

Vad har ni för mått på eran skötbädd?

Jag skulle vilja ha den här, men blev lite förvånad över att måttet var något mindre än andra jag tittat på.
    Den är bara 61x47, räcker de? Ja menar, bebisen är ju över 50 cm redan när den föds, nog för att man inte sträcker ut den när man byter blöja, men de känns ändå som om bebisen kommer "växa ur" den så fort. Men man kanske inte behöver mer helt enkelt?!
    Eller kommer jag bli tvungen att köpa en något större modell om några månader tror ni?

• Sandrina
    Maaya skrev 2012-06-28 11:42:44 följande:
    Hej allihop :) i natt fick jag spendera några timmar på förlossningen.:/ jag har haft mycket sammandragningar enda sen vecka 17 (på sön går jag in i v. 36:)) så jag har vant mig med att magen är hård o ihop dragen större delarna av dagarna (min BM säger att jag har en "sån" kropp som får lätt sammandragningar, lång o slank (slank är hennes ord val haha känner mig inte jätte slank direkt) så jag har inte varit direkt orolig men igår efter att legat i sängen över en timme slog det mig att sammandragningarna aldrig släppte o att deg värkte i magen. Jag ringde förlossningen o råd fråga o dom sa att jag skulle ta två Alvedon o vila o om det inte går över så skulle jag ringa in igen... Efter ytterligare en timme så ringde jag in igen o då sa dom till mig att komma in på engång. Dom gjorde ultraljud (både vaginalt o på magen), hjärtslag, urinprov, kände på livmodertappen haha ja allt man kan göra o det enda jag kunde tänka på var att jag verkligen inte ville föda just då!? Alla säger att dom är så trötta på att vara gravida o vill ha bebis nu men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag fortfarande att det är lite mysigt o jag känner mig lixom inte riktigt redo, jag har ju inte packat väskan eller skrivit förlossnings brev än hehe. Min man där imot satt o hoppades på förlossning ;) efter alla kontroller så konstatera dom att bebis är fixerad men jag var inget öppen så förlossning var inte aktuellt än, där i mot så sa hon till mig att jag måste ta de lugnt (hallå jag tar det lugnt ju) för annars kommer bebis komma när som helst. Jag fick en spruta i låret för att lugna ner min livmoder o jävlar vad ont den gjorde! Allt såg iallafall bra ut så nu hoppas jag på att han stannar kvar i typ två veckor till iallafall sen gör det ju inget om han kommer senast v.38 :) Hur har ni gjort med vagn o spjälsäng, har ni bäddat o gjort fint där än? Jag har väntat för att jag tänker att det kanske blir dammigt men nu börjar jag fundera på om det kanske är dags att börja förbereda allt inför bebis kommer :) kram till er alla
    Måste bara säga att jag tycker de är så skönt att höra att det är någon mer som inte heller tycker förlossningen måste dra igång för tidigt.
    Jag går in i vecka 36 nästa tisdag och känner mig inte heller helt redo än och har nästa börjat fundera på om det är helt "normalt", hehe! Bebisen kan ju faktiskt komma ganska snart!
    Har inte heller bäddad i varken spjälsäng eller vagn, men ska flytta nu till helgen och då blir det väl att börja fixa i ordning lite mer.
    Det är väl därför jag känner att bebisen gärna få vänta med att komma också, för jag vill hinna komma i ordning någorlunda i vår nya lägenhet innan bebben är här.

Hoppas din SD ger med sig lite och att du får ha bebisen i magen ett tag till! :)
  • Sandrina

Hej tjejer!

Har inte skrivit på länge men har följt tråden nästan varje dag, så roligt att läsa om alls erfarenheter och om alla bebisar som äntligen är här efter 9 månaders väntan!

Här blev de en till julibebis! :)

Sent i fredagskväll gick vattnet och kl. 14.56 i måndags föddes våran lilla kille, 1 dag innan BF!

Efter 60 timmars med värkar blev det kjesarsnitt eftersom han låg 90 grader fel med huvudet och därför inte ville komma ut riktigt!

Grattis till alla er andra som fått era bebbar och hoppas ni som väntar snart får träffa era!

Svar på tråden Augustibebis 2012