• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-05 12:09:53 följande:
    Det finns möjligtvis INGEN i tråden som nån gång inte FÅTT amma? Jag får ju inte och de ska stoppa mjölktillförseln med tabletter på BB. Funderar på om jag ändå kanske behöver ha en skön behå och såna där koppar eller vad det är om det börjar läcka. Eller hur snabbt stannar mjölken upp liksom? Om nu nån vet... Känner mej så ensam i det här med att inte amma... :/ Får nog prata med bm om det lite...
    Vad jag förstått så får man inte medicinen förrän efter förlossningen, så att mjölken ändå kan rinna till? Var ett tag sen jag läste på om detta, men har ett minne av att det kan krävas att man mjölkar ur några dagar för att inte få mjölkstockning eller så. EN skön bh skadar ju inte. Det tar ju ändå ett tag för allt att gå tillbaka, även om mjölken inte kommer igång ens. Koppar finns ju på varje apotek, så skulle du ändå producera mjölk i några dagar kan du ju köpa det senare. Jag tror nämligen inte att mjölken rinner till för alla, utan att medicinen hinner verka och man inte hinner få så mycket mjölk alls.
    fru Elle skrev 2012-06-05 11:55:22 följande:
    Vilken irriterande granne, ringer hon bara på när hon vill ha eller låna något? Att komma flera gånger i veckan och behöva låna för att slippa gå till affären är inte ok. Kan ju tyvärr vara så att hon har väldigt dåligt med pengar och inte kan gå och handla, men det är ju inte riktigt ditt ansvar att stå för dessa inköp. 
    Ja, varje gång är det för att låna något. Och visst är det så att hon nog inte har pengar, men då kan man helt enkelt strunta i att ljuga ihop anledningar till varför man inte har pengar. Och som sagt, egentligen är det ju helt hennes eget ansvar... alla kan vi hamna i knipa, men att sätta det i system är en annan femma.
  • Sommaren12
    Stövelkatten skrev 2012-06-05 12:29:24 följande:
    Vad jag förstått så får man inte medicinen förrän efter förlossningen, så att mjölken ändå kan rinna till? Var ett tag sen jag läste på om detta, men har ett minne av att det kan krävas att man mjölkar ur några dagar för att inte få mjölkstockning eller så. EN skön bh skadar ju inte. Det tar ju ändå ett tag för allt att gå tillbaka, även om mjölken inte kommer igång ens. Koppar finns ju på varje apotek, så skulle du ändå producera mjölk i några dagar kan du ju köpa det senare. Jag tror nämligen inte att mjölken rinner till för alla, utan att medicinen hinner verka och man inte hinner få så mycket mjölk alls.
    Ja så kanske det är. Min bm var inte så himla informativ. Är osäker på om jag ens gillar min bm... Har startat en separat tråd om detta nu. Tack för svaret!
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-05 12:33:01 följande:
    Ja så kanske det är. Min bm var inte så himla informativ. Är osäker på om jag ens gillar min bm... Har startat en separat tråd om detta nu. Tack för svaret!
    Lycka till! Det finns trots en del som fått dessa tabletter även utan medicinsk anledning, men jag förstår att det känns ensamt. I ditt fall har du ju ändå en "bra anledning" så jag hoppas du inte behöver tampas för mycket med att förklara varför du inte ska amma osv. (Dostinex läste jag nu är det som många får inom ett dygn efter förlossningen.)

Jag fick förresten mail från min BM, hon svarade att vi pratar om det nästa vecka då vi ses. Nåja, då vet hon hela historien i alla fall och kan kanske ha förberett lite info åt mig.
  • Tesdy

Hej Tjejer!

Nu har jag äntligen läst i kapp mig. Tog bara halva förmiddagen med tanke på att man måste jobba mellan varven. ha ha.

Jag och barnen var på TUL igår pga att min moderkaka satt långt ner vil RUL. Barnen tyckte det var jätte spännande att få se sitt syskon. BM visade dom lillbäsens näsa, ögon och mun samt ryggraden. Hjärtat fick dom se samt att h*n klappade händerna i magen. Så dom tyckte det var häftigt och nu känns det mer verkligt för dom efter att dom sett bebisen.

Jag däremot blev lite orolig... Moderkakan ligger fortfarande långt ner och BM kunde inte med säkerhet se ifall den blockerade utgången eller inte så jag måste tillbaka och få en til hos en läkare som kollar detta med VUL.
    Snitt är ju något jag inte gärna gör, då det känns som om det är en evighet efteråt som man kan ha problem. Mina vaginala förlossningar har jag ju inte haft det minsta ont efter så det är väl det som oroar mig... Men ligger moderkakan och blockerar så är det ju enda utvägen så att säga att snittas.
    Så är det någon här inne som har några lugnande ord till mig idag så tar jag gärna emot dom så att säga.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Ellenbmt

Kampis- jag har ju hemorojder i muffen! Alltså åderbråck. Lider med dig!
    Vet ni om hjälpen ni skriver om går på muffen med?

Jag ska se om jag hittar en Bellybandit på blocket....

• Issan8

hur sjutton upptäcker man om man får dessa hemorojder eller kondylom eller annat jobbigt? 
    Det går ju inte längre att se hur man ser ut där nere haha.
    Kanske det gör ont osv?
    Jag mår så bra för denna vecka är det svalt och skönt i Schweiz, ca 15-16 grader. Förra veckan var det upp mot 28 och det var inte kul när man är gravid.

När räknas vi som höggravida egentligen? Vecka 32 imorn och vi ska åka och hämta hem babyskydd + spjälsäng. Allt börjar falla på plats. 

• astro
    Challelotten skrev 2012-06-05 11:53:59 följande:
    Kampis: jag fick något efter förlossningen föra gången men det var ett stor piller :0) kommer inte ihåg vad det var men jag har nu problem med denna gång med. Men det värsta är att det inte gör ont nu eller så men efter förlossningen kommer det att göra så ont.

Såg att Lindex har börjat med amnings bh någon som har testa deras? Såg en sån fin i spets och de hade även 2 för 199:-.

Någon som kan ge tips om nyttiga mellan mål så man håller sig mätt? Känner mig då svullen och har haft sånt sött sug nu det senaste så jag är rädd att vågen har sprungit iväg :0( även om jag har sagt till mig själv att inte tänka på vikten. Men set blir vägning hos bm på måndag. Första en inskrivningen även om jag har vägt mig hemma så har jag inte kollat sen jag var i v.25 är nu i v31.
    Om du vill hålla blodsockret stabilt,  satsa på mellanmål som mättar - oliver, makrill, ägg, kall kyckling, sallader med högt proteininnehåll (t ex räksallad, men välj en utan majs och absolut utan pasta), nötter, mandlar.

Eller kolla in LCHF-godis på nätet, man kan t ex göra riktigt mumsig och mättande bounty utan socker.

Undvik frukt. 
  • Tesdy

Jo jag glömde fråga om det är någon annan som har problem med knäna på nätterna? Jag får jätte ont i (antar jag) muskel fästet under knät på höger ben och jag kan inte sträcka ut benet så som jag vill kunna göra utan det gör rent ut sagt förjävligt ont så jag har god lust att bara skrika rätt ut, men håller mig för att inte väcka resten av familjen. Det släpper efter ett tag men är fruktansvärt jobbigt när det är.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Sommaren12

Issan: undrar också när man räknas som höggravid... Kanske inte finns nån specifik gräns?

Stövelkatten: tack för infon! Nu vet jag vad medicinen heter iaf så kan jag googla den. :)

Ser i bildtråden att ni diskutera bröst. Mina är i princip lika små som förut. De har möjligen blivit lite fylligare men jag har samma kupa och bara en stl större i måttet. Jag som såg fram emot att testa på melonisar, nyfiken på om jag skulle passa i lite större tuttar hehe. Men har A-B som förut... :/ 

• isaochbel
    Challelotten skrev 2012-06-05 11:53:59 följande:
    Såg att Lindex har börjat med amnings bh någon som har testa deras? Såg en sån fin i spets och de hade även 2 för 199:-.

Någon som kan ge tips om nyttiga mellan mål så man håller sig mätt?
    Jag hade en från Lindex förra gången den var super men det var 4 år sedan. Ska köpa två packet för 199kr, har köpt en från H&M men den är VÄRDELÖS! Har en "hård" jäkla kant under armhålan som viker sig rakt in i huden och jag får skit ont av det. Lindex hade inte några "hårda" kanter på sina så jag satsar på dem.

Ang. mellanmål så har jag börjat göra smoothie på banan, frystabär, vanilj yoghurt och ibland men en kiwi i. Det håller jag mig mätt på + att det är super gott :O)