• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • trossan
    fransyskan skrev 2012-07-23 09:19:08 följande:
    Jag insåg -- lite lagom sent som vanligt -- att jag och maken faktiskt bara har ca en månad kvar av att bara vara ett par, inte en mamma-pappa-barn familj. Har satt som mål att satsa lite extra på oss sista veckorna så att vi har "toppat upp" tanken innan bebisen kommer.
    Jag har också tänkt lite på detta. Låter smart att aktivt satsa på det!
    Vi har precis varit bortresta i tre veckor och haft semester, och mest bara varit vi två och tagit det lugnt och mysigt. Känns dock svårt att göra något mer "aktivt" för att ta tillvara på tiden, men vad har ni tänkt göra?

Jag måste dock erkänna att denna tanken inte bara har slagit mig, utan även skrämmer mig en hel del.
    Jag är rädd att aldrig mer få vara ensam med min sambo, aldrig mer bara vara mysiga och han och jag.
    Kan i mina värsta stunder tom nästan bli lite svartsjuk på bebisen och tänka att min sambo bara kommer fokusera på bebisen och helt glömma bort mig. Knäppt jag vet, Skäms
    någon som tänkt likadant? 
  • fru Elle

Hejåhå, grattis till sonen och hoppas innerligt att han börjar må bättre och att det vänder snart.

• Albasmamma

Hejåhå: oj, stort grattis till er pojke och jag instämmer med de andra och håller tummar och tår för att det vänder. Skickar en stor styrkekram!

NiniMe: hoppas att din BM går med på en hinnsvepning. Om jag inte minns helt fel så tror jag att Helenaa gjorde det innan hennes förlossning startade. Lycka till!

Stövelkatten: Har du provat att ligga mer och amma, jag tyckte det var lättare i början när brösten var så stora och innan mjölken runnit till ordentligt. Om bebisen ligger på rygg och du på ex. på vänstersida så ammar du med höger bröstet, hoppas du förstår min konstiga förklaring. :)

Bez och Ellenbmt: Här är en till som är börjar vara riktigt less på att vara gravid. Less på att sova dåligt och känna sig som en valross varje gång man ska resa sig, vända sig i sängen etc. Ändå har jag ju haft en "lätt" graviditet denna gång men nu längtar jag nåt otroligt. För en liten stund sa sonen "men mamma när kommer bebisen" så även barnen längtar. Nu har maken börjat jobba igen och jag ska försöka ta mig till poolen så barnen får bada.       

• fru Elle

Många BM verkar vara emot att göra hinnesvepning. Min ordinarie BM har sagt att de inte gör det på det MVC som jag går på. Men vet de som har fått hjälp med det i alla fall. Förra graviditeten gjorde de en hinnesvepning på FL när jag var i vecka 39+4, förlossningen startade sen 8 timmar senare.

Idag blir det ett besök till BM och hoppas det blir det sista denna graviditeten. Nästa besök är inbokat efter igångsättningsbedömningen.

Hade jag ramlat och slagit i magen hade jag ringt FL. En jag känner ramlade och slog i magen i en trappa av sten och det var ingen fara med bebisen. Men FL ville ändå att mamman skulle komma in och kolla med CTG.

• Gadget

Hejåhå, grattis till er son. Jag håller mina tummar och hoppas att han är en stark kämpe och allt går bra för er.

Inatt har mina vänner fått sin dotter, vi är även över i lejonet vilket jag tjatat om varit viktigt för min man, så nu längtar vi som tokar och hoppas att det ska dra igång varje sekund. Inga tecken dock, v 38+4 idag.

• godisbit

Hejochhå - grattis till lille killen och styrkekramar åt er alla. Håller tummarna för er och lilleman!

• fransyskan
    trossan skrev 2012-07-23 09:24:16 följande:
    Jag har också tänkt lite på detta. Låter smart att aktivt satsa på det!
    Vi har precis varit bortresta i tre veckor och haft semester, och mest bara varit vi två och tagit det lugnt och mysigt. Känns dock svårt att göra något mer "aktivt" för att ta tillvara på tiden, men vad har ni tänkt göra?

Jag måste dock erkänna att denna tanken inte bara har slagit mig, utan även skrämmer mig en hel del.
    Jag är rädd att aldrig mer få vara ensam med min sambo, aldrig mer bara vara mysiga och han och jag.
    Kan i mina värsta stunder tom nästan bli lite svartsjuk på bebisen och tänka att min sambo bara kommer fokusera på bebisen och helt glömma bort mig. Knäppt jag vet, Skäms
    någon som tänkt likadant? 
    Maken tog spontant ledigt den här veckan och vi har gjort en del planer;
    Projekt 1: Fylla frysen. Vi gillar att arbeta tillsammans och har alltid saker att prata om. Projekt 2: Städa klart. Det låter inte kul, men vi hade det riktigt roligt förra helgen. Packa mat och åka ut till en gammal kloster-ruin maken spanat in. Njuta lite av solen! Se massor med filmer; har fått låna en blue-ray spelare och en hel drös med filmer av en kompis. Ut på romantisk middag till vår favorit-restaurant. Lite dyrt, men det är vi värda.

Låter nog inte särskilt spännande för andra, men vi har sett fram emot det! Vet inte om man direkt måste göra något super-aktivt; räcker kanske med att inse att det nog inte är nyttigt att sitta och fokusera 100% innåt och fräsa av den man älskar bara för att han (eller hon) är den ända dum/modig nog att fråga hur man mår... (Skäms)

Och du är absolut inte alls ensammen. Både jag och maken har tänkt i samma banor och pratat om det. Tror det kan vara ett bra snack att ha med sin partner; tillsammans är det ju lättare att komma på lösningar och man kan undvika mycket strul om man vet vad ens partner oroar sig för eller undrar över.

• FruKå

Hejåhå; Grattis till pojken, hoppas det vänder snart. Kramar till er.