• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • babyhummingbird

Minstörstalycka: Grattis!
    Nova: Lycka till!!!

Var hos barnmorskan idag, 37+4 (BF 2/8)

Fosterljud 155 (dock hade BM klämt mycket innan.. så hon var nog stressad lilla bebisen.. har legat mellan 135-145 innan)
    Hb - 110 (har tidigare varit 125 och sist 104)
    SF-måttet var 34cm
    Vikten + 12kilo
    Blodtryck 120/70 (brukar vara 100/60)
    Bebis är nu även fixerad och ligger långt ner!

Pratade om hinnsvepning ifall jag går över tiden... men håller alla tummar för att det inte behövs! :D

• Stövelkatten

Som jag förstått det med bajs i vattnet då. Det som hände med min vän var även att hon inte kunde krysta ut bebisen, och där kom autentiskt med i bilden så det blev urakut snitt.

Tänker spontant att det kan vara väldigt jobbigt känslomässigt att inte få träffa sin bebis själv.

Jag vill förövrigt också ha en barnmorska som kollar en och kanske gör en hinnsvepning! Hos oss gör de inga såna invändiga koller alls.

V.39 i morgon. Häftigt!

• Roos26

TUL idag v 33. Går in k v 34 på tors. Moderkakan hade flyttat sig uppåt så de va bra:D Bebisen väger 1900 g och var lite under medelkurvan. Så inget kejsarsnitt behövs men ett till TUL i v 37 om han skulle spurtat rejält på storleken å då kan vi diskutera igångsättning. Men antagligen följer han sin kurva å slutar på ca 3500 g sa de. Sen ang å spricka , jag sprack ju hela vägen sist å hon vägde 4500 och de tog 23 Tim å hade kryst värkar i över 1 Tim. Men enligt läkaren så spricker man sällan pgr utav storleken på barnet utan om förlossningen går fort å om msn inte lyssnar på BM . Skall hålla tillbaka om hon säger de sv...... Dock i mitt fall så har jag ju lång förlossning å kryst ärmar lääänge ..... Känns bra iaf att han inte ser för stor ut . Nu vet jag att jag skall inrikta mig på vanlig förlossning å kan fokusera på de!

• Kampis

Tror inte heller bebisen bajsar i vattnet pga mamman är stressad, utan mer att man stressar barnet genom att tex hoppa studsmatta som jag vet flera kompisar gjort (och ja flera av de bebisarna hade också mekonium i vattnet - kan ju vara slmpen med...)

men hoppa studsmatta får man VERKLIGEN inte göra brudar - tänk på det! 

• astro

Hur kan man få för sig att hoppa studsmatta som gravid? Borde det inte vara rätt självklart att det är en usel idé?

Slog upp "för mycket fostervatten" gå Google eftersom doktorn sa att det var det de ville kolla på TUL imorgon. Inget symtom stämmer på mig (utom högt sf-mått men då visste jag ju redan att bebin är stor, i och för sig, och alltså tar upp extra plats) och ingen av de saker som det kan bero på låter det minsta logisk för mig att drabbas av.

Nu kan jag förstås inte låta bli att nojja över detta ändå. Känns verkligen inte alls bra, men då har som sagt sjukvården jobbat hårt för att stressa mig känns det som varenda gång jag varit i slutfasen av en graviditet.

Jag brukar berätta för dem att jag inte kan sova före besöken (ibland inte på tre nätter innan), att mitt BT går upp, att jag har vårdskräck och verkligen far illa av täta besök, och det verkar inte ändra ett skit. Vägrar man ett besök eller en behandling är man besvärlig patient, det märks att de tycker det. Känns inte som om min rädsla blir respekterad ett enda dugg faktiskt.  

Det var kvällens gnällsvada. Nej vänta, jag har en till - härlig dag idag!

Vi meddelade just min svärmor att vi inte kommer till svärfars födelsedagsfirande. Hon blev jättearg. Hör till saken att när ett datum skulle sättas i början av sommaren så sa vi direkt att nära innan eller efter att bebisen kommer så kan vi inte (de bor i andra änden av landet och det tar åtta timmar med bil, sista biten finns inte heller bilväg så själv hade jag under inga omständigheter åkt dit som höggravid). När svärmor ändå satte ett datum en bra bit in i nionde månaden så tog vi det som, "ok det var väl då alla andra vänner och släktingar kunde, vi kan nog inte och absolut inte alla av oss men vi får väl se". Nu med TUL och vattkoppor och foglossning och elände så sa vi alltså att nej det går tyvärr inte. Varpå svärmor surt meddelar att det ju  var vi som valde datum!

Maken blev tvärarg och klippte ihop emailväxlingen där vi gick igenom datumen som fungerade eller inte fungerade och frågade henne hur hon fick detta till att vi ville komma i slutet av juli. Nu är tanten säkert tvärarg för att hon inte fick ha rätt för hon hör inte av sig.

Suck.

Synd om svärfar som fastnar i mitten av konflikten helt i onödan. Svärmor gör nämligen alltid så här, gör livet obekvämt för alla andra och skäller när de inte ställer upp på hennes villkor. 

• bez imena

Astro; Vilken hemsk svärmor! Lider med er! Men det är nog skönt att hon bor så långt bort. Att vuxna kan bete sig sådär, vad är det för fel? :-/

Nå helt annat nurå, köpte tre frp blöjor idag, och massa annat smått o gått till lillfis från ica maxi. Tog ut en liten blöja o började nästan gråta..:)

Hoppas vi får sova inatt, annars hörs vi väl här :) go nattt!

• Stövelkatten
    Kampis skrev 2012-07-17 22:39:39 följande:
    Tror inte heller bebisen bajsar i vattnet pga mamman är stressad, utan mer att man stressar barnet genom att tex hoppa studsmatta som jag vet flera kompisar gjort (och ja flera av de bebisarna hade också mekonium i vattnet - kan ju vara slmpen med...)

men hoppa studsmatta får man VERKLIGEN inte göra brudar - tänk på det! 

På vilket sätt stressar det bebisen? Alltså, om det är mer än det raka studsandes. Det är väl också ett husmorstips för att få igång förlossningen. Som med att åka på guppig väg osv.

Astro: tycker det är jättetrist att din rädsla inte blir tagen på allvar! Och ännu märkligare att de då vill kolla ER oftare, medan andra som oroar sig och VILL kollas oftare inte får det. Suck... Ja, jag har också taskigt förtroende för allmänvården.
  • Stövelkatten

Oj, nu lät det som jag tyckte det verkade helt säkert med studsmatta bara för att det är ett husmorstips. Så menade jag INTE. Bara nyfiken eftersom man alltid får en massa tips och vissa, som man kanske tänker är okej, är helt livsfarliga.

Appropå det... Igår ringde en kompis och sa att jag borde ha sex eller onanera en gång, alla han visste som har barn hade fått igång förlossningen så.... TÄNK om sjukvården visste detta!

• astro
    Stövelkatten skrev 2012-07-17 23:23:10 följande:
    Oj, nu lät det som jag tyckte det verkade helt säkert med studsmatta bara för att det är ett husmorstips. Så menade jag INTE. Bara nyfiken eftersom man alltid får en massa tips och vissa, som man kanske tänker är okej, är helt livsfarliga.

Appropå det... Igår ringde en kompis och sa att jag borde ha sex eller onanera en gång, alla han visste som har barn hade fått igång förlossningen så.... TÄNK om sjukvården visste detta!
    "Färdknäppen" Drömmer