• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • jguz

Skrev tidigare idag om att jag inte hade känt bebis sparka nått sedan i fredags. Har känt fladder nere vid blygdbenet men inte några sparkar.

Jag ringde förlossningen för att fråga dem. Och de bad mig komma in för en kontroll.
    Så vi lämnade kidsen hos mormor och åkte in.
    Fick ligga med CTG i 20 minuter och sen tittade läkaren med ultraljud.
    Allt såg bra ut och hjärtat pickade på

Hon har bara satt sig ner i mitt bäcken... Så huvudet är upp och rumpan och benen ner mot "utgången" och så sitter hon lixom fast med benen och kan inte sparka på samma sätt som förut.

Läkaren sa att jag gjorde helt rätt som kom in på kontroll, att man ska kolla en gång för mycket hellre än en gång för lite. Minskade rörelser kan betyda att bebis inte mår bra och att moderkakan inte gör sitt jobb och att bebis kanske skulle må bättre utanför magen än inne i magen.

Så tjejer är ni oroliga så tveka inte att ringa förlossningen för råd, de finns där för VÅR skull och ingen annans

Kram kram

• Ellenbmt

Härligt att allt var bra jguz. Jag vill åka till fl bara för att bekanta mig, men vet inte vilken dag det skulle passa, jobbar om min sambo jämt! :/

• Sommaren12
    Maaya skrev 2012-05-21 16:16:07 följande:
    Stort tack för alla bra tips om bäddning :) Är minimundus bättre än rätt start? Haha det är en hel vetenskap att bli förälder ju :P
    Jag tror ärligt talat inte det är så viktigt. Det skulle annars betyda att nästan hela svenska befolkningen har platta huvuden ifall minimundus är den enda som funkar. Drömmer

FK är konstiga! Det verkar så viktigt att det ska va korrekt ifyllt av arbetsgivare för er som jobbar, men jag som studerar fyller i ett annat papper och där ska man, om man jobbat innan, SJÄLV fylla i sin årsinkomst och man behöver inte på nåt sätt intyga att det stämmer. Vet inte om de kollar med skatteverket eller något sånt, men de verkade lita blint på det jag skrev iaf. 
  • LiJon

jguz; Skönt att allt såg bra ut! Precis samma var det för mig för drygt en vecka sen. Kände bara några fjuttrörelser nere vid blygdbenet. Fick också komma in på koll, BM hittade först inte hjärtljuden så vi gav upp det och läkaren fick göra UL. Vår bebis hade också satt sig med rumpan neråt, haha. När jag låg där på britsen kände jag konstiga pulseringar nere vid blygdbenet, frågade läkaren om det kunde vara hicka så hon visade oss magen på bebisen och visst var det det  Har känt hicka förut men det var en så konstig känsla när det var så långt ner.

Samma sa läkaren till mig, man är aldrig till besvär och hellre en gång för mycket än för lite. Och även om man har varit in en gång där allt sett bra ut och blir orolig igen ska man åka in. Känns skönt att veta!   

• Sommaren12

Åh grattis Tira!! I know the feeling!!! Jag blev lika glad när jag fick mitt besked om att jag slapp lägstanivån!

jguz: Skönt att det såg bra ut!!

Jag undrar, ska rörelserna bli mindre/färre mot slutet eller vad är normalt? Eller sparkar de även när de ligger fixerade? Låter kanske dumt men jag har ingen aning... bara så man vet ifall det är normalt om man skulle börja känna mindre. Min är ju igång hela hela tiden!

LiJon skrev 2012-05-21 16:34:09 följande:
    Åh försökte ju se den förut men lyckades inte... vet att du sa att man behövde nåt program (quick time?) så jag laddade ner det men det funkade inte ändå. Ja visst kommer man sakna rörelserna! Det är ju så mysigt att sitta med en hand på magen och känna det där bufflandet.
    Du hade youtube-konto va? I så fall kan du se det här: 

• Albasmamma

jguz: vad härligt att allt såg bra ut med er lilla tjej!

Gadget: Hur var bröllopet? Gissar att man får säga grattis till frun nu! :) (för visst minns jag rätt, att det skulle bli bröllop i Sverige?!)

Tira: Kul med ett sånt besked!

• DetGodaLivet
    bez imena skrev 2012-05-21 16:46:12 följande:
    Åh grät också när jag tvättade babykläderna :) och igår var lite pinsamt.. Vi var på kosläpp på en bondgård med säkert tusen andra åskådare... Kossorna är så glada så där står jag och tjuter med ansiktet mot mannens bröst... Blev lite snorigt på hans tröja, men jag var så glad för kornas skull.. Haha

Undebart ju! Klar man måste få grina åt kossorna.
  • 7eHimlen

Sommaren12, underbar video!! Min håller oxå på sådär, men jag har inte lyckats fästa det på film än! :P men det är såå mysigt ju, o än så länge har jag inte fått ont av det :D 

Lijon, visst var det du som frågade om föräldrautbildning? Jag trodde liksom att det var i grupp, med samtal o så, inklusive profylaxen. Men det verkar som att mina två föreläsningar som jag skrev om är den föräldrautbildning som ges (iaf när man går på Mama Mia). Och det kostade ju ingenting.  Och den ska vi ju gå. Men profylax var dyr - så där har jag tänkt att BM får väl coacha mig när jag väl ligger där o ska föda. Men tänker läsa lite böcker när det närmar sig, lite mindfullness o så. Än så länge så är jag helt lugn när jag tänker på det, även om jag så klart inte ser fram emot smärtan. Men jag hoppas jag kan behålla den inställningen när värkarna sätter i :P

• Naimis
    A R skrev 2012-05-21 16:13:56 följande:
    Om du har klåda under fötterna tycker jag du ska vara uppmärksam på om om det kan vara gravidklåda som i sin tur kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Jag har klåda och utslag på magen och min läkare sa att så länge det inte är under fötterna och i handflatorna så är det ingen fara. Du bör kanske ringa till din BM.

Det är just under fötterna de kliat. Lugnat sig lite nu eller kliar inte lika intensivt men jag ska ringa BM imorn om de fortsätter.
  • Sommaren12
    7eHimlen skrev 2012-05-21 19:45:04 följande:
    Sommaren12, underbar video!! Min håller oxå på sådär, men jag har inte lyckats fästa det på film än! :P men det är såå mysigt ju, o än så länge har jag inte fått ont av det :D 

Lijon, visst var det du som frågade om föräldrautbildning? Jag trodde liksom att det var i grupp, med samtal o så, inklusive profylaxen. Men det verkar som att mina två föreläsningar som jag skrev om är den föräldrautbildning som ges (iaf när man går på Mama Mia). Och det kostade ju ingenting.  Och den ska vi ju gå. Men profylax var dyr - så där har jag tänkt att BM får väl coacha mig när jag väl ligger där o ska föda. Men tänker läsa lite böcker när det närmar sig, lite mindfullness o så. Än så länge så är jag helt lugn när jag tänker på det, även om jag så klart inte ser fram emot smärtan. Men jag hoppas jag kan behålla den inställningen när värkarna sätter i :P
    Ja visst är det mysigt! Jag får inte heller ont av det än så länge så hon kan få sparka på. Är mest svårt att somna när hon sparkar å man ska sova. Hoppas du lyckas fånga det, kul att ha sen och titta på när man saknar magen. ...så man kan sakna den ännu mer haha.

Jag tänkte med prova mindfullness. Tänkte kanske köpa en cd här: mecora.se/bestallning/