• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Tesdy

Jag skrev fl-brev med dottern men inte med sonen. Jag har badat med båda. Med dottern ville jag absolut inte ha EDA för alla pratade negativt om den på den sajten jag hängde på under den graviditeten. Men blev övertalat och är jätte lycklig över att jag blev det för jag fick en chans till återhämtning och tack vare värlstimulerande i kombination med att dom tog hål på hinnorna så fick jag ut min dotter med topp betyg i apgar.
    Med sonen ville jag också ha Eda men BM ville testa att se resultatet av att ta hål på hinnorna först sen ge mig Eda, dock blev det ingen Eda för 25 minuter efter dom tagit hål på hinnorna så var ännu en topp betygs bebis ute. Så med sonen klarade jag mig med bara lustgas.
    Denna gången blir det ju speciellt med tanke på bebisens tvärläge. Så vi får se hur det går denna gången.

• Stövelkatten
    7eHimlen skrev 2012-07-22 20:20:02 följande:
    Ni som oxå går på Mama Mia, vet ni om de går igenom förlossningen, så som de verkar göra på de flesta ställen inom landstinget eller hur det funkar hos dem? 

Har skrivit klart mitt förlossningsbrev, men det känns som at jag missat lite info (typ som detta med att BM ska hålla emot så man inte riskerar att spricka, varm handduk låter ju mysigt Mammsen, o att jag absolut inte vill bli överkörd i min vilja att undvika ryggläge och sprutor, om det inte är livsnödvändigt). Tänkte att om jag inte skriver det, att BM lägger till det, eller så kan jag kanske korrigera det jag redan skrivit.  Man hoppas ju att man ska ha kontroll o vara medveten om vad som händer en, men man vet ju inte hur det blir förrän man ligger där o ska föda. Känns som att ju mer info man får med desto bättre? :)

Vi gick Igenom graviditeten och önskemål för förlossningen under förra träffen (37+0) och då skrev bm ner punkter i journalen. Annars kan du ju be bm skriva det viktigaste OCH poängtera att du har en förlossningsplan i pappersform med dig?
  • DetGodaLivet
    A R skrev 2012-07-22 19:10:46 följande:
    Katten, stort grattis till din lilla tjej! Det har varit så spännande att följa dig och vad skönt att det satte igång av sig själv.

Any, grattis till dina två små! Vad skönt att ni slipper neo.
    Jag är lite avundsjuk på er som har fått era små hjärtan.

Fler frågar om när man ska åka in, hur värkarna känns och hur ofta de ska komma. Jag har fött två barn och med första gick vattnet och värkarbetet satte igång strax efter, ungen tvekan om att det var dags. Täta värkar som gjorde rejält ont. Inför andra förlossningen kände jag att det här har jag ju koll på men, men... Hade mycket sammandragningar/förvärkar och kan inte säga att jag vet när förlossningen verkligen satte igång. När vi åkte in hade jag 7-10min mellan värkarna och var öppen ett par cm. Fick lite tätare värkar, ca 5 min mellan men de blev aldrig tätare än så fram till krystvärkarna som kom i samband med att de fick ta hål på fosterhinnan för vattnet hade inte gått. Ett par tre krystvärkar och så var han ute. Från det att vi kom in så tog det ca 4 timmar.

Får se om det blir en tredje variant denna gång :)
    Tycker att det är viktigt att man går på sin egen känsla och när man känner att de kan erbjuda något som man saknar hemma, stöd, smärtlindring eller bara känslan av trygghet. Alla förlossningar är så olika och hade jag väntat till tre minuter mellan värkarna hade jag fått föda hemma.

Senaste barnet så åkte vi in nästan direkt efter att jag fått värkar. Vi for hemifrån kanske en halvtimme efter att jag ens börjat ana svagt att något var på G. Eftersom första förlossningen gått snabbt ville vi inte chansa. Bättre att bli hemskickad än att föda i hallen. 

Var öppen 10 cm när vi kom in, sonen född 2 h senare.

Kommer definitivt hellre åka in på falskt alarm än sitta hemma och vänta. Några tre minuter mellan värkarna tror jag inte jag hade när vi åkte.
  • FruKå

Va trött jag är på allt. Har varit pigg och inte haft ont till för några dagar sen. Mår illa, får syrebrist (!) när jag står, och andfådd. Är bara trött och grinig hela tiden magen är spänd som en melon och så törstig att jag skulle kunna dricka ihjäl mig.. Sen är jag trött på att vara hemma, städar, sover och skiter är det enda jag gör typ.
    Nu vill jag ha bebis.
    -(bez)

• Stövelkatten
    FruKå skrev 2012-07-22 22:30:45 följande:
    Va trött jag är på allt. Har varit pigg och inte haft ont till för några dagar sen. Mår illa, får syrebrist (!) när jag står, och andfådd. Är bara trött och grinig hela tiden magen är spänd som en melon och så törstig att jag skulle kunna dricka ihjäl mig.. Sen är jag trött på att vara hemma, städar, sover och skiter är det enda jag gör typ.

Nu vill jag ha bebis.

-(bez)

Jag vet precis vad du menar och hur du känner!!! Snart är du ute ur det och det enda jag kan tipsa om är att försöka ta dig ut och göra något som i vanliga fall känns kul, även om det känns helt ointressant nu.
  • Blomsterfröna

Tycker oxå allt e jobbigt. Vissa dagar orkar jag bara inte stå utan måste sitta. Idag har jag gjort nr 2 5 ggr varav sista gången va löst så nu har man ont i rumpan:)
    Har även ont mellan benen som strålar ner på baksidan av låren, så inget e kul just nu

• FruKå

Katten: Åå ja snart är våra små också här! Ska försöka ta och göra andra saker.. Ja inte är det en dans på rosor direkt
    Så söt tös du fått, kikade in din blogg första gången!

• FruKå

Blomsterfröna; jobbigt! Hoppas du oxå kör med lambi

• LiJon

Åh stort grattis till de nya tillskotten!

Har haft en fullspäckad men mysig helg, skönt att uppehålla sig så att tiden går lite fortare. Nu ikväll har det varit en craazy baby, sambon har suttit med handen på magen och hon har levt loppan för sin papi verkligen. Och pressat sig ned som en tok, antar att de trycker ner huvudet då? Världens spänning neråt så jag nästan tappar andan och får för mig att vattnet ska gå, haha.

Idag har vi börjat småpacka BB-väskan lite också. Köpt småflaskor schampo&balsam som jag packat ned, och så valde vi tillsammans kläder till bebisen som ska med. Bellybandit, systemkamera och amnings-bh & trosor till mig. Har letat som en tok efter en ny mys/mjukisdress som jag vill ha med, men har inte hittat nån bra så jakten får fortsätta. Vill handla på mig lite nytt i klädväg att ha efter förlossningen, får för mig att man känner sig lite piggare och fräschare då ;)

Tror det var ellenbmt som frågade hur mycket man har kvar att fixa? Jag tror vi har koll på läget nu, det vi ska ut och köpa är blöjor, amningsilägg och kanske nåt annat smått. Sy överdrag till amningskudden och hämta hem vagnen som är betald. Då är vi nog klara rent praktiskt med just saker till bebisen iallafall!