• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Karo77
    Hejåhå skrev 2012-06-20 05:19:41 följande:
    Karo77: vart känner du ditt ärr? Jag tror mitt ärr sitter några cm upp och till höger, som om de gått lite omlott i lagren in. Ovanför bikinisnittet på huden upp en bit mig naveln har jag ingen känsel i huden på ett område ca 10 x 10 cm. Kan sticka med en nål utan att känna det i yttersta hudlagret.

jag har inen kansel just pa arret och nagra cm runt om.mitt arr som en halvmane under gravid magen. I livmodern sa ser man den tydligt 2 vita rander ovanfor huvudet pa bebisen (ligger Med huvudet ner)
  • Novixi

Sandrina: tror absolut inte du behöver vara orolig över vikten! Sålänge magen växer som den ska är nog allt bra :) Jag hade inte gått upp mer än 4,5 kg sist jag var hos BM (v.32) och då är jag ändå så kallat "underviktig" i vanliga fall. Hon har inte reagerat så mycket på vikten, dock är mitt SF mått litet. Hade det inte varit det så hade hon nog inte sagt något :) Alla går upp olika och det beror mycket på hur man såg ut innan graviditeten också. Som någon skrev så finns det de som bara går ner under grav och inte upp något alls.

Ang hur bebis ligger i magen. Sist hos BM låg bebis på tvären med huvudet åt vänster och fötterna åt höger. Hon sa att den fortfarande har plats att röra sig men att den förhoppningsvis hade lagt sig ner till nästa gång. Annars skulle vi planera då hur vi skulle göra. Antar att hon syftar på vändningsförsök eller nåt?
    Sonen låg med huvudet nedåt och fixerad redan i v.32 så hoppas att denna i alla fall ligger nedåt nästa gång.
    Nu verkar det mest som att den ligger olika hela tiden, som att den snurrar runt där inne ;D haha!

• irruz
    cupcakekiller skrev 2012-06-20 11:39:24 följande:
    Jag har vart jätteyr sen imorse, känns som om jag är extremt bakis, kan inte gå rakt för allt snurrar. Någon som vet vad det kan vara? Jag dricker mycket vatten hela dagarna/äter som jag ska så det kan inte bero på det..
    jag tycker du ska kolla upp ditt blodtryck så fort som möjligt om det inte går över efter att du legat en stund o vilat dig. känner du av någon huvudvärk? prickar/fläckar framför ögonen? sådär hade jag när jag fick havandeskapsförgiftning o det kan gå väldigt fort om mna har otur, så ring din bm o be om att få komma ner o ta trycket, alt gå till apoteket o ta trycket där - de erbjuder det på de flesta apotek... dock bör du ju inte köra bil själv om du är så yr!! hoppas det går över!!!!!!
  • Tesdy
    Sandra1983 skrev 2012-06-20 11:16:45 följande:
    Nja, nu testar jag en annan gravidyoga, gick på Sportlifes först och var jättenöjd, men går nu på en lite mindre yogastudio inne i stan. Väldigt nöjd hittills och framförallt så skönt att "bara" vara deltagare, du fattar nog vad jag menar Glad. Den yogan jag kör nu är mer kundaliniyoga och såklart anpassad efter gravida.

Nej, ingen fast klass till hösten, tänkte köra på som vikarie när det känns ok, och söka fast klass till vårschemat börjar igen. Jag tror att du egentligen har rätt att få tillbaka dina "gamla" pass när du kommer tillbaka eftersom du tekniskt sett bara är ledig från dem ett tag.
    Du resonerar precis som jag, tänkte också hoppa in och vicka om det känns OK till hösten och sen söka klasser igen till våren.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Sandra1983
    Novixi skrev 2012-06-20 12:17:56 följande:
    Sandrina: tror absolut inte du behöver vara orolig över vikten! Sålänge magen växer som den ska är nog allt bra :) Jag hade inte gått upp mer än 4,5 kg sist jag var hos BM (v.32) och då är jag ändå så kallat "underviktig" i vanliga fall. Hon har inte reagerat så mycket på vikten, dock är mitt SF mått litet. Hade det inte varit det så hade hon nog inte sagt något :) Alla går upp olika och det beror mycket på hur man såg ut innan graviditeten också. Som någon skrev så finns det de som bara går ner under grav och inte upp något alls.

Ang hur bebis ligger i magen. Sist hos BM låg bebis på tvären med huvudet åt vänster och fötterna åt höger. Hon sa att den fortfarande har plats att röra sig men att den förhoppningsvis hade lagt sig ner till nästa gång. Annars skulle vi planera då hur vi skulle göra. Antar att hon syftar på vändningsförsök eller nåt?
    Sonen låg med huvudet nedåt och fixerad redan i v.32 så hoppas att denna i alla fall ligger nedåt nästa gång.
    Nu verkar det mest som att den ligger olika hela tiden, som att den snurrar runt där inne ;D haha!
    Japp, det är nog vändningsförsök hon pratar om. Här i Gbg gör vi det runt v 37 och går det inte så får man planerad tid för snitt (de kan göra flera vändningsförsök). Min BM berättade att ungefär 50% av vändningarna lyckas. Min kompis vände sin dotter i magen flera gånger, men efter några timmar vände hon sig tillbaka igen varje gång. Till slut så vände hon av sig själv och kunde födas vaginalt.

Det låter ju lättare att vända en bebis på tvären än en som är som ligger helt tvärtom (som min). Dessutom så är det väl så att omföderskor har lite större plats i livmodern och att barnen kan ta längre tid på sig att vända sig rätt (eftersom det finns mer plats!)
  • RockTheRebell

Till och med de trevliga handläggarna på FK är pantade... Ursäktar berörda men just nu är dom det Haha. Han talade om för mig att jag skulle föda barn den 11 aug. Nej sa jag, 28 är det beräknat och så pågick det i 10 min tills jag bad honom skriva in pers.nret han inte frågat om än för grav.penning tiden han sa va också tokig, och då va det visst 28:e.. Kunde gjorts 9 min tidigare. Tänk om han får rätt på datum dock ^^

• cupcakekiller

Irruz: nope, ingen huvudvärk osv, bara yr..Nu har det lagt sig lite, men ska be mormor komma och kolla blodtrycket senare om det inte ger med sig

• NiniMe
    cupcakekiller skrev 2012-06-20 14:10:58 följande:
    Irruz: nope, ingen huvudvärk osv, bara yr..Nu har det lagt sig lite, men ska be mormor komma och kolla blodtrycket senare om det inte ger med sig
    Jag var yr och en konstig bakiskänsla i kroppen runt vecka 30... Tydligen ganska vanligt..
  • Albasmamma

Varit till BM idag (en som vikarierade och jag inte gillade alls).
    Blodtryck: 138/76 (125/75 för fyra veckor sen)
    Hb: endast 106 (112) Nu sa hon att jag måste börja med järntabletter, har endast druckit Blutsaft tidigare.
    Socker: 6,5 (4,7)
    Bebisens hjärtljud: 148 (142)
    Vikt: +20 kg
    SF: 32

Sen pratade hon nåt om att jag hade kreatin i urinet, hon sa att jag skulleförsöka dricka mer.
    Fick utskrivet mitt hälsokort och jag hoppas att det räcker när jag ska flyg ikväll, så de inte nekar mig att kliva på.