7eHimlen skrev 2012-04-04 09:57:46 följande:
Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? Alltså hur du själv sover?? Har läst nånstans att man ska helst sova på vänster sida för då blir flödet t moderkakan bäst, o att man inte ska ligga på rygg för då kan vena cava (rätta mig om jag har fel) trycka mot kroppspulsådern eller nåt liknande o strypa flödet? Alltså, det låter ju helt knasigt, men nu har jag tänkt på det flera nätter när jag vaknat på rygg! :P
Det var nån sopm skrev om den långa kudden som man kan ha längst med hela kroppen när man sover? Jag har en sån, men provade den kanske lite tidigt i graviditeten o då var det bara för avrmt o otympligt, men jag tror den är superbra, speciellt nu när jag oxå börjat känna att hela magen liksom "fastnar" på vänster sida när jag legat länge.
Gud jag låter ju som värsta psykfallet, jag som brukar vara så lugn :P
Jag har ju hört det där... tom en akutläkare i Huddinge varnade mig för att sova på rygg samt höger sida... Men min BM ansåg att läkaren hade "noll koll". Läste vidare om det där med vänster sida, då framgår det att "vill man slippa åderbråck, så skulle man sova på vänster sida".
Själv sover jag på både vänster och höger. Skulle jag komma det minsta lilla på magen, väcks jag av en spark från bebisen... hahaha... När det gäller rygg för mig, så går det absolut inte längre, jag mår så fruktansvärt illa, får nästan feberfrossa samt vill kräkas. Och tydligen är det just någon nerv/kroppspulsåder som "täpps till". Detta kände jag även av vid RUL, och BM talade då om att vissa gravida lider av att ligga på rygg. Men kroppen vänder sig rätt på nätterna och man ska lyssna på sin kropp. Vill du nu ligga på mage, så gör det, kroppen kommer i sömnen att tala om för dig när det är dags att vända!
Jag tycker inte att du är något psykfall, det är bara normalt att oroa sig. Men att prata med din BM är den bästa medicinen!
Kramar till dig och magen!