Här tjejjer kommer dagens långsvar från mig :) Vi ska få besök av min syster och hennes 3 kids (5, 3 och1 år) de kommer bi i mammas hus brevid och mamma och lillasyster kommer att bo här så ni kanske slipper långa inlägg från mig i några dagar :) Men ni behöver inte oroa er jag ska inte föda barn försen tidigarst efter den 26:e Ha det underbart! Här ska jag få annat att tänka på mellan mina jäkla förvärkar och slemmiga toa-papper :D
Det godalivet - Det är ju presis det jag menar! Tar man eda behöver man oftast värkstimulerande och tvärs om, och i många fall blir förlossningen jobbigare än om man bara hade skitit i det.. Att sikta in sig på smärtlindring som inte påvärkar mamman/barnet/förlossningsförloppet negativt är i många fall bättre inte bara i längden utan i "nuet" med. Att ta en stark bedövning kan ju vara ett sätt att känna att man har mer kontroll över läget men istället blir det bara värre ofta, och då föreställer man sig att det hade varit ännu värre utan! Jag tror en bra barnmorska eller sambo som tar tag i ens axlar/överarmat och möter ens blick bestämt men lugnande och andas med en är ger mycket bättre resultat om man spänner sig eller är på väg till panik. Och när den värken är över så hinner man ta igen sig och lugna sig till nästa värk lixom.. Stöd, trygghet och sällskap är bättre än alla bedövningar tror jag och dessutom bra för att få ett snabbare och smidigare förlossningsförlopp. Tycker det "naturliga" borde vara rutin och alla ingrepp endast i undantagsfall då det värkligen behövs istället för tvärt om..
Ninime - Fortsätt vara trött på att vara gravid! Ju tröttare du är på att vara gravid ju härligare blir det sen när du får din dotter :P Nej men allvarligt, ungarna börjar bli klara nu vill man ju bara få ut dem!! Jag förstår din frustration.. Ang din kompis så tycker jag det är skitsorgligt och som jag skrev ovan till Detgodalivet så kunde personalen reagerat helt annorlunda! Stöd, trygghet och sällskap och någon som kan plocka ner en på jorden om man rusar upp i åskmolnen är oftast det bästa! Jag önskade du kunde vart med på min förlossning! Vi skulle kört över de sura barnmorsketanterna som fan, avskräckt dem lite från att köra över alla kvinnor på det sätter, ifrågasatt och argumenterat! (och skrattat och fnissat åt dem när de inte var i rummet) haha, nej det är inte snällt men vi skulle nog ha skitkul tillsammans! ;)
OlillajagO - Ja sen avnavling är alltid bäst och alla prover kan tas ur intakt navelsträng. Det är ju inte bara blodvolymen de behöver utan syret från moderkakan (det är ju deras lunga) och en massa bra antikroppar och liknande. I danmark är de så noga med detta att vid kejsarsnitt så plockar de även (oftast) ut moderkakan och låter navelsträngen vara intakt, sedan ställer de moderkakan i en behållare högre än barnet så att barnet får allt blod innan de klipper navelsträngen. Detta görst framförallt i de fall det är ett medtaget barn då de är i störst behov av det! Här ligger vi lite efter och de flesta sjukhusen har börjat med "sen avnavling" efter 3-5 minuter men det kan ta 20-40min tills navelsträngen slutar föra syrerikt blod till bebisen. Dock får de i sig mycket mer blod på 3-5 minuter än när man klipper direkt för flödet i till moderkakan minskar. Men ju sämre ett barn mmår, ju viktigare är det att vänta med avnavlingen!
Förlossningsbrev - många frågade efter det och jag har skrivit mitt i punktform med det viktigaste först och såklart skrivit min och sambons uppgifter på. Dessutom har jag kortfattat skrivit hur jag känner inför förlossningen "att jag är Lugn, possitiv och förväntansfull!" Detta har jag med sedan...
-Ej ryggläge pga tidigare ryggtrauma
-Önskar bad och lustgas (ej EDA)
- Vill ha en fysologisk födsel utan ingrepp såsom värkstimulerande dropp och forserade krystningar
-Ej, studenter eller manlig personal (om ej akutläge)
- Avnavling när pulsationer upphört
-Information och delaktighet i alla medicinska beslut, ävenm rutinmässiga såsom syntosinon och k-vitamin.
- Önskar stöd i att ta det lungt under krystning och varm handuk mot mellangården för att undvika större bristningar istället för smärtsamma grepp.
Jag tänker att det ska vara tydligt och enkelt att läsa ifall det är bråttom och min BM har även skrivit samma saker i min journal och min sambo har koll på vad jag vill och har ett eget papper att dubbelkolla på. Och om jag är väck när de ska göra något så kommer han vara minst lika frågvis som jag och han vet att han får lov att ta beslut :) Det känns tryggt och bra :) Viftar de med sprutor eller saxar efter förlossningen så går sambon amok! Så jag känner inte att jag behöver formulera mig så mycket mer än så.
Trossan - Jag skulle rekomendera att skriva en fullmakt till sambon och lägga bland de andra papprena och lämna in till fl om det skulle kännas som en trygghet :)
cupcacekiller - Hinnsvepning är när man är på och töjjer och drar lite i livmodertappen eller vad man ska säga, det kan sätta fart på förlossningen. Nej, infektioner och dylikt ät inget att oroa sig över :)
jgus - Tappen är en muskel som kan ändra form och lutning välldigt snabbt. ibland kan det kännas helt annorlunda efter 5 minuter så det är inte så mycket att oroa sig över :)
Stövellkatten - Åååh!! Jag blir så glad för din skull!! Jag tycker det var ett bra beslut av vården att ge dig några dagar så du fick känna lite ro :) Njut nu av din efterlängtade lilla tös! GRATTIS!!!!
Any19877 - Ojoj!! Grattis! Nu händer grejjer! 2 dagar idag då! Grattis!!
Ellenbmt - Ska köra extradottern/systern till operation i gbg den 26:e sedan är det inga mer måsten! Så han får gärna komma den 27:e ;) Fast väntar han nu någon vecka till så hinner vi gå på Eva-marias berömda föräldrautbildning tillsammans jag och sambon och det vill jag ju väldigt gärna hinna.. men det är inget måste.. Har BF 19aug men det känns som om vi börjar bli totalredo både bebis och jag och övriga familjemedlemmar nu :)