• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • bez imena

Nu ska jag förbererda hamburgare till 12 pers som kommer o grillar ikväll! 6 av dom är barn så det blir nog lugnt.. Funderar om man kan försteka dom så behövs de bara värmas på på grillen, med rökig marinad? Hm...

• 7eHimlen

Grattis minstörstalycka, lycka till hejåhå och nova - ska bli såå roligt att se era bebisar o höra hur allt gått sen! :D

Nu är jag i vecka 35 (34+3) och längtar ihjäl mig efter bebisen, men snart klockar jag nog oxå värkar och vankar fram o tillbaka där hemma :PHälsade på en gravid kompis igår, hon är beräknad till 6/8 o jag 25/8 så det ska bli spännande att se om vi hamnar på samma dag om hon går över o jag föder tidigt :P

• astro

Min svärmor vaknar varje morgon och tänker "Vad ska vara smolket i min bägare idag?". I varje fall är det vad maken säger Flört

Den damen lever för att bli sur och irriterad. Jag lovar. Första gången hon kom hem till oss (vi hade alldeles nyss flyttat ihop) så stegade hon raka vägen in i köket och drog ett finger över köksfläkten för att se om det var rent. Alltså det första hon gjorde.

En annan gång kom det ett lååångt skällbrev (typ fyra tättskrivna sidor)  till mig efter ett besök hemma hos svärisarna. Då hade svärmor haft shorts på sig och tydligen hade jag (mig ovetande) ogillat shorts på tanter, något som förstås var fruktansvärt gjort av mig. Jag blev helt paff (hade inte ens noterat att hon hade shorts eftersom jag är rätt bohemisk av mig och skiter fullständigt i hur andra klär sig).

Så det kommer aldrig som en överraskning när man lyckas trampa henne på tårna, om man säger så. Maken hade ingen rolig uppväxt.

• mammsen
    Kampis - Nej jag har funderat på att hoppa studsmatta! Visst ligger de stötdämpande i magen, men de måste ju känna av de kraftiga stötarna lixom! vore det inte vara samma risker för barnet som om man skakar det eller dylikt? Jag skulle aldrig våga hoppa studsmatta! av rädslan att skada mitt barn! Jag frågade just min sambo vad han hade gjort om han såg mig hoppa studsmatta och han svarade bara jävligt kort med en allvarlig blick "Jag hade blitt förbannad" men nu har jag lugnat han med att jag absolut inte hade tänkt göra det utan bara ville veta hans åsikt.. 

Astro - Men vilken gris till svärmor! Jobbigt!! Jag hade resonerat presic som du! Sitter inte gärna i en bil i 8 timmar och plågas för att sedan ta en promenad lixom, var är hennes medmänsklightet!? Ta inte åt er! Hon beter sig riktigt illa! 

Stövelkatten - Sex som färdknäpp är bra för att höjja oxitosinnivån om man njuter av det! Inte om man "har det för sakens skull och känner sig besvärad" sedan i samband med att sperma innehåller det ämnet (prostaglandin) som man använder när man ska sätta igång någon som fortfarande har en omogen/delvis omogen livmodertapp. Prostaglandin ökar även intensiteten i värkarbetet just som oxitosin.. Andra saker som bevisat ökar oxitosinivån är bla beröring (gos med husdjur/barn är med effektivt) och värme. Prostaglandin läste jag i illustrerad vetenskap för ett tag sedan att det produseras i musklerna vid nedkylning. Så jag antar (men vet inte med säkerhet utan bara antar) att ett kallt dopp kan vara bra ;) Stress och oro är däremot saker som dämpar dessa hormoner så man ska försöka att bara vara lugn och lycklig. Låter skitlätt när man är högravid jag vet^^ haha Men vill ni veta vad som bevisat får igång en förlossning tycker jag ni ska leta fakta efter hur och vad som påvärkar hormonerna som påvärkar förlossningen :) Dock så räcker sällan det att ha bra sex några gånger för att komma upp i "tillräckligt" höga värden av hormonerna men när det börjar närma sig så kan man ju tjäna några dagar iallafall ;) Förra graviditeten hade vi sex max en gång i veckan sista veckorna och när jg finc mina första förvärkar direkt efter vi haft sex i v 40+2 (som höll i sig regelbundet 2 dygn) så testade vi igen på v 40+4 och då kom förlossningen igång ordentligt och hon föddes ett par timmar senare :) Så jag tror på det :)
  • Kampis
    Stövelkatten skrev 2012-07-17 23:17:23 följande:

På vilket sätt stressar det bebisen? Alltså, om det är mer än det raka studsandes. Det är väl också ett husmorstips för att få igång förlossningen. Som med att åka på guppig väg osv.

Astro: tycker det är jättetrist att din rädsla inte blir tagen på allvar! Och ännu märkligare att de då vill kolla ER oftare, medan andra som oroar sig och VILL kollas oftare inte får det. Suck... Ja, jag har också taskigt förtroende för allmänvården.

Tänk själv att ligga fastkilad mellan hårda meb och få huvudet hårt dunkat  ot benen, det stressar nog e hel del.

Astro: bra fråga, trodde också det var rätt logiskt att det inte är bra.. 
  • Kampis

åh fy hundan tjejer..

när jag var uppe och kissade inatt vid 04.10 hörde jag nåt från köket..  när jag gick och kade mig igen väckte jag sambon som efter några minuter gick upp och kollade.  Han såg inget och sa att det måste vara katterna i källaren.
    jag tänkte med en gång att det kom INTE från källaren..
    Strax efter hörde jag en bil och skrikande bromsar, och tänkte att "oj är tidningsbilen här ute så tidigt" 

Nu när vi åt frukost knackade det på dörren. det var grannen som frågade om vi också haft inbrott inatt!!!!!

de hade varit i varje hus i vår by och grannnbyn, och snott gräsklippare, röjsågar, motorsågar och nån moppe.
    de har varit och rekat här också, men allt det viktiga var kvar.. MEN DE HAR ALLTSÅ VARIT I KÄLLAREN! och det jag hörde var garanterat när de ryckte i dörren som går mellan kök - källare (som inte ens alltid är låst!!) 

det var nog en himla tur att jag behövde kissa, för de blev säkert avskräckta av att höra att nån var vaken

USCH USCH USCH!!!!     

• Hejåhå

1 cm öppen, hemgång med Bricanyl.
    Om inte värkarna avtar blir det förlossning snart.

• mammsen

Kampis - Urs vad obehagligt! Jag ryser!!! Skönt att det gick bra och att du slapp konfrontera någon på väg till toaletten! Jag är livrädd för att någon ska bryta sig in, lever ju med skyddad id med och är lixom jagad. Så jag och sambon har dolda tillhyggen här och där. Det tycker jag alla borde ha i sovrummet! En fjäderbatong eller ett basebollträ eller liknande som inte barnen kan skada sig på. Avråder från knivar och skjutvapen när man har barn..