• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Oj vad det trillat in bebisar!! Stort grattis till Any och Katten till kattungen!!

• Kampis

Drack just första koppen hallonbladste... jag gillar inte te öht så det smakade precis lika illa som annat ;)

• Challelotten

Grattis katten och any :0)

Själv har man 20 dagar kvar och det känns så länge men en lång promenad om dagen med hunden blir det nu och hallonblaste ;0)

Måste verkligen ställa klockan imon så jag får en tid så jag får någon skena till handen den somnar hela tiden. Så man slipper vakna hela tiden av att det gör så ont i handen.

• mijja12

Grattis alla som fått sina efterlängtade bebisar

• tjockisbullen

GRATTISSSSSSSSSSSSS Katten och Any.....

Själv har jag fått sova UT idag, har vaknat precis och "bara" varit på 2-3 toalettbesök under natten - det är endast de gångerna jag vänder mig i sängen också haha!!
    Annars är ju mamma här på besök och de är grymt morgonpigga så har vaknat runt 7-8 varje dag o haft fullt upp hela dagarna o sen stupat i säng om kvällarna fast skönt har det varit på ngt sätt och min dotter njuter för FULLT:) 

• Ellenbmt

Finns det något positivt med smärtan som strålar från ljumskarna och längs med lårens insida? Eller är det bara foglissning.... Både jag och sambon känns redo nu, man bara väntar typ. Bättre med vätskan i kroppen både i morgon och idag... Skönt det iaf!! Och ikväll får jag äta middag med min sambo! Åh vad jag längtar. Han jobbar alltid åtta till 21 så vi hinner inte varken ses eller äta mer än på hans lediga dag, och då brukar vi alltid ha så mkt måsten. Nu finns det bara ett måste kvar (förutom gräset) och det är att borra upp en bänkskiva i tvättstugan till skötbordet....

Vad har ni andra för "måsten" kvar innan bebis?

• Gadget

Min man kom precis upp från garaget och lät meddela att han monterat bilbarnsstolen i bilen. Sötis. Så nu är vi redo. Fr.o.m. imorgon är vår plutt välkommen så som vi "planerat". Känner själv att dagarna börjar bli lite långa och att jag bara väntar på att varje dag ska ta slut. Borde kanske sysselsätta mig mer, som du Tjockisbullen skriver skönt på något sätt och så går dagarna fortare då. Men orkar inte så himla mycket heller känner jag.

• FruFoxy

Grattis alla som fått bebis/bebisar! Vad härligt att det gått så bra för alla

Idag har jag inhandlat blöjor, ersättning (om amningen krånglar ibörjan är det alltid skönt att ha en plan B), amningskupor och lite annat smått och gott inför bebisens ankomst. Så nu får bebis komma när den vill, men gärna snart!

• mammsen
    Här tjejjer kommer dagens långsvar från mig :) Vi ska få besök av min syster och hennes 3 kids (5, 3 och1 år) de kommer bi i mammas hus brevid och mamma och lillasyster kommer att bo här så ni kanske slipper långa inlägg från mig i några dagar :) Men ni behöver inte oroa er jag ska inte föda barn försen tidigarst efter den 26:e Ha det underbart! Här ska jag få annat att tänka på mellan mina jäkla förvärkar och slemmiga toa-papper :D

Det godalivet -
    Det är ju presis det jag menar! Tar man eda behöver man oftast värkstimulerande och tvärs om, och i många fall blir förlossningen jobbigare än om man bara hade skitit i det.. Att sikta in sig på smärtlindring som inte påvärkar mamman/barnet/förlossningsförloppet negativt är i många fall bättre inte bara i längden utan i "nuet" med. Att ta en stark bedövning kan ju vara ett sätt att känna att man har mer kontroll över läget men istället blir det bara värre ofta, och då föreställer man sig att det hade varit ännu värre utan! Jag tror en bra barnmorska eller sambo som tar tag i ens axlar/överarmat och möter ens blick bestämt men lugnande och andas med en är ger mycket bättre resultat om man spänner sig eller är på väg till panik. Och när den värken är över så hinner man ta igen sig och lugna sig till nästa värk lixom.. Stöd, trygghet och sällskap är bättre än alla bedövningar tror jag och dessutom bra för att få ett snabbare och smidigare förlossningsförlopp. Tycker det "naturliga" borde vara rutin och alla ingrepp endast i undantagsfall då det värkligen behövs istället för tvärt om.. 

Ninime - Fortsätt vara trött på att vara gravid! Ju tröttare du är på att vara gravid ju härligare blir det sen när du får din dotter :P Nej men allvarligt, ungarna börjar bli klara nu vill man ju bara få ut dem!! Jag förstår din frustration.. Ang din kompis så tycker jag det är skitsorgligt och som jag skrev ovan till Detgodalivet så kunde personalen reagerat helt annorlunda! Stöd, trygghet och sällskap och någon som kan plocka ner en på jorden om man rusar upp i åskmolnen är oftast det bästa! Jag önskade du kunde vart med på min förlossning! Vi skulle kört över de sura barnmorsketanterna som fan, avskräckt dem lite från att köra över alla kvinnor på det sätter, ifrågasatt och argumenterat! (och skrattat och fnissat åt dem när de inte var i rummet) haha, nej det är inte snällt men vi skulle nog ha skitkul tillsammans! ;) 

OlillajagO - Ja sen avnavling är alltid bäst och alla prover kan tas ur intakt navelsträng. Det är ju inte bara blodvolymen de behöver utan syret från moderkakan (det är ju deras lunga) och en massa bra antikroppar och liknande. I danmark är de så noga med detta att vid kejsarsnitt så plockar de även (oftast) ut moderkakan och låter navelsträngen vara intakt, sedan ställer de moderkakan i en behållare högre än barnet så att barnet får allt blod innan de klipper navelsträngen. Detta görst framförallt i de fall det är ett medtaget barn då de är i störst behov av det! Här ligger vi lite efter och de flesta sjukhusen har börjat med "sen avnavling" efter 3-5 minuter men det kan ta 20-40min tills navelsträngen slutar föra syrerikt blod till bebisen. Dock får de i sig mycket mer blod på 3-5 minuter än när man klipper direkt för flödet i till moderkakan minskar. Men ju sämre ett barn mmår, ju viktigare är det att vänta med avnavlingen!

Förlossningsbrev - många frågade efter det och jag har skrivit mitt i punktform med det viktigaste först och såklart skrivit min och sambons uppgifter på. Dessutom har jag kortfattat skrivit hur jag känner inför förlossningen "att jag är Lugn, possitiv och förväntansfull!" Detta har jag med sedan... 
    -Ej ryggläge pga tidigare ryggtrauma
    -Önskar bad och lustgas (ej EDA)
    - Vill ha en fysologisk födsel utan ingrepp såsom värkstimulerande dropp och forserade krystningar
    -Ej, studenter eller manlig personal (om ej akutläge)
    - Avnavling när pulsationer upphört
    -Information och delaktighet i alla medicinska beslut, ävenm rutinmässiga såsom syntosinon och k-vitamin.
    - Önskar stöd i att ta det lungt under krystning och varm handuk mot mellangården för att undvika större bristningar istället för smärtsamma grepp. 
    Jag tänker att det ska vara tydligt och enkelt att läsa ifall det är bråttom och min BM har även skrivit samma saker i min journal och min sambo har koll på vad jag vill och har ett eget papper att dubbelkolla på. Och om jag är väck när de ska göra något så kommer han vara minst lika frågvis som jag och han vet att han får lov att ta beslut :) Det känns tryggt och bra :) Viftar de med sprutor eller saxar efter förlossningen så går sambon amok! Så jag känner inte att jag behöver formulera mig så mycket mer än så. 

Trossan - Jag skulle rekomendera att skriva en fullmakt till sambon och lägga bland de andra papprena och lämna in till fl om det skulle kännas som en trygghet :)

cupcacekiller - Hinnsvepning är när man är på och töjjer och drar lite i livmodertappen eller vad man ska säga, det kan sätta fart på förlossningen. Nej, infektioner och dylikt ät inget att oroa sig över :)

jgus - Tappen är en muskel som kan ändra form och lutning välldigt snabbt. ibland kan det kännas helt annorlunda efter 5 minuter så det är inte så mycket att oroa sig över :)

Stövellkatten - Åååh!! Jag blir så glad för din skull!! Jag tycker det var ett bra beslut av vården att ge dig några dagar så du fick känna lite ro :) Njut nu av din efterlängtade lilla tös! GRATTIS!!!!

Any19877 - Ojoj!! Grattis! Nu händer grejjer! 2 dagar idag då! Grattis!!

Ellenbmt - Ska köra extradottern/systern till operation i gbg den 26:e sedan är det inga mer måsten! Så han får gärna komma den 27:e ;) Fast väntar han nu någon vecka till så hinner vi gå på Eva-marias berömda föräldrautbildning tillsammans jag och sambon och det vill jag ju väldigt gärna hinna.. men det är inget måste.. Har BF 19aug men det känns som om vi börjar bli totalredo både bebis och jag och övriga familjemedlemmar nu :)