• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-06-24 09:27:04 följande: 
    7ehimlen - Jag kände likadant för min första förlossning och jag var lugn och relativt avslappnad genom hela förlossningen, så det blev mycket skratt i pauserna som resulterade i en snabb och smidig förlossning :) Denna gången har jag lite nya/andra önskemål än sist men jag känner ingen oro nu heller "efter att jag vart med om det lixom" Så jag tycker du har en bra inställning och är glad att även du slipper den oron som nog är väldigt jobbig för många! :)
    Tack för din uppmuntran, känns skönt att höra att det inte är jag som är knäpp. Min bästa vän som födde barn förra året verkar inte förstå att vi kan uppleva smärta olika och ha olika inställning till den. Hon tyckte att den smärtan var det värsta hon var med om, och blev helt paralyserad av den, och det är inte det att jag misstror henne, smärtan kommer vara jättehemsk, men jag VET liksom att jag kommer klara av den. Känner mig helt övertygad. Hon tycker jag är helt galet naiv bara :P Skönt att vi är fler, och JAA det är skönt att slippa den oron, det är ju mycket annat man nojjar över när man ska ha bebis liksom :)

Ang hårfärg så håller jag med nånon av de andra som svarade, det finns så många olika uppfattningar och undersökningar om det där, min BM sa att det var lugnt, att jag skulle bestämma själv, och jag har färgat tre gånger sen jag plussade, och tänker inte ha dåligt samvete över det. Hade de varit säkra på att det var farligt så hade jag lyssnat på det.  
  • LiJon

Märks att det varit midsommar och folk har fullt upp när det skrivs såhär pass lite i tråden! ;) Har haft en fin midsommar på sjön med klockrent väder för en gångs skull, och riktigt gammeldags dalafirande i byn min farmor växte upp i. 

Sommaren; ja jag har sett att mina fotsulor kan bli alldeles sådär vitprickiga också, har ju garanterat med cirkulationen att göra, men de på mina ben är liksom "permanenta", syns hela tiden men olika mycket. Hoppas de försvinner när bebisen kikat ut bara! ;)

Ja det här med hårfärgning... Jag färgade inte under de fyra första månaderna av graviditeten, min barnmorska sa att man absolut kan färga utan att jag ens frågade men jag var så himla nojjig med allt i början. Till slut tog visst fåfängan överhanden så jag blekte slingor, men då har man ju ingen direktkontakt med huden så det känner jag borde vara helt lugnt. Däremot slängde jag i en vanlig hårfärg i hela hårbotten nu kvällen innan midsommarafton, det blev i sista minuten så jag hade ingen som kunde hjälpa mig med slingor & slinghätta. Mådde lite dåligt av att det luktade lite starkt och vädrade så mycket jag kunde, var nog sista gången men vanliga slingor blir det nog iaf innan förlossningen.

• Blomsterfröna

Jag har färgat håret under alla mina fyra geaviditeter och har friska barn. Men självklart gör alla som dom själva vill.
    Till och med min BM har sagt att de går bra att färga håret

• odepark

Hårfärgning har jag svårt att tro att ska vara någon fara.. annars skulle ju varenda frissa få sluta jobba så fort dom blir gravida och jag har då blivit klippt av flera med gravidmagar Glad

• mammsen

7ehimlen - Ja jag vet hur reaktionerna kan vara! Jag blev kallad naiv och folk tittade snett på mig för att jag inte var särskillt rädd för att föda barn första gången, de värkligen gjorde sitt bästa för att övertala mig att det skulle vara skitjobbigt! Göra asont och jag skulle ABSOLUT INTE klara det utan alla bedövningar i hela världen osv.. Det var skitjobbigt och jag blev behandlad som ett ufo! Min dåvarande svärmor tyckte bara jag försökte låtsas att jag var bättre än alla andra och att jag skulle minsann inte erkänna även om jag tyckte det var ett helvette osv.. Folk är inte kloka! Jag lärde mig att hålla tyst när folk prata om förlossningar, det var lixom inte accepterat att ha min syn på det med spänning och glädje och nyfikenhet! Men det gick bra :) Och fort som attan! Hade jättemysigt och trevligt mellan värkarna eller så vilade jag och återhämtade mig lite, Jag känner mig lugnare och tryggare inför denna förlossningen men jag har lixom högre krav på vården, och vill undvika några av de problemen jag hade sist, födde i gynställning för jag var så sammarbetsvillig mot personalen.. suck.. Sprack en del och förlorade en liter blod.. Det hade jag ju ingen aning om då men det var jobbigt efter och sved och sånt, men jag tror risken är ganska liten om jag håller mig till en annan ställning och ber barnmorskan hjälpa till lite mer.. Altså det är klart det är massa jobbigt och smärta förknippat med förlossningen men för mig var det blandat med sån riktig jul-känsla, så spännande och jag var så förväntansfull in i det sista så jag hade en riktigt bra upplevelse endå.. Och så jävla farligt är det inte! Jag tycker smärtan är värre när man typ slår i en tå och det bara bultar!! Ilande plötslig smärta som man är totalt oberedd på.. den smärtan skulle jag ha svårt att hantera 20 gånger på en timme!

Angående hårfärgning - Ja, det är ju det uppdrag granskning tog upp som jag länkade till att det inte finns några rekomendationer om hårfärgning i vårt land trots att det är bevisat att det är skadligt ;)

• Ellenbmt

Mammsen- jag menade mer som kant lixom, min babysitter var ganska kantlös, är inte heller så pjoskig med sånt där, menade mer att jag behövde den, som ett slags -extra-ligg -där -du -ligger -stöd... Kan fasen inte ens få ur mig hur jag menar! :)

Hur som.
    Sommaren- tittade på stokkes bounce eller vad den hette idag, hade jag haft råd hade jag köpt den!

• Sommaren12

Mammsen: du har rätt! Nu minns jag när jag kollade upp detta senast med hårfärg. Jag färgade håret i tidiga veckorna för jag helt enkelt inte hade en aning om att det kunde va skadligt men sen hörde jag i efterhand i denna tråden att det fanns en diskussion om det. Nu minns jag att det är som du säger att det finns forskning som påvisat att det går över till bebisen. Dock så vet dom ju inte HUR det påverkar och därmed tycker jag att det är lustigt att säga att det ÄR skadligt för utvecklingen. Som med så mycket annat så finns det delade meningar om det och jag kommer färga håret snart. Känner mej rätt lugn med det. Vad uppdrag granskning säger ger jag inte mycket för. Mediastudent som jag är så är jag rätt skeptisk till den typen av produktion, väldigt vinklade inslag.

• Sommaren12

Ellenbmt: :) tänkte hitta en begagnad. Jag är ju sån designernörd, kan inte motstå snygga barngrejer! :D

• Ellenbmt

Sommaren- Jag vet! Vi med. Finns en toksnygg, ska googla och se om jag kan hitta vilken jag menar......

• Ellenbmt

Sommaren- googla bloom babysitter, finns tusen olika asfräscha varianter!!