• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Julies

Risken med att de bajsar i fostervattnet är att de drar i sig det i lungorna och får sk mekoniumaspiration med lunginflammation som följd. I värsta fall kan det gå riktigt illa och bebis behöver intensivvård med lång respiratorvård och sköra lungor till följd. Det behöver inte gå så illa men det är det man fruktar.

• Hejåhå

Jag har en dotter på 16 mån. Hon låg i säte och det blev snitt 1 v innan bf. Hade då aldrig haft någon värk eller sammandragning. Så detta med att föda barn är något nytt för mig :)

• Kampis

Min kusin fick en dotter som bajsat i vattnet, det gick riktigt illa och hon fick stor syrebrist pga det och har nu "döda" punkter i hjärnan. Lyckligtsvis vet de inte ännu vad de punkterna påverkar och än så länge är hon e fullt normal 7åring :)

• Ellenbmt

Pratar vi om bajsvatten pga det jag snurrade om igår?! Får panik igen. Ska jag ringa?

• mammsen
    Minstörstalycka - Wow! Vad roligt!! Underbart för er och så stor han var!! :) GRATTIS!!

Novaunique - Spännande!! Det måste kännas helt sjukt att veta att du gosar med din lilla bebis imorgon!! Vilken lycka!! Avis!!

Stövellkatten - I usa är förlossningsvården styrd mer av läkare än barnmorskor och där ska allt gå till på samma sätt och med samma rutin i princip, här har vi en något mer normal och avslappnad bild på det hela. Om barnet bajsat i fostervattnat kan det bero på att barnet är stressat av förlossningen, då har man bara lite extra koll och avaktar oftast tills man ser att barnets hjärtljud är påvärkade innan man gör några ingripanden (som oftast inte behövs) Mitt fostervatten var mek färgat (hon hade bajsat i vattnet) men de trodde att hon gjort det i samband med förlossningen och inte legat i det särskillt länge så det var inget att oroa sig för och hon hade apgarpoäng 9 och 10 (ovanligt högt) Bajset är ju mer som ett fett som legat i tarmarna en längre period och är ju inte ens bildat av matrester och dylikt och har inte alls samma bakteriekultur som riktigt bajs, men om barnet får i sig av "bajset" mycket och/länge kan det få problem med infektioner i kroppen och lungorna vad jag förstått men det ska vara MYCKET ovanligt! och gäller i princip om det har fått i sig under längre perioder än när barnet bajsar av lite stress i samband med förlossningen.  

Hejåhå - tror det är v 35 (36) man inte försöker stoppa längre, men det kan nog skilja sig från fall till fall och sjukhus till sjukhus men redan i v 33 brukar barnen vara starka och pigga och klara både andning och amning själva, men man har ju såklart rätt som födande kvinna att själv bestämma om man vill stoppa förlossningen eller inte, det finns ingen läkare som får ta något beslut över en födande kvinnas huvud om barnets liv inte anses vara direkt hotat. och det anses det inte vara såhär sent i graviditeten som vi är :)

Ellenbmt - Vad pratade du om igår? Misstänker du att vattnet gått och att det är missfärgat så ska du alltid ringa OMEDELBART! Det är inte bra om de ligger och drar in det i lungor/sväljer det under längre perioder.
  • mammsen

Idag har det varit gravidfika i trädgården med budapestrulle och annat gott! Dottern badade i polen och det stänkte sådär lite lagom på våra varma ben.. Sedan behövde hon inhandla lite babykläder och dylikt så jag åkte med och kikade :) Utan att köpa någonting! Så duktig jag är! Alla starka förvärkar jag haft i flera dagar är borta idag, men det gör ingenting jag har bestämt mig för att bebis inte ska komma försen efetr föräldrakursen. Men när den är slut så ska han komma. Bara så ni vet! Så typ i v 38får det bli, jävlar anamma!

• Ellenbmt

Nej mamsen jag snurrade om att jag var i chock i två timmar igår då min pappa blev överkörd och skrek efter 112! Då fick jag för mig att stressade barn i magen kanske kan bajsa på sig?!

• Ellenbmt

Vattnet har inte gått. Bara samma gamla vanliga sd och tryck...

• mammsen

Ellenbmt - Ja gud ja! det har jag inte missat! skönt att det trots allt gick bra! Jag tror inte den sorts stressen påvärkar barnet i magen mer än att de märker av sammandragningarna, Oroa er inte för att bli oroliga ibland ;)