• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Ang det här med veckor:

Föra gången gick tiden hyfsat fort till v 30. Så när jag väl kom dit och insåg att det bara vvar 10 veckor (blev 12)  kvar blev jag chockad- tänk så fort de sista skulle gå!!
    Men, så blev de verkliegn inte.. 30-veckorna gick i sniiiigeltempo verkligen, hur långsamt som helst. Räknar med att det blir likadant denna gången... v 30 på måndag =)  

• Sommaren12

Jag längtar med som en dåre nu efter vår dotter. Jag går omkring och räknar ner dagarna till ny vecka hela tiden. Vill bara spola fram tiden lite! Har haft så mycket i skolan så de senaste månaderna har rusat fram, är orolig att allt ska sega ner sig nu när jag har sommarlov om drygt en vecka. Då ska man BARA gå och vääääääääääääänta....

Lilja85 skrev 2012-05-22 01:02:42 följande:
    Föresten, sitter å nattsuddar... försöker febrilt hitta någon "såhär räknar du ut din SGI" på FK:s hemsida.... hur gör man? Å SGI, är den det samma som föräldrapenningen, alltså samma summa? Eller är föräldrapenningen 80% av SGI:n?? (Fråga inte vad jag fick det ifån men fått för mig det bara)

Sen e det väll skatt antar jag? Försöker alltså då få fram min föräldrapenning efter skatt, det jag får i "handen" beräknad på en årsinkomst på 181K Obestämd 
    Det finns kanske ett smartare sätt, men såhär fick jag räkna eftersom jag fick studentpapper att fylla i och de skulle inte fyllas i likadant. 

Grundlön + snitt-ob en månad = 23 000
    23 000x12 = årslön 276 000 kr
    276000x0,97x0,8=214176
    214176/365=587 kr

Dvs. 587 kr om dagen i fp.

Hoppas det hjälper dig! (Obs! Det är inte min inkomst ovan, utan bara ett exempel)

• Sommaren12
    Gadget skrev 2012-05-22 09:11:40 följande:
    Och stövelkatten har vi inte heller hört av på länge, eller? Just de som alltid varit flitiga på att skriva märks extra när de inte gör det.
    Var är ni?
    Ja och LundinEk... men jag ser iaf på hennes blogg att allt är väl, tittar in där då och då.
  • A R
    Gadget, grattis! Ni prickade verkligen in finvädret i Sverige Solig

Belatrixx,  starka ord du väljer när det gäller Saajamon, vill bara informera dig om att det är enorm skillnad på att fejka och verkligen tro att man är gravid. En ung kvinna som verkligen tror att hon är gravid och kroppen spelar ett spratt behöver stöd och inte påhopp. Var finns ödmjukheten?

Jag håller med om att känslorna för den här sommaren känns dubbel. Vill njuta av sommaren och få vara mer ledig men samtidigt vill jag också att det ska vara slutet på augusti NU! Knasigt Tungan ute 
  • Sommaren12
    A R skrev 2012-05-22 09:33:01 följande:
    Belatrixx,  starka ord du väljer när det gäller Saajamon, vill bara informera dig om att det är enorm skillnad på att fejka och verkligen tro att man är gravid. En ung kvinna som verkligen tror att hon är gravid och kroppen spelar ett spratt behöver stöd och inte påhopp. Var finns ödmjukheten?
    Jag kände verkligen för Saajmon, min kompis blev med barn när hon var 16 och jag kan relatera till det. Vet hur jobbigt det var för henne med alla som tyckte att hon skulle göra abort, med skolan, med ekonomi och allt. 
    Så jag blev ganska less när jag insåg att Saajmon bara hittat på alltihop. Upptäckte att hon dragit samma rövare i ett par år på olika webbplatser så jag vet i tusan ifall hon verkligen trodde att hon var gravid, verkar som det var en uppmärksamhetssökare i mina ögon. 
  • Kampis
    A R skrev 2012-05-22 09:33:01 följande:
    Gadget, grattis! Ni prickade verkligen in finvädret i Sverige Solig

Jag håller med om att känslorna för den här sommaren känns dubbel. Vill njuta av sommaren och få vara mer ledig men samtidigt vill jag också att det ska vara slutet på augusti NU! Knasigt Tungan ute 

Det visade sig ju att hon hade snott bilderna från nån tjejs blogg också, allt var helt enkelt bullshit =)
  • 7eHimlen
    Sommaren12 skrev 2012-05-21 22:08:41 följande:
    Nämen jag hänger med. :) Men heminsemination, då har ni alltså själva letat upp någon kille som vill hjälpa er? Måste va lite obehagligt att allting faller mellan stolarna om något skulle hända dig som du säger. Vems ansvar är liksom barnet ifall din fru inte är rättslig förälder och man inte vet vem pappan är. Tycker på nåt vis sånt borde skyddas bättre. Tycker Sverige känns både före och efter ibland. Med före menar jag att vi säkert, utan att ha undersökt saken närmre har bättre möjligheter än andra länder, men samtidigt efter för att det är vida känt att samkönade par väljer att skaffa barn tillsammans men ändå så verkar det finnas massa onödiga brister i systemet. Tycker det är löjligt bara att man måste va gift för att få adoptera och det gäller ju alla. Eller att min kille måste på nåt slags förhör för att slå fast att han är pappa till vårt barn medan gifta män slipper. 
    Men funkar allt smidigt med FK? Eller är de också fyrkantiga för att det är två kvinnor som ska ha barn? Hur funkar det t.ex. med "pappadagar", de där tio man får när barnet kommer? Har din fru rätt till det? Hoppas att det inte gör nåt att jag frågar, det kanske är privat... 
    Ja, det finns "donatorsidor" på nätet, där killar som donerar via landstinget/är blodgivare och fullt friska kan lägga ut att de vill hjälpa till även på privat basis. Alla i bådas våra släkter kommer ju om det värsta skulle inträffa vittna till att vi gjort detta i samförstånd. Så förhoppningsvis tilldöms min fru ändå vårdnaden om något skulle hända mig. Men ja juridiken är ju helt klart lite efter i detta fall. O i sambofall oxå, tycker jag. Som du säger, varför måste sambon gå o vittna medans det räknas automatiskt som makens barn om ni varit gifta. Dubbelmoral.
    Eftersom jag inte har någon "medförälder" än, utan räknas som ensamstående (trots att jag är gift!) så kan jag ge de 10 dagarna till vem jag vill, så min fru får de utan bekymmer. Men sen blir det ju lite knepigt om jag vill tillbaka till jobbet innan bebis får börja dagis, om inte närståendeadoptionen gått igenom. Så vi hoppas ju som sagt att det går snabbt och smidigt och utan problem.
    Det är lugnt att du frågar :)    
  • A R

Jag hade kontakt med henne efter att hon hoppat av tråden och kanske drog hon rövare för mig med, men oavsett vilket, är man ung (eller äldre iof) och beter sig så så är det mer ett rop på hjälp och jag tycker att vi kan stå över att dömma henne. 

• 7eHimlen
    fru Elle skrev 2012-05-21 22:42:06 följande:
    Är inte så insatt i detta, men känns spontant som denna process skulle kunna göras lite snabbare. Måste vara det bästa för ert barn att ha två föräldrar, utan att det skulle behöva bli en utdragen process. Sen för er att ni båda blir föräldrar till det barn som du har i din mage. Ni är ju inte det första paret av samma kön som har valt att skaffa barn tillsammans. Tycker man borde klara av denna process innan barnet har kommit, att de kunde starta faderskapsutredningen och adoptionsprocessen redan under graviditeten.
    Ja det tycker ju vi med. Men de har tydligen till uppgift att så längt det går lketa efter fadern. Det anses tydligen vara barnets bästa. Inte bara att de i mig och min fru redan har två föräldrar. Nej vi är ju verkligen inte det första paret som gör detta.Det kanske blir bättre om några år, men tills dess så kan vi ju bara hoppas att hela processen går snabbt för oss iaf.
  • 7eHimlen
    Albasmamma skrev 2012-05-22 08:00:06 följande:
    7eHimlen: intressant att höra er berättelse, tack för att du delar med dig. Hoppas att byråkratin går snabbt med adoption etc. efteråt så att din fru får samma rättigheter.

Tack så mycket, det hoppas vi med ;:)