• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Bellatrixx

A R- jag menade inte på något sätt att vara dum emot henne. Min åsikt om henne som person är egentligen oviktig men samtidigt känner jag att jag själv blev "lurad" utav henne och att man inte gör så.

• godisbit
    7eHimlen skrev 2012-05-21 21:51:15 följande:
    Ja det finns ju definitivt brister, men det mesta har ju blivit bättre de senaste åren.  Det finns ju lite olika sätt att bli gravida på för oss. Vi valde att hitta en anonym donator och genomföra en heminsemination. Donatorn och vi var alltså överrens om att han inte skulle ha något med barnet att göra alls och vi bytte inga kontaktuppgifter. Han vet inte vilka vi är och vi vet inte vem han är. När så bebis kommer så kommer det därför genomföras en faderskapsutredning, och den kan se ut lite hur som helst. Förhoppningsvis/oftast så påskyndas denns process om det finns en adoptionsansökan också. Min fru blir alltså inte laglig förälder förrän närståendeadoptionen godkänts/faderskapsutredningen lagts ner. Förhoppningsvis så tar inte detta alltför lång tid, men hon har alltså inga rättigheter alls innan den gått igenom. Men hade vi inte varit gifta så hade hon inte fått adoptera/bli förälder. 
    Går man däremot via landstinget så måste man först bli godkänd för hjälp, sen stå i kö i ca två år och sen blir båda föräldrar på en gång när barnet tittar ut. Vi valde inte den här metoden eftersom jag i år fyller 34 och kände lite stress.
    Om man åker till ett annat land och genomgår insemination så får man ett kvitto som visar att man gjort detta och processen att få närståendeadoptera går då snabbare. Men då kostar det ju istället massa pengar.
    Närståendeadoptionen  verkar vara gå till lite olika beroende på vem som är handläggare på familjerätten och i vilket landsting du bor. Förhoppningsvis så går det här i Sthlm lite snabbare än om vi bott i nån liten by på landet, men det kanske bara är jag själv som är fördomsfull. Jag menar bara att här händer det ju kanske lite oftare att samkönade par blir föräldrar och de på familjerätten kanske är lite mer insatta i hela grejen. Åtminstone hoppas vi att det är så.
    Vi vill ju ha samma rättigheter/skyldigheter så snart det bara går, både som trygghet för oss själva, och för vårt barn. Tänk om något skulle hända mig i samband med förlossningen liksom? Vi håller tummarna för att det går snabbt och enkelt iaf, så hon oxå får bli mamma även juridiskt.
    Blev det jätteinvecklat eller förstod du mitt svammel? :P 
    Det här med att fastställa faderskap gäller ju för oss som är ogifta också. Jag vet inte om det funkar för er (kanske är värt att kolla?), men vi kommer kontakta socialtjänsten under sommaren så att sambon kan erkänna faderskapet i förväg och anmäla gemensam vårdnad för att på så sätt dels skynda på byråkratins kugghjul när bebben väl är ute (går tydligen snabbare att få föräldrapenning t.ex) men också som en trygghet ifall ngt skulle hända mig (eftersom bebben annars inte skulle ha ngn förälder eller vårdnadshavare rent juridiskt). Dessutom slipper man ha ett besök på soc som väntar en strax efter man kommer hem efter förlossningen!
  • Naimis

Sitter och väntar på att bm ska ringa mig. Läste på lite om gravidhepatos (eller vad de nu va de hette). Usch blir så nojjig, stod att de var väldigt ovanligt i Skandinavien men vanligt i Chile och jag som är född i Colombia blev ju inte lugnare av de. Klådan under fötterna fortsätter, nu hoppas jag bara på att min bm ringer snart sp jag får komma in och ta lite blodprover.

Ursäkta tråkigt inlägg, behlvde bara skriva av mig lite

• Sommaren12
    Naimis skrev 2012-05-22 10:23:32 följande:
    Sitter och väntar på att bm ska ringa mig. Läste på lite om gravidhepatos (eller vad de nu va de hette). Usch blir så nojjig, stod att de var väldigt ovanligt i Skandinavien men vanligt i Chile och jag som är född i Colombia blev ju inte lugnare av de. Klådan under fötterna fortsätter, nu hoppas jag bara på att min bm ringer snart sp jag får komma in och ta lite blodprover.
    Hoppas du får lugnande besked Naimis! Vad är gravidhepatos? Har aldrig hört talas om det... 
  • Sommaren12

Förresten, har nån av er s.k. restless legs? Det ska ju vara vanligt under graviditeten. Det känns som det är det jag har fast i vänstra armen/handen. Håller mest på när jag gått och lagt mig. Kan man ha det i armarna ens?! 

• 7eHimlen
    godisbit skrev 2012-05-22 10:01:37 följande:
    Det här med att fastställa faderskap gäller ju för oss som är ogifta också. Jag vet inte om det funkar för er (kanske är värt att kolla?), men vi kommer kontakta socialtjänsten under sommaren så att sambon kan erkänna faderskapet i förväg och anmäla gemensam vårdnad för att på så sätt dels skynda på byråkratins kugghjul när bebben väl är ute (går tydligen snabbare att få föräldrapenning t.ex) men också som en trygghet ifall ngt skulle hända mig (eftersom bebben annars inte skulle ha ngn förälder eller vårdnadshavare rent juridiskt). Dessutom slipper man ha ett besök på soc som väntar en strax efter man kommer hem efter förlossningen!
    Jo jag vet att det är samma för ogifta, vilket jag oxå tycker är en kvarleva från förr. Eftersom det är rätt uppenbart att min fru inte är barnets far kommer de iaf att utföra en faderskapsutredning. och hon får inte ansöka om närståendeadoption förrän barnet är fött, så det är nog inte så mycket vi kan göra innan. Det finns ju ingen som kan skriva under faderskapspapprena att han avsåger sig det, och därför kan ingen adoptera innan det händer eller rätten fastslår att det verkligen inte finns någon pappa i bilden. Men jag ska ringa och höra med dem iaf.
  • Kampis

Undrar när FK kommer skicka papper till mig, skickade in moderskapsintyget för mer än tre veckor sen.. hade tänkt ta ut FP iaf en månad innan så de får rappa på.

• 7eHimlen
    Naimis skrev 2012-05-22 10:23:32 följande:
    Du behöver inte ursäkta alls naimis, här får man muttra av sig så mycket man vill! :D Hoppas du får komma in o bli undersökt och får lugnande besked iaf! *håller tummarna*
  • Kampis

Gick även in på deras hemsida och under mina händelser stor ingenting sedan dotterns fp.

• Sommaren12
    Kampis skrev 2012-05-22 10:31:05 följande:
    Undrar när FK kommer skicka papper till mig, skickade in moderskapsintyget för mer än tre veckor sen.. hade tänkt ta ut FP iaf en månad innan så de får rappa på.
    Ring dom! Jag fick mina papper samma vecka. Helt otroligt nog fick jag även beslutet samma vecka som jag skickade in papperna jag fyllt i! Kommer nog aldrig hända igen. 

Nu ska jag titta på Estelles dop! {#emotions_dlg.flower} Kan inte hejda mig själv haha, jag som har tentaplugg att göra egentligen...