• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Bellatrixx

Haha påtal om lukter, är det någon mer som är sugen på att suga på stenar/slicka på väggar inne i garage? Så knäppt det känns, min pojkväns mamma är någon slags överläkar-barnmorska och hon sa att jag skulle ta lite kalktabletter för att jag förmodligen hade brist på det, eller att bara att det var en gravid-hjärna som spökade... Haha!

• Kampis

När vattnet börjar kallna kan oljan bli vitflagig, men ring fl och kolla annars. Borde man inte småläcka lite hela tiden efteråt med om det är vattnet förresten?

• Stövelkatten
    Kampis skrev 2012-07-12 17:18:51 följande:
    När vattnet börjar kallna kan oljan bli vitflagig, men ring fl och kolla annars. Borde man inte småläcka lite hela tiden efteråt med om det är vattnet förresten?

Då är det bara olja! Hade legat en bra stund när jag upptäckte det. det som gjorde mig lite förvirrad var flagorna under utan, eftersom olja ligger på vattenytan. Men det kanske ändrar sig vid temperaturskillnad/densitet.

Och jo, det fortsätter ju sippra i sånt fall, blev mest nyfiken hur det ser it. Sonen hade bajsat i vattnet så jag vet inte hur "friskt" fostervatten ser ut.
  • bez imena

Haha herregud, suga på stenar! Hört om folk som knaprar murbruk och en väns mamma sög på det rödbruna på tändstickor!! Knasigt :) kroppen säger ju vad den behöver! Men bensin lär den inte behöva!?! Tänk en ångande bensinmack i solsken, thats heaven ;)

• LiJon
    Novixi skrev 2012-07-12 12:34:44 följande:
    Då har vi varit på TUL idag. Bebis räknades vara -10% men är inom "normala" gränser. Så skönt att veta att allt såg bra ut! :)
    Hon som gjorde ul hade ingen aning om varför magen var så liten (sf 29 cm) men bebis var normalstor.
    Så just nu beräknade hon att lillbus vägde ca 2500 gram och kommer väga mellan 2700-3100 gram när h*n kommer, beroende på NÄR den kommer ;)

Men hon bekräftade vad jag trodde i alla fall, att jag kommer troligtvis inte gå till vecka 40 denna gången heller. Men det återstår att se ;)

Skönt att det såg bra ut! Vilken vecka är du i nu? Frågade ni om könet?

Det gick bra även för oss och vår läkare fick det också till -10%, så det var inte fullt så mycket minus som den förra sa (17%). Så hon vägde kring 2,2 kg nu och han sa att föds hon på BF och fortsätter följa sin kurva och ligga 10% under så kommer hon väga ca 3150 g vid födseln, och så skulle man räkna 200 g mindre för varje vecka om hon kommer tidigare eller plussa på 200 g för varje vecka man går över.

Usch, bröt ihop på läkarsamtalet  Vi skulle ju prata om ev bäckenmätning för att det är någonting jag oroat mig för hela grav, min mamma är röntgad och har konstaterat för trångt bäcken och fått snittas med oss tre systrar. Vi är jättelika i kroppen, precis lika långa osv och bäckenträngsel är ju ärftligt och jag har väl haft en 'känsla' av att det kommer bli snitt för mig. Berättade allt detta för läkaren men han skrattade och nonchalerade mina frågor, och försökte få fram att jag skulle ha förlossningsskräck. Sa att det inte alls handlar om det, utan att om jag får veta att det är fullt möjligt med en vaginal förlossning så kommer jag kunna se framemot och förbereda mig för förlossningen på ett helt annat sätt. Då sa han spydigt "så du kan inte förbereda dig för att du hakat upp dig på din mammas förlossningar?". Då brast det och jag började grina, kände mig helt dumförklarad. Men då plötsligt tvärvände han och skulle naturligtvis skicka en remiss för röntgen, från att ha menat att det var helt onödigt. Så det var ju skönt på ett sätt även om jag inte hade nån baktanke när jag släppte tårarna fria, haha. Det finns säkert bra manliga förlossnings/gynläkare men jag har en känsla av att de inte kan ha samma förståelse. Må han födas som kvinna i sitt nästa liv ;)
  • fransyskan
    bez imena skrev 2012-07-12 17:44:04 följande:
    Haha herregud, suga på stenar! Hört om folk som knaprar murbruk och en väns mamma sög på det rödbruna på tändstickor!! Knasigt :) kroppen säger ju vad den behöver! Men bensin lär den inte behöva!?! Tänk en ångande bensinmack i solsken, thats heaven ;)
    Googlade lite och det verkar som om vissa tror att "bensin-lukts-cravings" kan bero på järnbrist. Skulle stämma in bra på mig men hittade inte någon riktig källa, bara en massa påståenden.
  • bez imena

Fransyskan; jasså? Stämmer inte på mig då jag har bra järnvärden :)

Lijon; vilken mardröm att han bara försökte vifta bort det, att inte bli tagen på allvar! Hade också börjat gråta, tur han ändrade sig!

• Ellenbmt

Detgodalivet- om du söker på alla län i Sverige på blocket.se "retro barnvagn" på alla kategorier, vilken av de är "prisvärd" enligt dig? (om du orkar kika) blev så himla sugen på en sån med "stel sufflett" och sånna smala hjul... Så fina.

Det klickar å knakar i magen, och mina händer sover fortfarande. Jag VILL INTE MER NU!! Skinnet stretar å drar på magen, höfterna värker och det känns som jag går på nålar....

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-07-12 19:23:11 följande:
    Detgodalivet- om du söker på alla län i Sverige på blocket.se "retro barnvagn" på alla kategorier, vilken av de är "prisvärd" enligt dig? (om du orkar kika) blev så himla sugen på en sån med "stel sufflett" och sånna smala hjul... Så fina.

Det klickar å knakar i magen, och mina händer sover fortfarande. Jag VILL INTE MER NU!! Skinnet stretar å drar på magen, höfterna värker och det känns som jag går på nålar....

I hear you!

Mensvärksont och få sammandragningar, men humöret sjunker av den där molande smärtan. Grr...
  • mijja12

Ursäkta frågan min vad ligger barnbidraget på?