• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Funderade på detta med sen avnavling. Det har jag skrivit i mitt fl-brev att jag vill ha men nu vet jag inte om det är sån bra idé längre för mig specifikt. Jag har ju sjukdomar och tunga mediciner. De har sagt att de kommer ta prover på bebisen när hon kommer och om hon har höga trak-värden (antikroppar) som jag har så kommer hon få medicinera tills detta försvunnit ur hennes kropp. Som jag förstår det så är det något som går över till henne via blodet så då kanske det är direkt osmart med sen avnavling... Vet inte om nån här har nån som helst koll på sånt som trak men jag ska prata med läkaren om jag hinner på sista ulet som är v 39+0. Då hoppas jag att hon redan är här... ;)

• babyhummingbird

Grattis till tvillingarna och kissekatten! Själv trodde jag att det skulle hända igår... fick i panik kasta ner det sista i bb-väskan.. men värkar avtog sedan och fick snopet krypa ner i sängen. Idag har det varit barndop och det gör ju inte direkt att man längtar mindre!

• Sommaren12

Förstår att många har värkar som sedan klingar av. Hur länge ska man ha värkar innan man åker in? Eller rättare sagt, när vet man att det är "på riktigt"?

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-07-22 16:38:57 följande:
    Förstår att många har värkar som sedan klingar av. Hur länge ska man ha värkar innan man åker in? Eller rättare sagt, när vet man att det är "på riktigt"?
    MIna värkar klingade av efter en timmes tid.. Plus att under den timmen ökade dom inte i styrka, det är det jag går efter
  • gipsy

Grattis till er som redan fått era guldklimpar!! Sj får jag nog vänta ett bra tag...beräknad till den 19 och med tanke på att jag gick över 11dagar förra gången så tror min bm att jag kommer gå över denna gången med :S idag har jag tagit premiärdoppet...och GUD så skönt det var att vara tyngdlös och kunna röra sig normalt en stund! Hade det inte varit lite småkallt i vattnet hade jag stannat kvar ;)

• A R

Katten, stort grattis till din lilla tjej! Det har varit så spännande att följa dig och vad skönt att det satte igång av sig själv.

Any, grattis till dina två små! Vad skönt att ni slipper neo.
    Jag är lite avundsjuk på er som har fått era små hjärtan.

Fler frågar om när man ska åka in, hur värkarna känns och hur ofta de ska komma. Jag har fött två barn och med första gick vattnet och värkarbetet satte igång strax efter, ungen tvekan om att det var dags. Täta värkar som gjorde rejält ont. Inför andra förlossningen kände jag att det här har jag ju koll på men, men... Hade mycket sammandragningar/förvärkar och kan inte säga att jag vet när förlossningen verkligen satte igång. När vi åkte in hade jag 7-10min mellan värkarna och var öppen ett par cm. Fick lite tätare värkar, ca 5 min mellan men de blev aldrig tätare än så fram till krystvärkarna som kom i samband med att de fick ta hål på fosterhinnan för vattnet hade inte gått. Ett par tre krystvärkar och så var han ute. Från det att vi kom in så tog det ca 4 timmar.

Får se om det blir en tredje variant denna gång :)
    Tycker att det är viktigt att man går på sin egen känsla och när man känner att de kan erbjuda något som man saknar hemma, stöd, smärtlindring eller bara känslan av trygghet. Alla förlossningar är så olika och hade jag väntat till tre minuter mellan värkarna hade jag fått föda hemma.

• Sommaren12
    A R skrev 2012-07-22 19:10:46 följande:
    Får se om det blir en tredje variant denna gång :)
    Tycker att det är viktigt att man går på sin egen känsla och när man känner att de kan erbjuda något som man saknar hemma, stöd, smärtlindring eller bara känslan av trygghet. Alla förlossningar är så olika och hade jag väntat till tre minuter mellan värkarna hade jag fått föda hemma.
    Det är precis det jag tänker, att helt plötsligt ligger man väl och krystar hemma i hallen... :S Jag är av den typen som alltid känner mej som en belastning för sjukvården och när jag väl åker in (har varit rätt många vändor för min del med sjukdomar) så börjar jag nästan gråta på plats för att jag känner mej besvärlig. Hoppas jag har lite mer skinn på näsan när det väl gäller. Önskar att det fanns nåt facit som ALLA är med om så man visste precis när det är dags att packa å dra.

Om man som jag är en sucker vad gäller bebisinredning så hittade jag en jättebra brittisk sida som samlat massa underbara nätbutiker med bebisgrejer. Kan sitta i TIMMAR och titta på allt fint... babyccinokids.com/shop/ 
  • 7eHimlen

Ni som oxå går på Mama Mia, vet ni om de går igenom förlossningen, så som de verkar göra på de flesta ställen inom landstinget eller hur det funkar hos dem? 
    Har skrivit klart mitt förlossningsbrev, men det känns som at jag missat lite info (typ som detta med att BM ska hålla emot så man inte riskerar att spricka, varm handduk låter ju mysigt Mammsen, o att jag absolut inte vill bli överkörd i min vilja att undvika ryggläge och sprutor, om det inte är livsnödvändigt). Tänkte att om jag inte skriver det, att BM lägger till det, eller så kan jag kanske korrigera det jag redan skrivit.  Man hoppas ju att man ska ha kontroll o vara medveten om vad som händer en, men man vet ju inte hur det blir förrän man ligger där o ska föda. Känns som att ju mer info man får med desto bättre? :)

• Ellenbmt

7e himlen- jag kände mig hög ordagrannt på bara hormoner/smärta, så jag litar inte ett dugg på migsjälv och känner för egen del att det är viktigt att min sambo och mitt brev och jag är eniga och tydliga....