• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R
    Bellatrixx skrev 2012-05-22 09:58:59 följande:
    A R- jag menade inte på något sätt att vara dum emot henne. Min åsikt om henne som person är egentligen oviktig men samtidigt känner jag att jag själv blev "lurad" utav henne och att man inte gör så.
    Jag vet hur det är att känna sig lurad och jag förstår dig. Jag vet bara att den som går med störst förlust ur detta är inte vi med våra bebisar i magen. 
    Naimis skrev 2012-05-22 10:23:32 följande:
    Sitter och väntar på att bm ska ringa mig. Läste på lite om gravidhepatos (eller vad de nu va de hette). Usch blir så nojjig, stod att de var väldigt ovanligt i Skandinavien men vanligt i Chile och jag som är född i Colombia blev ju inte lugnare av de. Klådan under fötterna fortsätter, nu hoppas jag bara på att min bm ringer snart sp jag får komma in och ta lite blodprover.
    Ursäkta tråkigt inlägg, behlvde bara skriva av mig lite
    Jag tror det går ganska snabbt att utreda om det är gravidhepatos och hjälp finns att få om så skulle vara fallet. 
    Jag har inte det men "vanlig klåda" på magen med utslag och blev rekommenderad tavegyl om det blev för jobbigt men jag är inte så sugen på att äta det, dels för bebisens skull och dels för att jag blir så trött av det. Håller tummarna för dig att det går bra!
  • natlup
    Sommaren12 skrev 2012-05-22 10:27:45 följande:
    Förresten, har nån av er s.k. restless legs? Det ska ju vara vanligt under graviditeten. Det känns som det är det jag har fast i vänstra armen/handen. Håller mest på när jag gått och lagt mig. Kan man ha det i armarna ens?! 
    ja har det. Min högerfot har blivit "drabbad".. Får det oftast när jag sitter still för länge eller när jag ligger ner. Ja  det måste man ändå kunna ha? Har du något tipps på att bli av med det?
  • Jay84

Har varit på sockerbelastning nu. Blodsockret låg på 7,6 så de var bra enligt BM (skulle ligga under 8,9). SF-måttet var 27,5 i v 28+1 så de var precis på normalkurvan. Mitt blodvärde hade ökat från 113 till 120, skönt att Niferexen gör lite nytta :)

Nu ska jag också kolla dopet. Jobbar hemifrån idag så tvn får stå igång i bakgrunden. :)

• Gadget
    Förresten, har nån av er s.k. restless legs? Det ska ju vara vanligt under graviditeten. Det känns som det är det jag har fast i vänstra armen/handen. Håller mest på när jag gått och lagt mig. Kan man ha det i armarna ens?! 
    Jag har nästan hela graviditeten vaknat mycket på nätterna av att armarna/handen somnat. Vet inte om jag ligger annorlunda eller om det är något med blodcirkulationen. Har inte kollat upp det extra.

Ang händerna vet jag att det finns något som heter Karpaltunnelsyndrom som drabbar gravida, tror att det är när man samlar på sig vatten som någon nerv i handleden (?) kläms till och då ska man ha somningskänsla i fingrarna. Men så kanske det inte är för dig? 
  • Naimis
    Sommaren12 skrev 2012-05-22 10:26:10 följande:
    Hoppas du får lugnande besked Naimis! Vad är gravidhepatos? Har aldrig hört talas om det... 

Något som har med levern och gallblåsan att göra. Är de tillräckligt allvarligt så blir man igångsatt i v 35-38 då 1-2 % av bebisarna dör i magen om mamman har de.

Jag hoppas verkligen de bara är vanlig klåda
  • Gadget

Tack förresten för bröllopsgratulationerna.  {#emotions_dlg.flower}

Jag har en fundering angående det här med skötplats. Vi bor än så länge bara i en tvåa med ett väldigt litet badrum i väntan på att vårt husbygge ska ta fart. Vi har sagt från början att vi struntar i skötbord, tänker att vi kan ha en skötbädd som vi kan flytta mellan soffa och golv och var vi nu känner för att byta blöja. Vet att vänner till mig gjort så och varit nöjda med det.
    Till saken hör att jag är lite anti såna där våtservetter till bebisrumpan. Jättebra att ha i skötväskan, men inte för varje blöjbyte hemma. Vi vill gärna undvika så mycket kemikalier som möjligt för bebisen och bara tvätta med tvättlappar och vatten och kanske lite babyolja. Och detta blir ju då förstås lite krångligt om man samtidigt ska byta blöja i soffan eller så där man inte har tillgång till rinnande vatten. Badrummet är verkligen jättetrångt så där får vi inte plats med något. Visst, på badrumsgolvet kan vi ju i och för sig krypa omkring.
    Min fråga är egentligen; hur äckligt är det att byta blöja i köket? Är det fullständigt ohygieniskt? Vad säger ni?  
    Hur har ni andra planerat som bor trångt och inte har plats för skötbord? 

• godisbit
    Japp! Har det vanligtvis när jag blir trött men nu under graviditeten kan jag få det lite när som om jag är stilla! Magnesium är det som jag har hört ska funka och när jag glömt ta kosttillskott med magnesium så brukar det bli värre... Även kalcium och kalium ska väl kunna hjälpa, men främst magnesium i min erfarenhet.
  • tjockisbullen

Åh idag har jag TUL - blir spännande att se hur stor de beräknar lilleman!
    Min dotter låg alltid över normalkurvan och föddes 3755 gr 4 veckor för tidigt.
    Risken finns att jag föder för tidigt även denna gång så jag vet inte om jag ska hoppas på att han är över eller om jag ska hoppas på att han ligger normalt till.

• LindaPernilla

Gav mig på att baka en äppelpaj, och jag säger bara det.. fan att jag måste spara till sonen & sambon också ;)
    Haha! Den blev sååååå god!!

• anneh

Åh, saknar en gillaknapp just nu! Äppelpaj lät ju hur gott som helst LindaPernilla!