• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R

Har precis varit hos läkaren och hon tyckte tappen var påverkad och misstanke om att den öppnat sig inifrån. Hon hade svårt att tolka det hon såg på UL och blev skickad vidare till FL för ytterligare undersökningar.
    Fy, nu känner jag mig orolig. Är bara i v28 :(

• Gadget

Äsch, jag som är besatt av födslar och förlossningsprogram (var det även innan graviditeten) får inte se Barnmorskan i East End från Tyskland. Här verkar de inte visa såna program, i Sverige har det ju gått flera omgångar både från Svenska sjukhus och från England. Nu verkade ju detta mer vara en dramaserie, men ändå.

Ni hade skrivit så mycket under dagen, minns inte vad jag ville svara på riktigt....
    Jo, amningsbh från Lindex har jag köpt både en i spets för ganska länge sedan och tvåpacket i ekologisk bomull. Gillar båda men tvivlar på att jag kommer kunna ha dem i början av amningen. När jag köpte tvåpacket tog jag i lite i storlek och detta var bara ett par veckor sedan när jag var hemma i Sverige. Men de sitter redan rätt tajt. Vet inte om jag lyckats krympa dem i tvätten eller om boobisarna vuxit. Men när värsta mjölkmaskineriet lagt sig om några månader kanske de fungerar. Och nu går de bra också. Likaså med amningslinnena från Lindex som jag också köpt i två olika storlekar vid två olika tillfällen börjar bli trånga. Det mesta börjar bli trångt. Mina gravidblusar spänner över magen. Tycker inte den är såååååå stor. Och den ska växa i två månader till. Fast igår träffade jag dels min mamma-förlossnings-grupp för sista gången där alla ska ha innan mig och min mage var nog den största. Sedan på kvällen träffade vi för första gången våra blivande grannar där vi ska bygga hus. Visade sig att de väntar barn nr 2 i augusti också. Roligt. Men hon hade minimage.
    Jag funderar för övrigt också på vad som räknas som höggravid. Fullgången, d.v.s. v 38? Börjar känna mig rätt höggravid, fast jag är ännu inte trött på det i alla fall.

Ang. hemorojdsalva och andvändning på andra ställen t.ex. slidan skulle jag nog inte prova mig på. Jag kan ha fel men har för mig att hemoroidsalvan innehåller något bakteriedödande för att spruckna hemoroider ska kunna läka bra i den miljön där i ändtarmen. Känns inte så bra att smeta in slidan med. Men det kanske finns något annat alternativ? Eller så har jag fel. Men jag skulle i alla fall kolla upp det väldigt noga innan jag använde det.  

• Gadget
    A R skrev 2012-06-05 15:02:15 följande:
    Har precis varit hos läkaren och hon tyckte tappen var påverkad och misstanke om att den öppnat sig inifrån. Hon hade svårt att tolka det hon såg på UL och blev skickad vidare till FL för ytterligare undersökningar.
    Bra att du kollar upp det, men jag har hört om ett par personer som haft påverkad tapp och den har gått tillbaka efter att de blivit ordinerade vila. Hos en i min föräldragrupp var det så pass att hon blev inlagd på FL och de gav till och med kortison eller vad det är de ger för att lungorna hos bebisen ska snabba på utvecklingen ifall det blir förlossning. Hon låg inlagd en vecka men är fortfarande gravid och detta var säkert 7 veckor sedan.
    Hoppas det var falskt alarm hos dig. 
  • Julies

Tesdy.
    Absolut ingen lätt utväg med snitt men ibland blir det ju ett måste. För mig blev det det förra gången och det jag kan säga för att lugna dig var att ALLT verkligen gick jättebra! Hade verkligen inte speciellt ont efteråt och var snabbt på benen!

• NiniMe

Vad jag har läst så räknas man som höggravid när man går in i trimester 3, och det är runt vecka 28-29... Jag själv tycker att det är från nu typ hahaha, jag är i v.33 och det är nu jag känner mig tung och tjock om magen

• LiJon

AR; Usch, hoppas det är falskt alarm och att allt ser bra ut!

Måste fråga er andra hur era bebisar ligger kring de här veckorna? Nu har min legat med rumpan nedåt (och huvudet under mitt högra revben) i åtminstone fyra veckor. Det har inte oroat mig att hon inte ska vända sig nedåt, hon har ju fortfarande några veckor på sig. Men BM har pratat om det två senaste gångerna och säger visserligen att hon nog hinner vända sig men har ändå börjat prata om vändningsförsök och att om hon inte vänder sig innan v. 35 så blir det snitt.

• Gadget

LiJon: Min låg i v 30 med huvudet upp som du säger. Jag hade då känt huvudet och fick det bekräftat på ett UL vi gjorde då. Sedan dess tror jag att han har vänt sig, men jag är inte säker på vad jag känner. 
    Tycker att jag känner hickan ovanför mitt blygdben så kanske ligger han nu neråt. Men buffarna är annars mest ut på höger sida, men om det är armar eller ben har jag ingen aning om. 

• ullis1990

I vecka 29-30 på BMbesöket låg min bebis med huvudet neråt, obehagligt tryck hela tiden.. Men på FL i torsdagskväll var det rumpan som låg neråt och tröck. (bebis var fortfarande ruckbar hos BM, hade alltså inte fixerat sig..). Nu idag tror jag den ligger på tvären, iallafall vad det känns och magen ser avlång ut :P

• Stövelkatten
    A R skrev 2012-06-05 15:02:15 följande:

Förstår att du blir orolig! Däremot har jag också förstått det som att det kan gå alldeles utmärkt trots att tappen börjar släppa på sig. Lycka till nu!