• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Drömmar och förhoppningar

Tack för goa hejarop och grattis! Ja, det var i sanning en bra dag. Sen jag steg ut från sjukhuset har jag inte varit orolig en sekund! Jag har fortfarande samma blodiga flytningar som jag har haft de senaste nästan 2 veckorna. Men jag är inte orolig längre!

• Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-17 08:20:31 följande:
    Jag beklagar verkligen alla som fått mf eller misstänker, hoppas ni mår bra snart igen! Kram till er

Jag har nog åkt på den där gravidsnuvan. För förkyld är jag inte men täppt så in i bomben! Svullna slemhinnor. Trodde inte det var möjligt att få det såhär tidigt då jag alltid blivit täppt mot slutet av graviditeten. Jobbigt är det iaf!

Arba:
    Ibland får man till det man skriver
    Pannbjudning är när barnet ligger "och tittar på hustaket", ansiktsbjudning är när barnet "tittar rakt upp mot stjärnorna". Hängde du med? vet inte vad ansiktsbjudning kräver för bäckenmått, men pannbjudning kräver 13 cm. Inte många kvinnor som har det.
    För övrigt var hon perfekt när hon kom ut, rund huvud och så
    Trist med gravidsnuva då... Fast det kan ju va vanlig förkylning oxå förståss, och gå över snart.

OK, menar du att ansiktet är som mer vinklat bakåt/uppåt i ansiktsbjudning el.?...

Jag har ingen aning om vilket bäckenmått jag har, hur tar man reda på det?

Min son va oxå perfekt (såklart ), fast med lite spetsigt huvud dock. Baby
  • Novalina
    Augustimamman skrev 2011-12-17 08:54:04 följande:
    Naimisen: jag läste att det finns både pastöriserad och opastöriserad fetaost varav den förstnämnda är ok för gravida.
    Själv sörjer jag att man inte får äta chevre, min favorit.
    Min förra graviditet käkade jag ganska mkt fetaost, och chevre med - varför skulle inte det va OK? Har jag aldrig hört talas om, bara om blåmögelost.
  • Novalina
    Mumbi skrev 2011-12-17 09:09:35 följande:
    Fick lite skrämselhicka igår... På kvällen skulle vi bada bastu, jag och min sambo (kan tillägga att jag är en mycket van bastubadare, har badat hela mitt liv) och vi satt i bastun en stund. Sedan skulle jag duscha och gick ut (som tur var gjorde min sambo det också) och när jag satte på duschen började det snurra i huvudet och susa i öronen. Sa till min sambo, som tyckte jag skulle sätta mig, men envis som jag är ville jag stå. Som tur var ställde han sig bakom mig och höll i, för sedan tuppade jag av. Jättemärklig känsla, som att drömma en uppspeedad dröm. Jag kommer inte ihåg vad jag "drömde" men kommer ihåg att jag "var någon annanstans". När jag vaknade till satt jag på golvet, lutad mot min sambo som försökte prata med mig. Var helt medveten om att jag hade "varit borta" i ngn sekund. När jag vaknade till kom jag nästan ihåg vad jag hade "drömt" . Så där som det blir ibland på morgonen, man tycker man kommer ihåg vad man har drömt, men sedan efter några minuter glömmer man bort det.... Bortsett från precis efter jag födde vår dotter (tappade mycket blod och hade under 70 i HB som sämst...) har jag aldrig svimmat i hela mitt liv. Eftersom jag efter min operation inte kan ta upp näring som alla andra har mitt HB varit dåligt, låg på under 100 i våras). Dricker blutsaft varje dag och har fått upp det lite. Senast jag kollade var det 116. Funderar på om det var det eller blodtrycket och hur mycket graviditeten spelar in... Nåja, blev ett långt inlägg det här... Jag mår bra nu, men borde nog kolla upp mina värden kanske.....
    Usch va otäckt att du svimmade då, men tur att din sambo va där iaf.

Jag va med sonen och sambon i badhuset idag, och efter att ha legat en liten stund i bastun (med hårinpackning, gäller att passa på ) så går jag ut till duschen, men på vägen dit måste jag stanna till för jag blir alldeles yr och konstig, och sen blev jag jättetrött och märklig i hela kroppen, ända tills jag kommit hem och fått mat och sovit lite.

Ändå hade jag ätit en rejäl grötfrulle innan vi åkte, och vi badade lugnt och bara i ca 45 min.
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-17 09:04:42 följande:
    Bullen- Ja själv sörjer jag min mögelost.
    Jag med + rödvinet! Skål Tungan ute Foten i munnen

Sambon fick en jullåda med en massa goda ostar bl.a. från sitt jobb, och självklart va det flera goda möglisar där med... Hmm... men kanske man kan äta en liiiiten bit iaf?!...
  • Novalina
    Gadget skrev 2011-12-17 09:43:58 följande:
    Mumbi, obehagligt. Skönt att sambon var med och beredd. Jag har hört att man kan tåla värmen i bastu och bad lite sämre som gravid så det kanske också spelade in tillsammans med ditt låga HB. Du får basta kortare stunder i taget och duscha emellan så du kyler ner dig lite kanske? Tror jag läste att man skulle se till att dricka mer också.

Naimisen, precis som någon svarade ovan finns fetaost som är gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk. Tror att detsamma gäller mozzarella. Hur som helst om du har förpackningen står det alltid om det är gjord på pastöriserad mjölk och då är det ok.
    Ang. skinka kan du äta varmrökt skinka men inte kallrökt då den aldrig varit upphättad och fortfarande kan innehålla Toxo-vad-det-nu-heter. 
    Upphättat får du förstås äta vilken ost och skinka som helst. Ädelostsås till pasta försökte jag mig på, fick tyvärr kväljningar av det. Om osten bubblar ska den vara varm nog tror jag mig ha läst.

Jag har haft en ganska god morgon. Var duktig och gick upp och åt när jag vaknade 5 av hunger, det gör morgonen lite lättare. Sov dock rätt dåligt igen bara för att jag för någon dag sedan lugnade någon i tråden med att jag också sovit dåligt i början men nu har det blivit bättre. Allt går upp och ner liksom spända bröst antar jag vilket jag oroade mig för igår att det har försvunnit. 
    Har aldrig hört talas om detta med mozarella och varm/kallrökt skinka heller!

Hur får ni reda på allt!?? FlörtSkrattande

Ändå är jag en sån som läst mkt om detta med kostråd under förra grav.
  • Novalina
    Surfergirl1 skrev 2011-12-17 11:14:39 följande:
    Har precis plussat men denna gången tänker jag hålla inne med det hel några veckor efter kubb teste. För förra året fick jag misfall i v.15 efter ett perfekt värde på kubbtestet!
    Hoppas nu denna stannar!!!!
    Känner inga symptomän ca vecka 5.
    Är 37 år!!!
    Grattis!!

Men beklagar mf, så sent som v.15 dessutom - gud så jobbigt... Skäms

Hur gick mf till så sent? Va det som att föda ut ett litet foster el.?...

Själv fick jag mf i början av okt i v.8+1. och det va ju bara en liten klump som kom ut med vätska i typ...

Jag är 35 år.
  • Novalina
    Surfergirl1 skrev 2011-12-17 11:14:39 följande:
    Har precis plussat men denna gången tänker jag hålla inne med det hel några veckor efter kubb teste. För förra året fick jag misfall i v.15 efter ett perfekt värde på kubbtestet!
    Hoppas nu denna stannar!!!!
    Känner inga symptomän ca vecka 5.
    Är 37 år!!!
    Hur upplevde du kubb-testet förresten? Va det ett lätt el. svårt beslut för dej att genomföra det?...

Jag ska på info om kubb-test ihop med sambon på ons.
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-17 11:37:22 följande:
    Det du ska se upp med är listeria. En bra genomgång finns här: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/lister.../

Lax fixar man lätt genom att grava själv! Frys 3 dagar först, grava väl ... och njut.

Listeriabakterien är en ytbakterie och det är därför man ska vara aktsam med skivad och uppskuren mat. Fler ytor = större risk.  
    OK, tack för infon.

Hur är det med skinka uppskivad i (tunna) skivor i förpackning?...
Svar på tråden Augustibebis 2012