• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan
    tjockisbullen skrev 2012-05-24 18:33:52 följande:
    Det har jag aldrig hört innan att man bara skulle få 4 st blöjor på BB.
    Snålt va väl bara förnamnet. Här fanns det uppstakat inne på rummet både bindor och blöjor. 
    Här kan jag betala 230kr extra för lyxen att få "couches maman et bebe" (blöjor för mamma och barn, riktigt charmig formulering). Låter som ett höjdar-erbjudande... Några andra saker jag just upptäckte på listan över vad jag ska ha med mig är lakan till babysäng och pappersnäsdukar!

Undrar vad som händer om jag snyter mig med deras toapapper... :P
  • Lilja85

*VARNING: Superlångt inlägg!!* Förvånad Skippa det kursiva, fetstilta om ni e trötta Solig

Måste få gnälla lite... Första nu. Igår var jag superledsen å grät hela dagen. Gick hem ifrån jobbet tidigare i onsdags då jag var yr och ovanligt fumlih och förvirrad. Svårt å uppfatta/koppla vad folk sa, tappa glas, gick in i dörrkarmar osv... På mitt jobb funkar inte det så bra (Sjukhus=Avd+Akut), så jag lämnade. Vi är ofta underbemannade, det är hörgt tryck och man måste vara allert hela tiden, så stress, spring, lyft, osv... a iaf. Jag fattar ju själv att jag har stress-symptom och att det blev för mkt för ig på jobbet efter dålig sömn och olidlig strid med FK som håller hjärnan vaken 24/7. Iaf, Så innan jag åkte hem ringde jag VC för å rådfråga och när de svarade i telefonen brast jag i gråt. Hon säge att: Ojojoj, kom hit imorgon så får vi hjälpa dig med sjukskrivning. (Har aldrig(!) varit sjukskriven så jag kan INGET om sånt).

Kommer ditt 10.40 nästa dag, betalar 300kr, träffar en manlig läkare som kunde vart bror till Johan glans (stavning?) ni vet komikern. Han var lik och hade samma attityd när han pratade med mig. Hann knappt sätta mig i stolen innan han konstaterade att han inte kunde hjälpa mig. Han såg på mig som att jag var korkad och arbetsskygg, och tyckte att "ta ut en vecka sjukskrivning som du har rätt till, bit ihop sista tiden på jobbet, och ta sedan ut din föräldrapenning". Inga frågor om när jag får lov att ta ut FP eller vad som framkallar måendet, elle något utan rycker bara på axlarna och ifrågasätter varför jag kom dit... Kände mig dum och förnedrad.

Iaf, möjligt att han hade rätt och inte kunde hjälpa mig, ryckte på axlarna å flinade. Enligt honom var man tvungen att ha en uttalad depression för att kunna bli sjukad för typ stress eller dylikt. Blev mest ledsen av hur han sa det och att han såg på mig som att jag bara gnällde å inte ville jobba, vilket inte är fallet. Jag jobbar så fort jag får chansen, och jag gör det bra. Slite som ett djur då jag är timvikarie och får ta de tider jag får, så dygnets alla timmar, allar dagar i veckan och tackar inte mig då jag jobbar genom bemanning och aldrig vet när jag får nästa pass.     
    Sen ringde jag min arbetsgivare och hon blev ledsen för min skull att jag sjukskrev mig den veckan man får, sa att det är inga problem viktigaste e att du mår bra. "jag löser det andra". Hon fråga inte ens, bara kollade så det inte var något fel med bebis. Skönt!   

Så, gnällt färdigt för denna veckan iaf. 

• Lilja85

Usäkta felskrivning som mt.ex: "allar dagar i veckan och tackar inte mig då jag jobbar genom bemanning och aldrig vet när jag får nästa pass." Skall vara .... och tackar inte NEJ då jag jobbar....

• Stövelkatten
    Lilja85 skrev 2012-05-25 09:11:18 följande:
    *VARNING: Superlångt inlägg!!* Förvånad Skippa det kursiva, fetstilta om ni e trötta Solig

Måste få gnälla lite... Första nu. Igår var jag superledsen å grät hela dagen. Gick hem ifrån jobbet tidigare i onsdags då jag var yr och ovanligt fumlih och förvirrad. Svårt å uppfatta/koppla vad folk sa, tappa glas, gick in i dörrkarmar osv... På mitt jobb funkar inte det så bra (Sjukhus=Avd+Akut), så jag lämnade. Vi är ofta underbemannade, det är hörgt tryck och man måste vara allert hela tiden, så stress, spring, lyft, osv... a iaf. Jag fattar ju själv att jag har stress-symptom och att det blev för mkt för ig på jobbet efter dålig sömn och olidlig strid med FK som håller hjärnan vaken 24/7. Iaf, Så innan jag åkte hem ringde jag VC för å rådfråga och när de svarade i telefonen brast jag i gråt. Hon säge att: Ojojoj, kom hit imorgon så får vi hjälpa dig med sjukskrivning. (Har aldrig(!) varit sjukskriven så jag kan INGET om sånt).

Kommer ditt 10.40 nästa dag, betalar 300kr, träffar en manlig läkare som kunde vart bror till Johan glans (stavning?) ni vet komikern. Han var lik och hade samma attityd när han pratade med mig. Hann knappt sätta mig i stolen innan han konstaterade att han inte kunde hjälpa mig. Han såg på mig som att jag var korkad och arbetsskygg, och tyckte att "ta ut en vecka sjukskrivning som du har rätt till, bit ihop sista tiden på jobbet, och ta sedan ut din föräldrapenning". Inga frågor om när jag får lov att ta ut FP eller vad som framkallar måendet, elle något utan rycker bara på axlarna och ifrågasätter varför jag kom dit... Kände mig dum och förnedrad.

Iaf, möjligt att han hade rätt och inte kunde hjälpa mig, ryckte på axlarna å flinade. Enligt honom var man tvungen att ha en uttalad depression för att kunna bli sjukad för typ stress eller dylikt. Blev mest ledsen av hur han sa det och att han såg på mig som att jag bara gnällde å inte ville jobba, vilket inte är fallet. Jag jobbar så fort jag får chansen, och jag gör det bra. Slite som ett djur då jag är timvikarie och får ta de tider jag får, så dygnets alla timmar, allar dagar i veckan och tackar inte mig då jag jobbar genom bemanning och aldrig vet när jag får nästa pass.     
    Sen ringde jag min arbetsgivare och hon blev ledsen för min skull att jag sjukskrev mig den veckan man får, sa att det är inga problem viktigaste e att du mår bra. "jag löser det andra". Hon fråga inte ens, bara kollade så det inte var något fel med bebis. Skönt!   

Så, gnällt färdigt för denna veckan iaf. 

Ge dig inte! Och ring till MVC istället, eller berätta redan när du bokar tid på VC att du vill ha en läkare som VET vad denne pratar om. Om du är dålig ska du ju inte ta ut FP, då ska du vara sjukskriven. (säger jag som just börjar min förtidiga fp nu... iaf...) Dessutom funkar det ju inte så att man bara hux flux kan hoppa på föräldraledighet, arbetsgivaren har rätt till två månaders varsel.

Puckad läkare... jag har inte mycket till övers för allmänläkare och detta är anledningen; det är så många som kikar i sina manualer och inte alls tar hänsyn till patienten de faktiskt har framför sig.
  • Fyran2012

Håller med Stövelkatten, ring MVC & be att få tid hos deras läkare!

Angående sommarplaner, vi ska campa i husvagnen en vecka på en naturskön camping med fiske & liknande..därifrån tar vi dagsutflykter till Liseberg & Ullared.
    Resten av sommaren blir det väl några dagsutflykter & campingnätter på Öland.

Livet på landet helenabengtsson.blogg.se
  • astro

Lilja85 - *kram* - håller med ovanstående, du behöver få prata med en läkare som inte har attitydproblem och det kanske ditt MVC kan ordna.

Riktigt tanköst av läkaren. Han vet ju vad du jobbar med och det är ju inte bara din hälsa utan också dina patienters som sätts på spel om du blir sämre än du är nu och ändå måste jobba. Det är ingalunda ditt jobb att lösa det. Naturligtvis bör du bli sjukskriven. 

• Lilja85

tack för era "pepp", familjen säger det samma. Blir bara lite osäker, då MVC rekomenderade mig VC för att jag inte har liksom "allvarliga fysiska grvid-krämpor" eller vad man ska säga. Alltså inget som man kan ta på typ... utan skulle enligt dem försöka bli sjukskriven för typ stress, och då ser det bättre ut om det inte är från MvC?!

A iaf, å så samlar jag ihop mig för å då gå till en VC, vilket jag inte tror jag gjort någon gång innan. Har iaf ingen kontakt med någon läkare jag känner något förtroende för då jag är van att få bemötande som "du e för frisk, inget fel på dig, inga symptom"osv, (å så ha det visat sig att jag haft salmonella osv som inte hade kommit fram om jag inte stått på mig om provtagning å det har sen blivit liv i luckan). Så därför söker inte jag läkarvård om jag inte e dundersäker på att jag har något å visa upp, att jag får det jag behöver som ex rätt hostmedicin å sånt. Eller om jag är allvarligt sjuk då så klart.

Väntar mig iaf att de väljer någon med förståelse, då jag gråtandes öppnar upp mig redan i telefonen. Å så kommer jag dit med "diffusa" symptom och får min tidigare bild av vuxenläkare förstärkt. Så att samla mig för nästa eventuella förnedring tar emot, plus att det är dyra, sura penga att lägga på ett sju-minuters flin.

Aja, har denna veckan, hoppas på att GP-ansökan går igenom på FK, utan att behöva överklaga å så får jag se hur jag löser tiden där emellan... Ska till Dr. på MVC på tisdag av annan orsak, kan ju känna på vad det är för en typ å kanske höra mig för då...     

• Grizabella
    Lilja85 skrev 2012-05-25 10:24:14 följande:
    tack för era "pepp", familjen säger det samma. Blir bara lite osäker, då MVC rekomenderade mig VC för att jag inte har liksom "allvarliga fysiska grvid-krämpor" eller vad man ska säga. Alltså inget som man kan ta på typ... utan skulle enligt dem försöka bli sjukskriven för typ stress, och då ser det bättre ut om det inte är från MvC?!

A iaf, å så samlar jag ihop mig för å då gå till en VC, vilket jag inte tror jag gjort någon gång innan. Har iaf ingen kontakt med någon läkare jag känner något förtroende för då jag är van att få bemötande som "du e för frisk, inget fel på dig, inga symptom"osv, (å så ha det visat sig att jag haft salmonella osv som inte hade kommit fram om jag inte stått på mig om provtagning å det har sen blivit liv i luckan). Så därför söker inte jag läkarvård om jag inte e dundersäker på att jag har något å visa upp, att jag får det jag behöver som ex rätt hostmedicin å sånt. Eller om jag är allvarligt sjuk då så klart.

Väntar mig iaf att de väljer någon med förståelse, då jag gråtandes öppnar upp mig redan i telefonen. Å så kommer jag dit med "diffusa" symptom och får min tidigare bild av vuxenläkare förstärkt. Så att samla mig för nästa eventuella förnedring tar emot, plus att det är dyra, sura penga att lägga på ett sju-minuters flin.

Aja, har denna veckan, hoppas på att GP-ansökan går igenom på FK, utan att behöva överklaga å så får jag se hur jag löser tiden där emellan... Ska till Dr. på MVC på tisdag av annan orsak, kan ju känna på vad det är för en typ å kanske höra mig för då...     
    Du har säkert träffat en korkad läkare som inte tycker att graviditet är någon sjukdom, Rynkar på näsanhoppas MVC-läkaren kan sjukskriva istället
  • Aprilia1977

Knäppa läkare finns det alltid, jag håller med samtliga, att du bör prata med din barnmorska som säkert kan boka in dig hos deras läkare, om de har någon där.

Förra året, när mitt liv brakade ihop, och jag kom till min husläkare, skrev han till Försäkringskassan att "Pat vill vara sjukskriven". hahahahaha.... jag mådde så otroligt dåligt och gick utan ersättning från försäkringskassan i tre månader. Fk ringde hem till mig och ifrågasatte min sjukskrivning. Jag var så djupt nere i skorna att jag inte ens kunde tala om för dem varför jag inte kunde jobba. Det enda jag förmådda säga var: "jag orkar inte". Handläggarne på Fk svarade "att inte orka jobba är ingen anledning till att stanna hemma".

Så Fk har jag inte så höga tankar om!

Kämpa på!

Idag är min bebis 29 veckor....tjoohoooooGravid        

• Aprilia1977

En fråga!!!

Varje natt när jag stiger upp, knäcker det till i underlivet..... i natt var det ett reält knäck som fortfarande sitter i.... det gör sååå ont!

Är det någon som har känt något liknande?