• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

LiJon: Man ska alltid klaga haha! Vet att det är väldigt osvenskt och att man anses gnällig men jag klagar alltid och brukar i 80% av fallen få nån slags kompensation. Man får ta i lite grann, vara bestämd men inte va ett as så brukar det ta fart.
    Senast klagade jag på vår matkasse från Lina. Vi var på föräldrakurs när den skulle levereras men det stod att de ställer den utanför dörren och smsar till en ifall man inte är hemma. Så vi tänkte att får vi sms så kan man ju i värsta fall köra hem då. Vi litar på våra grannar, ville bara inte att maten ska stå och bli dålig. Men vi fick inget sms så vi antog att den inte kommit. Men när vi kom hem stod den där. Så jag klagade över denna bagatell som jag egentligen inte anser är så farlig, men tack vare det fick vi nästa matkasse 150 kr billigare.
    Likadant i affären. Vet inte hur många gånger jag köpt såna där inplastade avocados som det står "mogna avocados" på förpackningen och så kommer man hem å dom är ruttna. Då brukar jag med gnälla och få typ mellan 50-100 kr i värdecheckar i affären. Så gnäll på! Man tjänar på att va lite satkärring ibland! Flört 

• LiJon

A R; Ja jätteskönt! Tvivlade inte egentligen på att få det beviljat, vad jag förstår och har hört från kollegor har det inte varit problem för nån att få beviljat då det är tungt jobb inom vården. Det är mer att det tagit sån tid och hur mycket som blev beviljat. Återstår att vänta på sjukpenning nu men jag tror jag glömmer det tillsvidare ;)

Sommaren; haha jag vet! Man ska ju det. Sa precis vad jag tyckte till kvinnan i kundtjänsten men det är ju inte direkt hennes fel stackarn, haha. Vad jag förstår finns det inget nummer till vår lokala butik utan man går via kundtjänst, så jag tänkte kila in nu ikväll och försöka få nån kompensation, vet inte vad som är rimligt att kräva bara :P Kunde förstå om det hade varit krångel med leverans till butiken och de hade ringt och talat om det men de hörde inte ens av sig, och maskinen finns ju där på lagret men ändå ingen förklaring. Haha det med avokadosarna känner jag igen, brukar dock inte orka åka tillbaks, men är det så att man får en värdecheck låter det ju som att det är värt det ;)

• RockTheRebell

Svullna anklar/fötter/ben är mitt gravidproblem. Värsta dagarna är det typ rakt fr knäna ner till hälen.. Och tårna ser ut som tjockisar.. Är glad när jag har anklar! Haha. Men jobbar i hårda skor med ilägg så bra det går på betong underlag hela dagarna.

• godisbit

Fingrar och tår svullnar här... blir lite bättre av att dricka mkt vatten och försöka hålla dem svala, på jobbet brukar jag hålla händer och vrister under kallvattenskranen när jag ändå tvättar händerna - fotbad som ngn annan nämnde är också skönt. Stödstrumpor hjälper inte så mkt mot svullnaden i mitt fall, men jag känner mig mindre trött i benen efter ett 13-timmars pass så ngn nytta gör de ju!

• bez imena

Hejhopp... Kanske har ni diskuterat det men tänkte fråga om någon har eller ska ha en bellybandit efter förlossningen? Jag funderar på att köpa en, verkar så skönt att trycka in fläsket under en sån sen :)

• LiJon

Svullnar också om fötterna/anklarna, speciellt om jag jobbat i receptionen och stått/suttit hela dan. Köpte stödstrumpor men tappade bort den ena, haha. Så dom blev bara använda en gång, igår såg jag vad jag tror kan vara början till åderbråck i knävecket så nu jäklar ska jag köpa nya... inte så kul att gå i på sommaren bara :-P

Bez imena; jag har tänkt köpa en! eller snarare få en av min karl i "förlossningspresent" haha. Har läst mycket bra om dom, även om de inte gör nån verkan så kan jag tänka mig att det är skönt att ha nåt som stödjer och sitter åt om magen känns slapp. Verkar svårt att veta vilken storlek man ska ta bara, vad jag förstår växer man ur dom rätt fort...

• DetGodaLivet

Har precis köpt en bellybandit begagnat, den ekologiska varianten. Tänkte att det kan vara värt att testa i alla fall. Gillar att bära klänning och tunikor och då finns det ju ingen linning som håller in, och trist att se gravid ut halva hösten innan magen gått tillbaka ordentligt.

Funkar den inte för mig kan jag nog sälja den vidare för samma pris.   

• Bellatrixx

Igår fick jag brev ifrån försäkringskassan, då hade de räknat ut att jag skulle få högre föräldrapenning och hur hög min årsinkomst var. Ska man vänta på papper om hur det blir månad för månad i summa, eller vad händer nu? Ska jag vänta på inloggningsuppgifter till hemsidan eller något sånt?

• Sommaren12

Vad tusan är bellybandit för nåt?! :)

LiJon skrev 2012-06-20 17:54:16 följande:
    Sommaren; haha jag vet! Man ska ju det. Sa precis vad jag tyckte till kvinnan i kundtjänsten men det är ju inte direkt hennes fel stackarn, haha. Vad jag förstår finns det inget nummer till vår lokala butik utan man går via kundtjänst, så jag tänkte kila in nu ikväll och försöka få nån kompensation, vet inte vad som är rimligt att kräva bara :P Kunde förstå om det hade varit krångel med leverans till butiken och de hade ringt och talat om det men de hörde inte ens av sig, och maskinen finns ju där på lagret men ändå ingen förklaring. Haha det med avokadosarna känner jag igen, brukar dock inte orka åka tillbaks, men är det så att man får en värdecheck låter det ju som att det är värt det ;)
    Gnäll om hur du suttit hemma HELA dagen och väntat på dom, du som kunde gjort sååå mycket annat. ;) Säg att du vill ha rabatt på leveransen. ;) Jag kör aldrig tillbaka med avokadosarna. Jag fotar dom och skickar mail till konsumentkontakten som det brukar stå kontaktuppgifter till på paketet. Tror det är svårare att gå in i butiken, de hanterar inte riktigt den typen av ärenden, då får du antagligen "bara" nya avokados.