• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Angelica1991
    mammsen skrev 2012-06-24 09:47:59 följande:
    Angelica1991 - Läste blogginlägget, villken traumatisk upplevelse! Hoppas att du fått någon att prata igenom det hela med för att bearbeta vad som hänt! Tur att din dotter var en riktig tuffing och klarar sig så bra! Får du bo på sjukhuset med henne eller bor hon där och du hemma?
    ja, jag känner mig fortfarande chockad och går och grubblar mycket på vad jag kunde gjort annorlunda -.- FY MIG !! ja hon är en riktig kämpe :) jag bor på ett patient hotell som ligger i närheten men jag tar taxi mellan =) sen finns det en säng bredvid henne i salen som man kan sova på men man sover ju så klart inte så jätte bra men ibland har jag stannat med tösen =) 
    livelovelaugh skrev 2012-06-24 11:16:19 följande:
    Angelica, skulle gärna läsa men kan inte från mobilen. Om du orrkar maila det till mig får du gärna göra det på fredrikadalling@gmail.com
    nu är ju våra situationer annorlunda men lik förbaskat liknande.
    hoppas ni har det braÖ vilken stad ligger ni i?
    ja självklart jag mailar över det nu =) 
    jo jag såg att du hade en liten krabat, hur kom det sig?
    vi har det bra, hon kämpar på med andningen och utvecklingen av lungorna. vilket är en lång och jobbig bit. man får inte pressa henne för hårt eller för lite, men just nu har vi hittat mellan läget för att få henne att utvecklas samtidigt som man inte tröttar ut henne för mycket =) hur är det med er? vi ligger i uppsala. vart är ni ? =)
    Jloow skrev 2012-06-24 11:23:53 följande:
    Jag skulle gärna läsa också men sitter bara på telefon. Är det någon som kan länka?
    har du någon mail adress jag kan skicka till kanske ? =) 

• Stövelkatten

Sov ensam i natt, sambon surade på soffan. Ganska skönt faktiskt.

Men dessa förvärkar! Framförallt får jag ont i höger ljumske, ner vid skidan och upp i ryggen, men det drar på även på vänster sida. Blir lite slut av smärtan, måste jag säga. :/

Jag drömde att jag blödde, och att jag trillade på magen flera ggr.

• mammsen
    Sommaren12 - Ok, alla gör sem de vill, men kolla innehållsförteckningen och läs på om gifterna. I danmark står det på alla förpacningar att det ska undvikas under både graviditet och amning eftersom det har bevisad skadlig effekt på fostret och dess utveckling. och det är samma ingredienser och samma märken som här i vårt land.. Dock är det inte företagen som gör hårfärgen som valt att gå ut med informationen utan i vissa länder har blivit tvingade för att få sälja produkterna, här har vi helt enkelt slappare regler och litar mer på företagen som tillverkar.. Forskningen går inte isär. Forskningen visar på att det är skadliga ämnen och att barnen blir påvärkade. Jag hittar ingen forskning som visar på motsatsen fast jag letar... Dock så har forskningen inte fastställt helt HUR barnen blir påvärkade och VILKA skador det kan ge och därför är forskningen inte helt färdigställd. Som jag förstår det iallafall.

Angelica1991 - Jag förstår att du grubblar, det hade nog alla gjort.. Men jag tycker du ska försöka släppa det! Du gjorde allting rätt, du var uppmärksam på förändringen i kroppen och ringde och rådfrågade. Det var vårdens beslut att det inte ansågs så akut och det var de som tyckte du skulle avakta. Självklart litar man på det! Jag fick barn i v 40 och hade en bra förlossning men jag grubblade endå på vad jag kunde och borde gjort osv.. Och jag tror det är naturligt. Man får grubbla men du får inte ge dig själv skuldkänslor! Din dotter ville ut tidigare, du försökte stoppa henne med vårdens hjälp men hon ville helt enkelt inte stanna kvar! Det är inte garanterat att det gjort så mycket skillnad om ni fått vård tidigare heller! Snart är hon stor nog att komma hem och vara med dig i lugn och ro, utan sladdar och maskiner och jag önskar er all lycka i världen! :)
  • A R

Har blivit lite nojig senaste dagarna, känner av en oro att det ska hända något. Jag är nog påverkad dels av en diskussion med en väninna vars barn inte levde när hon fött och dels att vår son haft cancer. Och igår när vi fått babyskydd och andra babyprylar av svägerskan sa sonen. Mamma, vad gör vi med alla babygrejor om det inte skulle bli något barn? Usch, han är nog också lite orolig.
    Som tur är gör pyret sig påmind regelbundet där inne i magen och jag är verkligen glad över det.

• Ellenbmt

Sommaren- mammsen svarade :) jag antar att det är ännu en fråga som man känner olika i, jag hade ju en tok-aktiv tös från dag två i livet, stark i ryggen och nacken och rörlig som attan, utan kragen ramlade hon bara "ur position" oavsett om babysittern var i vågrätt läge eller lite upplutad.

• Stövelkatten

Dö, elaka förvärkar, dö!!! Sen igår kväll till nu kommer de i varierande styrka med 10-3 minuters mellanrum.

Och sambon hittade på ännu en ursäkt till varför han inte kunde borra upp vaggan idag... Och dessutom har han ju minst fyra veckor på sig! Bah, bäst för honom!

Och en jättelöjlig sak; när jag väntade sonen frågade jag min Magic 8ball om när han skulle komma, och den hade rätt! (dagen efter bf) Nu passade jag på att fråga igen och kulan säger att bebisen kommer inom en vecka. denna kula har även svarat att jag kommer från yttre rymden, så man får ju ta det med en nypa salt.

• Ellenbmt

Spontanköpte precis en bilstol till dottern, som bebisen även kan ha... Dyrt men kul :)

• mammsen

Sommaren12 och Ellenbmt - Jag kom ju hem när min dotter var 2 dagar och jag tror inte vi satte henne i babysittern på säkert någon dag till, hon var säkert 1 vecka när hon satt där första gången, den hade krage men jag tog bort den då den värkade besvärande och hon klarade sig bra utan.. Det var ingen anledning att vi väntade eller så, bara att jag hade henne nära mig hela tiden, eller så låg hon i sin säng/på en filt.. Det lixom bara blev så.. Men jag känner ingen oro att sätta ett barn i en babysitter mer än att låta det ligga på mage en liten stund när det är aktivt eller bära det på armen utan krage,, Där kan det nog vara vingligare än i en babysitter kan jag tänka mig och den dagen det kommer kragar de ska ha på sig om man ska bära dem så lär jag nog bara lyfta på ögonbrynen och skaka på huvudet :P Sedan är det ju bra att vara på den säkra sidan. det tycker jag alltid men jag tänker så att de klarar att ligga ihopvikta i magen, de klarar att födar och de klarar att man bär dem och flyttar dem från ena armen till andra osv.. Jag känner ingen oro för nacken av att de ligger på en relativt plan yta med stöd för huvud, axlar, nacke och rygg,, de måste ju ha någon möjlighet att röra sig för att träna upp musklerna!  Dock så är ju såklart en liten bebis väldigt ömtålig och jag skulle nog inte låta en bebis sitta i babysitter särskillt länge varesig med eller utan stöd utan känner mig nog bekvämast med liggande läge :P Alla känner olika just som, du säger :) Hur tänker ni andra i tråden? Spelar ju ingen roll om det är första barnet eller 5:e alla har nog någon synpungt ;)

• mammsen

Stövellkatten, innan vecka 35 så räknas 3 värkar/halvtimma som prematura förvärkar, tycker du ska åka in och ta dig ett kik på ctg:n kanske sambon visar lite mer respect om han får se en ctg-kurva.. Har du låtit han känna på magen när du har sammandragning? Det går ju lixom inte att låtsas som om du fejkar när hela magen blir en hård boll lixom,, Ring förlossningen och hör med dem, de ber dig antagligen först att lägga dig och vila och komma in sedan eller att komma in direkt :)