• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-06-01 06:42:36 följande:
    Väntar på att BM ska ringa upp mig. Jag fick en pytteblödning i måndags och igår, bara några droppar på pappret och sedan över till aprikosa flytningar i två-tre timmar.

På FL sa de att jag ska avvakta båda gångerna. Så länge jag inte har ont eller det kommer mer blod och bebis rör sig så bör jag inte oroa mig.

Men inatt har jag mått kass. Kunde inte ligga på sidan för magen har känts öm och jag har skitsvårt att sova på rygg. Jag låg och nojade att det var sammandragningar och gick upp flera gånger, men då var det som att det lättade på magen. Det känns som träningsvärk, inte mensvärk, liksom spänt längre ut mot huden, fast ändå inte utanpå. Svårt att förklara.

Jag vill iaf komma till BM/gyn och göra en undersökning av tappen.

Skittrött idag och tidig på jobbet.

Hoppas du får svar snart! Annars tycker jag nog att du ska åka till fl och kolla det där. Lycka till!
  • fru Elle

Har varit hos BM nu och med min LCHF-frukost fick jag ett sockervärde på 4,8. Lite skillnad mot 8,3 jag fick efter en frukost med både juice, smörgås och yoghurt som jag åt sist. Hjärtljuden var på 148 och han var vaken och sparkade mot apparaten. Blodtryck var lite högre än förra gången men ok, 105/70.

Tycker magen har vuxit det sista och linnen och tröjor börjar glipa. Sf-mått var på 28 nu i vecka 29+3. Förra gången i vecka 25+0 hade jag sf-mått på 24.

• Blomsterfröna

Har med varit på MVC och allting va bra här med. Behöver inte äta järntillskott som e så skönt. Har ätit de med dom andra 3:) +1 i urinen, men va inget farligt sa hon. Hade de även när jag skrev in mig. Men svider inte eller något när jag kissar, så vet inte varför jag har de. Bjärt juden låg på 150 som sist. Hade velat att hon kände hur hon låg därinne, men hon va så snabb med att sätta sig vid kontorsstolen igen så hann aldrig få chansen att fråga:), men förhoppningsvis nästa gång så vet jag de den 25:e

• Roos26

Jippiiii fick besked från FK att de räknat om min SIG( eller va de heter) Så jag får ut den högsta mamma pengen :D Wiiii . Jag e glad att jag skrev ett långt brev å förklara allt då lönen stigit de sista månaderna mycket så hon förstod å räkna på de!!!

• fransyskan

Så, nu har jag äntligen fått tid på tisdag hos en "kinesiotherapist" (vet inte vad detta heter på svenska?) som ska hjälpa mig med ryggen. Massage och träning står på schemat. Sedan på fredag har jag mitt första besök hos min barnmorska på mitt sjukhus och lördag/söndag har vi en föräldrakurs från 9 till 16.

Blir en lite hektisk baby-vecka mao så nu i helgen ska jag bara sova.

Sedan kan jag dela med mig av gårdagens otrevliga kulturkrock. Var på promenad i skogen och hör plötsligt hur först en kvinna börjar gorma, sedan en unge börjar skrika.

Oljudet kommer närmare och närmare och strax kommer en typisk fransk familj runt hörnet; pappan går och bär på en barncykel, mamman går och skriker på en lillflicka som kvider och grinar och en äldre pojke går brevid mamman. Han säger något vi inte hör och får av mamman en serie rejäla smällar på rumpan/ryggen/benen.

Jag och maken kan inget annat göra än titta på varandra och, sedan, efter dom gått diskutera hur viktigt det kommer vara för oss att se till att ingen i det här landet (dagmamma, barnvakt, granne, främmande människa i lekpark, ja, vem som helst) får för sig att det skulle vara okej att slå det lilla liv jag bär under mitt hjärta just nu. Men det kändes något djävulskt otillräckligt... :(

(Det är alltså, ska jag kanske skynda mig att säga, helt lagligt att "smiska" barn i Frankrike.)

• Stövelkatten
    fransyskan skrev 2012-06-01 11:45:55 följande:
    Så, nu har jag äntligen fått tid på tisdag hos en "kinesiotherapist" (vet inte vad detta heter på svenska?) som ska hjälpa mig med ryggen. Massage och träning står på schemat. Sedan på fredag har jag mitt första besök hos min barnmorska på mitt sjukhus och lördag/söndag har vi en föräldrakurs från 9 till 16.

Sedan kan jag dela med mig av gårdagens otrevliga kulturkrock. Var på promenad i skogen och hör plötsligt hur först en kvinna börjar gorma, sedan en unge börjar skrika.

Oljudet kommer närmare och närmare och strax kommer en typisk fransk familj runt hörnet; pappan går och bär på en barncykel, mamman går och skriker på en lillflicka som kvider och grinar och en äldre pojke går brevid mamman. Han säger något vi inte hör och får av mamman en serie rejäla smällar på rumpan/ryggen/benen.

Jag och maken kan inget annat göra än titta på varandra och, sedan, efter dom gått diskutera hur viktigt det kommer vara för oss att se till att ingen i det här landet (dagmamma, barnvakt, granne, främmande människa i lekpark, ja, vem som helst) får för sig att det skulle vara okej att slå det lilla liv jag bär under mitt hjärta just nu. Men det kändes något djävulskt otillräckligt... :(

(Det är alltså, ska jag kanske skynda mig att säga, helt lagligt att "smiska" barn i Frankrike.)

Usch, sånt är vidrigt att se! Här kan man ju i alla fall säga ifrån, med lagen på sin sida, men det hjälper ju sällan.

Jag är en sådan som tycker allt missbruk av den fysiska makten över ett barn är vidrigt och oerhört kränkande, varesig det är en dask på handen eller en örfil. Kränkningen är densamma.
  • Tesdy
    LiJon skrev 2012-06-01 09:02:28 följande:
    Haha jag känner också de där vibrationerna, nästan varje dag. Hela magen skakar runt liksom. Annars tycker jag rörelserna har blivit annorlunda nu sista två veckorna (går in i v.30 imorgon). Det är inte så mycket sparkar längre, mer rörelser som att hon vänder runt och bökar därinne. Antar att det är för det börjar bli trångt! Det var så härftigt igår kväll, då höll hon på med en fot (måste det varit) hur länge som helst, kändes som en pingisboll som gled fram och tillbaks under huden, nästan så att man kunde grabba tag i den. Jag och sambon var helt fascinerade, haha.

Ni andra som vet vad ni väntar, har ni fått hormonrand? Jag har sen ett par veckor en rätt svag rand både över och under naveln... jag har börjat tänka på de här skrönorna om man väntar en kille så får man rand osv. Ska jag gå på det och hjärtljuden som legat under/runt 140 så kanske vi får en pojke ändå, haha. Det är absolut lika välkommet men jag börjar bli rädd att man ska vara mentalt inställd på tjej och så kommer en pojke... Vad jag förstår är det större felmarginal när man fått höra att man väntar tjej än tvärtom.
    Jag hörde i början av tråden att en kille då har man bara hormonrand under navlen, medans med en tjej så har man en på hela magen. Vet inte om det stämmer, men jag har haft fram tills för någon vecka tillbaka bara haft under naveln, men nu har jag hela vägen...!! Sen så hittar jag inte elkabeln till mitt externa hårddisk så jag kan inte kolla på mina gamla magbilder för att se hur randen såg ut på barnen. Har ju en av varje innan.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Sommaren12

Sjukt att aga barn! :( tyvärr är det, om jag förstått rätt, ganska vanligt på de flesta håll utomlands. Inte så många länder som har lagar om det.

Nu har jag varit på ul och träffade där min specläkare. Det var ganska snabbt gjort och väldigt kliniskt, fick inga bilder eller extra tid att bara titta på henne. Man kunde iaf se henne ligga och smacka med munnen. Allt såg bra ut och hon låg med huvudet neråt. Hon väger ca 1,5 kg nu (29+4) och hamnade precis på normalkurvan så ser ut som att vi får en normalstor bebis sa läkaren. Lättnad för mig som vägde 4,8 kg och var 58 cm lång!! ;) fick dessutom två ul-tider till i v 33 och 36. Så det blir sex st ul totalt denna graviditeten. Börjar nästan bli tjatigt! ;)

Nu åker jag till sommarstugan och vilar upp mig lite. :)

• Tesdy
    Sommaren12 skrev 2012-06-01 12:01:38 följande:
    Sjukt att aga barn! :( tyvärr är det, om jag förstått rätt, ganska vanligt på de flesta håll utomlands. Inte så många länder som har lagar om det.

Nu har jag varit på ul och träffade där min specläkare. Det var ganska snabbt gjort och väldigt kliniskt, fick inga bilder eller extra tid att bara titta på henne. Man kunde iaf se henne ligga och smacka med munnen. Allt såg bra ut och hon låg med huvudet neråt. Hon väger ca 1,5 kg nu (29+4) och hamnade precis på normalkurvan så ser ut som att vi får en normalstor bebis sa läkaren. Lättnad för mig som vägde 4,8 kg och var 58 cm lång!! ;) fick dessutom två ul-tider till i v 33 och 36. Så det blir sex st ul totalt denna graviditeten. Börjar nästan bli tjatigt! ;)

Nu åker jag till sommarstugan och vilar upp mig lite. :)
    Åh vad mysigt att få se henne igen. Jag skall få titta lite på min lillbäse igen på måndag halv två. Moderkaka låg ju för långt ner så jag måste dubbelkolla så att den flyttat upp sig.

Jag undrar är det någon här som vet om det OK att ha med två barn på ett TUL?? Mina är ju 9 & 8 år..
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • fru Elle
    fransyskan skrev 2012-06-01 11:45:55 följande:

Förstår inte hur det kan vara lagligt, känns helt främmande för mig. Tänk vad kränkande för barnet, blir ledsen bara jag hör det.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012