• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen

Min BM har inte vägt mig en enda gång, och jag har ingen våg hemma, så jag brukar passa på när jag är hos min pappa eller bästa vännen. Nu känns det inte lika viktigt som i början på graviditeten tycker jag, var nog iaf två veckor sen jag ställde mig på vågen, o då visade den +8kg sen nyår (plussade den 18/12 och hade inskrivning 12/1 men vägde mig bara på nyår, så det är den vikten jag går efter. Men jag ser ixå fram emot den där back-to-sexy-tråden! Och att träna igen!! Åh vad det ska bli skönt!!! Har varken haft ork/lust eller tid under hela graviditeten känner jag. Har prioriterat att vila och hålla stressnivåerna nere istället, mycket som förändrats sen plusset.

Ang fixering så är inte min det än (tror jag inte iaf) men senast hos BM (3veckor sen) så låg han iaf rätt, med huvudet nedåt o rumpan upp, men det är väldigt mkt aktivitet på honom jämt, så jag undrar om han inte kommer snurra runt igen. Ska till BM på torsdag igen och det ska bli spännande att få reda på det :D

NiniMe - hur känns det nu då? Fått några värkar, har mer vatten/slempropp gått?? Har fått för mig att du kommer föda först av oss som är kvar nu, följer dig med spänning! :D

Ikväll har jag haft ensamtid här hemma då frun varit hos en kompis, hade planerat att läsa ikapp lite om förlossningen och livet första tiden med bebisen, men istället har jag fastnat här vid datorn. Men men, förhoppningsvis har jag iaf några veckor till på mig. Såg idag att det bara är 10 dagar kvar tills jag går på semester i fem veckor och i den sista veckan ska ju bebis komma. Hittills har jag haft nedräkning och känt att "åh vad skönt med semester, vad skönt att det är så kort tid kvar", men idag kände jag nästan att "shit, jag kommer ju snart vara mamma, han kan ju verkligen komma när som helst. SÅ jag går oxå runt med oro och tänker att tänk om han kommer ut o är sjuk, trots fint RUL, tänk om nåt händer mig, tänk om, tänk om... Tror iofs att det hör till, att tänka sig värsta scenariot liksom, så att man sen kan slappna av när underverket lagts på magen <3 men ändå, klart man är orolig! O hur ska man klara det?? Hur är man en bra mamma liksom, så himla mkt att tänka på.  

• NiniMe

Jag vetitusan vad det har varit.. Jag har ju de vanliga med sammandragningarna och lite mensvärk men inget som ökat sen innan detta hände, har kryst o haft mig för o se om det kommer mer men det kommer inget, så det har nog bara varit en slemmis eller en vattnig flytning.. Ja det är kul detta hahaha
    Men man borde väl ha luktat om det var kiss?

• Ellenbmt

Jag och min sambo hade doggysex (paus för innre bild)- (förlåt för bilden)- förra gången i v37, vipps kom det en störtskur, alltså som en fontänorgasm fast utan orgasmen, genomskinligt, inte kiss, vi ringde in å det var flytisar.... Så man har ju endel mysko vätskor i sig....
    Konstaterar bara.

• Gadget

Spännande Ninime!

Om jag översätter tyskan rätt så var vår pojke fixerad förra veckan i 35+5. Fast jag undrar hur era BM avgör detta och om de är ruckbara o.s.v.?
    Han gjorde gynundersökning på mig vilket de gör vid varje besök. Han kände huvudet där nere med fingrarna och sa att nu ligger han "fest"=fast. Det borde ju betyda fixerad?
    Han pratade också om det någon nämnde ovan att om han inte är "fest" och vattnet går måste man åka ambulans, annars kan man ta sig in själv. Anledningen till detta fick jag förklarat på föräldrakursen är att om bebisen inte ligger tillräckligt långt ner och vattnet går med en splasch kan navelsträngen åka med en bit ut eller komma i kläm om sedan huvudet börjar trycka på. Därför ska man lägga sig ner med rumpan högt och ringa ambulans så att det inte blir tryck på navelsträngen som då skulle kapa syretillförseln till bebisen. Vet inte hur vanligt det är, har aldrig hört om det tidigare. Men men. 

För övrigt älskar jag också vår tråd och känner som att jag delvis känner många av er. Har så många gånger drömt om er och jag tycker med den fina stämningen vi haft hela tiden har det varit guld värt att kunna läsa om era erfarenheter och bolla funderingar. 

• Maaya

Nimime va spännande, du har ju kännt av ganska mycket sista dagarna (värkar osv) så det är nog dags snart :D vilket datum är du beräknad?

• Albasmamma

Jag kan bara instämma med er andra, tycker denna tråd är toppen!

Känner mig helkonstig ikväll. Har jätteont i huvudet (men har nog druckit för lite vatten idag), sen har jag världens tryck nedåt så det ilat till i hela bäckenet. Nu känns det som om mina fötter ska brinna upp. Visst var det nån här som tipsade om kylblock vid fötterna? Tusen tack för det iaf! Ska försöka somna nu.

• Kampis
    Sommaren12 skrev 2012-07-09 20:56:36 följande:
    Ninime: spännande!!! Jag tror du är på G nu.

Kampis: åh då kanske jag har lite mycket kläder med isf. Om man vet att bebisen kommer va helt normalstor, kan man räkna med att 50 passar då?

I de flesta fall tror jag det ja. De är inte uträtade första dagarna heller utan är liksom lite krokiga och skrynkliga haha!! Men vist du var väl rätt lång så kanske inte vore fel att ta med nåt 56 ;)
  • FruMii

Hade ingen aning om att man skulle åka ambulans om vattnet gick utan att bebisen är fixerad Förvånad Mitt vatten gick i v. 34 förra gången och sonen låg på tvären.. Ingen som sa något så vi åkte in själva (2 h resväg till förlossningen). Usch tänk om något hade hänt pga det!

• Gadget

FruMii: jag har aldrig hört om det innan och jag tycker mig vara rätt påläst. Så risken är kanske överdriven? Dels krävs nog en rätt kraftig vattenavgång för att man ska få ut en del av navelsträngen, och det behöver ju ändå inte hända något. Inga av de böcker jag läst på tyska har nämnt detta men som sagt BM på föräldrautbildningen och nu min läkare, fast egentligen sa han ju det försent eftersom det var mer "nu ska vi se om han är fixerad så vi vet om du kan ta dig till förlossningen själv om vattnet går eller om du behöver åka ambulans." Men då var han ju redan fixerad så den infon borde jag i så fall fått tidigare.

• Nettan1982
    NiniMe skrev 2012-07-09 21:23:52 följande:
    Jag vetitusan vad det har varit.. Jag har ju de vanliga med sammandragningarna och lite mensvärk men inget som ökat sen innan detta hände, har kryst o haft mig för o se om det kommer mer men det kommer inget, så det har nog bara varit en slemmis eller en vattnig flytning.. Ja det är kul detta hahaha
    Men man borde väl ha luktat om det var kiss?
    De säger ju att flytningar kan komma sådär men det låter ju lite otroligt innan man själv upplevt det... :/ En gång när jag var inne på koll för jag var rädd att mitt vatten gått så sa de att jag skulle ligga på rygg med benen uppdragna och hosta. Kom det då mer så kunde det vara vatten...

En väns vatten gick i v33. Bebisen låg i säte och när hon ringde in så var de lugna eftersom hon inte fått värkar än. En kort stund efter det fick hon värkar och då blev det bråttom. Kanske är värkarna som är avgörande för om det blir ambulans eller inte?