• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Hejåhå

Ellen: för min del har jag känsel på själva ärret, men två cm ovanför börjar området utan känsel. Ungefär som att några nervtrådar i huden blivit kapade.
    Men är inte så bekymrad över det, går och drar i tröjan någon extra gång för att inte magen ska kika fram. Känner ju inte om den gör det! Så var det även innan graviditeten.
    Det jag är lite nervös över är ärret på livmodern. Några veckor efter kejsarsnittet kunde det hugga till och strama ungefär på samma ställe där han nu ligger och får in karatekickar emellanåt.
    För någon månad sedan var två cm strax under och till höger om naveln. Nu är området högre upp IOM att livmodern växt.
    Ska försöka kolla upp det på TUL om några veckor.

• Ellenbmt

Aha okej. För mig är det ärret och huden runt om.
    Ingen kollade upp det när jag väntade dottern så jag bara antar att det inte är någon fara innuti heller....

Skulle dock vilja ha ett till ul bara för att ;) vill se vad vi väntar, men i vårt län kostar det 1500 kr. Inte värt.

Tror den lilla i magen har bytt spelplan igårkväll, mer på vänster nu än innan. Och mkt nere vid blygdbenet...

• Sandrina

Jag är lite fundersam över min vikt. Är i vecka 34+1 och har totalt gått upp 8,5 kg. Vilket jag ena stunden är väldigt glad för men sen blir jag lite orolig också. Dom senast veckorna har jag bara gått upp 0,5 kg, vilket känns lite konstigt eftersom bebisen lägger på sig ganska mycket vikt nu dom här veckorna.

Var hos min BM igår men glömde ta upp de, och hon frågar aldrig efter min vikt. Magen växter däremot som den ska och alla andra värden är också bra så jag behöver kanske inte oroa mig ändå, eller vad tror ni?

• Kampis

Jag tycker absolut inte du ska oroa dig. Jag vet flera som gått ner totalt sett under graviditeten, och jag är i v 33 och har gått upp 6 - 6 ½  kilo, är någon här i tråden som typ inte gått upp nåt =)

• astro
    Blomsterfröna skrev 2012-06-19 22:20:28 följande:
    E en tjej som behöver hjälp med dessa bokstäver. Det e något man använder på sommaren. Kan ni ordet?

KEBRADTAD
    Är du säker på att det inte är bekymmer med "ä" för detta ser ut som "baddraekt" onekligen.

Inget annat jag får fram låter det minsta vettigt.

---

Ska till BM idag, vårdnervös som vanligt inför allt som har med HC att göra, BT var uppe i 136/90 igår och det är precis bara för att jag ska in på hälsocentralen idag. Suck. 
  • fransyskan
    Sandrina skrev 2012-06-20 08:33:28 följande:
    Jag är lite fundersam över min vikt. Är i vecka 34+1 och har totalt gått upp 8,5 kg. Vilket jag ena stunden är väldigt glad för men sen blir jag lite orolig också. Dom senast veckorna har jag bara gått upp 0,5 kg, vilket känns lite konstigt eftersom bebisen lägger på sig ganska mycket vikt nu dom här veckorna.

Var hos min BM igår men glömde ta upp de, och hon frågar aldrig efter min vikt. Magen växter däremot som den ska och alla andra värden är också bra så jag behöver kanske inte oroa mig ändå, eller vad tror ni?
    Tror jag är helt okej förutsatt att du inte var underviktig innan.

Annars är jag asless på en viss släkting som hälsar på. Allt hon gör och säger går mig på nerverna. Hon bor också utomlands men har en husa som tar hand om hemmet och släktingens dotter. Skrattar och piper om att det är år sedan hon diskade, så det är "kul" att se oss diska efter maten. (Ett av drygt tusen exempel.)

Vet inte om det är dom där beryktade graviditetshormonerna eller bara mitt vanliga surhumör som spökar men det var skönt att fara till jobbet imorse i alla fall
  • Sandra1983
    A R skrev 2012-06-19 06:46:35 följande:
    Åhååå, ny måste jag få klaga lite. Har varit ordentligt förkyld i två veckor och igår var nog värsta dagen. Sover dåligt på nätterna och har hostat så mycket att det gör himla ont i revbenen. Får nästan panik när jag känner att jag ska hosta. Det gör till och med ont att ligga på sidan pga revbenen och sidan är det enda sättet att ligga på för mig :( hur är det med hostmedicin, törs man ta det? Zonsalva, kan man smörja med det?
    Blä, vad jag är less på detta nu.
    Cociliana tog jag när jag hostade som värst i mitten på graviditeten. Min läkare sa att det är klassats som den mildaste varianten av medicin, i stil med alvedon (med hur det påverkar bebis) och det var min räddning. Jag fick också panik av hostandet och fick ont i hela magen, musklerna och revbenen och dessutom sömnbrist på det.. nej tack!
  • Tesdy
    Blomsterfröna skrev 2012-06-19 22:20:28 följande:
    E en tjej som behöver hjälp med dessa bokstäver. Det e något man använder på sommaren. Kan ni ordet?

KEBRADTAD
    Hade det varit ett D mindre hade det kunnat vara BADKARET. Nu får jag inte ihop det... :(

Ilningar har jag också och min lillbäse ligger också med huvudet neråt så jag hoppas att h*n börjar sakta men säkert att fixera sig. Huvudet var ruckbart nu senast hos BM.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • tjockisbullen
    fru Elle skrev 2012-06-20 06:11:44 följande:
    Grattis till din lilla skrutt, ja tiden går verkligen fort ibland. Dock inte när jag var gravid för första gången, har nog aldrig varit med om långsammare veckor och månader. Men då var allt spännande och nytt.

Sonen blir 2 den 2 juli, blir kalas helgen innan födelsedagen och igår beställde jag de sista födelsedagspresenterna. Det kommer nya ord nu varje dag, så roligt. Han har varit helt ointresserad av pottan men nu när vi precis bytte blöja så sa han bajsa. Frågade om han ville sitta på pottan och det ville han, kom inget bajs men kiss. Hällde ut i toaletten och så fick han spola och vinka till det som försvann. Innan har han knappt suttit på pottan. Hade hoppats att vi kunde potträna nu i sommar. Dottern var blöjfri både dag och natt innan hon blev 2,5 år. Men det tror jag inte sonen kommer vara redo för.
    Tack så mycket:) 
    Vi hade också köpt en del presenter till vår skrutt men hon har redan fått de:)
    När fyller han år då? :)
    Min tjej blev blöjfri dagtid strax efter 2årsdagen men hon återgick sedan till blöja då vi var tvungna att flytta runt en del men nu äntligen har hon på eget initiativ blivit blöjfri igen:) Man måste verkligen se till om de själva är redo! 
  • fru Elle
    Sandrina skrev 2012-06-20 08:33:28 följande:

Jag har gått upp nästan 10 kg sen jag blev gravid, men de senaste veckorna har vågen stått still. Äter normalt och har inte varit magsjuk, vet inte varför jag inte fortsatt att gå upp. Känns som magen har blivit större i alla fall. Ska till BM imorgon och kommer mäta magen, ska fråga henne om vikten. Vägde mig senast hos BM i vecka 25 (gör inte det varje gång) och har gått upp ett halvt kilo sen dess, är nu i vecka 33.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012