• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Lilja85

Min bebis låg med huvudet ner i förra veckan hos barnmorskan, v30+2. Ej fixerad. Nu idag känns det som att den ligger på tvären. Har liksom en stor hård grej på varje sida.

• Stövelkatten

Höggravid är man sista månaden. Sen är ju inte det någon vetenskap bakom det, så det är väl lite godtyckligt.

Okej, om någon vill berätta för mig vad som hände EFTER den hemska händelsen i serien kanske ni kan inboxa? så kanske jag kan släppa det!

Jag har haft sämsta dagen på länge, bråkat med dagis om min sons resursansökan (de hade ringt bup för att få hans medicinska utlåtande samt skickat in en resursansökan som vi inte har godkänt med underskrift), blivit nära nog påkörd av TVÅ bilar på ett övergångsställe, varav ena chauffören leende gav mig fingret. Dagis glömde även min sons ryggsäck med innehåll på bussen och tyckte att jag skulle gå till bussgaraget och hämta hem den. Ska bli SKÖNT att sonen börjar skolan så vi slipper de där nötterna... Jag var så arg att jag skakade och hyperventilerade.

När jag och sonen kom hem väntade däremot sambon hemma, han hade dragit direkt från jobbet när han hörde hur upprörd jag var. Det var fint och verkligen oväntat!

• Sommaren12

När jag var på ul i fredags låg hon med huvudet neråt men jag känner hickan lågt på höger sida. Kan hon verkligen ligga med huvudet ner då? Sen rör hon fortfarande runt i hela magen så jag tvivlar på att hon vänt sig för gott, tror mer det va en slump.

• Roos26

Jag ska inte heller amma å funderat på samma. Trodde först jag skulle få tabletterna utav BM å ta innan förlossning men så va de ju inte så kommer säkert hinna rinna till så får förbereda för de men hoppas på att jag slipper de ömma brösten å mina totala humör doppar som sist när mjölken kom.....

• lillakotten

Höggravid tycker jag personligen inte man är förens sista månaden då bebis kan komma när som.. :)

• jguz

Ska det vara så svårt att få en bra bm?
    Jag gick på mama Mia och fick träffa olika vikarier varje gång. Bytte till en annan bm-mottagning och det kändes bra.

Jag var där för en månad sedan och hon tig alla prover etc.
    Mitt hb var lågt och det har stadigt gått neråt sedan inskrivningen.
    Mitt ferritin värde låg på 19 (järndepåerna)

Hb:
    Vecka 11 - 134
    Vecka 16 - 121
    Vecka 20 - 118
    Vecka 24 - 102

När jag väntade min första son var mitt hb på 99 ca tre veckor innan bf. Jag knaprade järntabletter utav bara hel**e men inte gick värdet upp.
    Efter förlossningen svimmade jag så fort jag skulle sitta upp och efter blodprov så var mitt hb på 73. Jag fick två påsar med blod i dropp och piggnade till. Men pga. Det så fick jag ligga kvar längre på bb och jag fick inte komma till patienthotellet.

Sist fick jag tvillingar med kejsarsnitt och fick ligga kvar med dem på NEO i en vecka.

Målet denna graviditet är att allt ska gå bra! Inga komplikationer och jag vill bo på patienthotellet...

I alla fall så var jag hos bm idag igen. Hon tog prover och allt såg bra ut.
    Men så visar det sig att hon inte tagit HB... WHY?
    Hon tyckte inte att det behöver kollas varje gång. (?)
    Det är det jag e orolig för... Jag vill inte ha blodtransfusion efter förlossningen den här gången...!! Så för mig är det viktigt!
    Nä, minsann... Det skulle vi inte ta idag!

Grrrr!!!
    Sur jag blev!!!

Mina siffror idag:
    Vecka 29+1
    Symfus: 28 cm
    Vikt: 83 kg (77,7 kg på inskrivning vecka 11)
    Hb: ?
    B-Glukos: 4,6
    Protein/glykos: 0
    Bltryck: minns ej, men det var bra
    Fosterljud: 136

• anneh

Jguz: samma för mig, min bm tog inte hb fast att jag sa att jag ville det. Nejdå det var onödigt. Inte tog hon blodsocker heller..?

• Ellenbmt

Okej då passar jag mig för salvan i muffen :)

Jag känner mig höggravid nu, och har med hört att det är från 3 tremistrn men som några säger så är man väl höggravid sista veckorna.

Issan- man märker av smärta och tyngd, så blir man nyfiken å tar en spegel å sen önskar man att man aldrig gjort det!!

Sommaren- koppar/uppsamlare kommer du nog inte behöva, men köp en skön sportbh i storleken du har nu, en som är mjuk och skön men med stöd. Sen sånna där "tuttbindor" ifall du kommer läcka lite. Finns sånna man värmer i mikron med ifall du får mjölkstockning. Vet iofs inte om man går det, men jag fick det när jag slutade amma...

• DetGodaLivet

Min BM tog inte heller HB senast trots att mitt är lågt. Hon förklarade det med att det finns ändå inget man gör åt det utom fortsätta knapra tabletterna och det låter väl rimligt på något vis.

De tar inte heller vikt varje gång om man inte har något särskilt problem med det. Inte proteintestet om blodtrycket är OK. Däremot blodsocker men bara glukosbelastning om man har ett socker över visss siffra. Sf-mått tar det, men inte hjärtsljud om manm inte särksilt ber om det.

Så nej, inte mycket som rutintestas här heller varje gång. Men jag antar att man kan få alla de där testerna gjorda om man önskar det.

• jguz

Joo, har man lågt HB så kan det bli farligt att gå igenom en förlossning.

Det finns sprutor man kan få för att få upp järnvärdet. (rätt dyra och man brukar få bekosta dem själv).

Nu är vi ju inte så långt gångna men hade det varit 4-5 veckor kvar skulle jag vilja ha en sån spruta (betalar gärna). Bara för att slippa blodtransfusion efter förlossningen.