• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Tack Jeda! :) jag verkar redan ha det mesta på listan utom puder (men behöver man det eg?) och inothyol. Vad använder man bephanten till? Och bebistops?
    Badtermometer hoppar vi, i princip alla säger att det är onödigt. Rumptermometer är inköpt, den kan man väl ha länge? Köper nog ingen örontermometer förrän lillan själv tycker det är dags.

Oj det är så mycket bebisar på gång här! Nu börjar det bli svårt att hänga med!
    Jloow: jag håller tummarna för att vändningsförsöket lyckas så ni slipper snitt.

• NiniMe

Jloow: Lycka till

Här är det lugnt, har kommit lite blödning osv och lite förvärkar som känts lite mer och lite mindre... Men nu är det lugnt... Ja vi får se vad som händer.. Man har ju hört om hinnsvep som inte gett ngt så vi får se hur detta blir....

• Ellenbmt

Bebistops behöver du till att göra rent både navelstumpen och öronen till. Jag skulle köpt hem sånna små små saltlösningstuber med till täppta näsor... Minns inte när vi använde dem om hon va nån månad kanske eller tidigare men minns att näsan ofta var igentäppt så hon hade svårt att sova

• Kampis

När de är små är det säkrast med rumptermometer. Det känns lite som ett övergrepp att utföra det men det är det som ger säkrast tempangivelse :/

Puder har vi haft mycket användning av, salvor har inte hjälpt men ett jäkla tjockt lager puder hjälpte dotterns extremt känsliga stjärt..

Bebistops förstår jag inte grejen med... du behöver vanliga tops när du ska rengöra naveln i början.

• eightythree

Sommaren: jag har haft bepanthen istället för inotyol periodvis. Fungerar på liknande sätt mot röda stjärtar, eksem och dyl men lämnar inga fläckar på kläderna om det skulle kladdas bra när det behöver smörjas och barnen är lite äldre och kanske inte har blöja utan underkläder...

• Stövelkatten

Hej underbaringar!

Jloow: jag hoppas det går bra för er! Jobbigt med såna kansken, speciellt i erat läge!

Jag har just fått tummen upp för amningen, känner mig som värsta hjältinnan!

Köpte purelan nu också och fick lite tips om grepp och hur jag ska reglera det. Vi ska på hemgångsinfo vid halv sju för det såg lovande ut att åka hem i morgon. Känns skönt faktiskt, längtar efter andra möbler att sitta i än sängar.

• Issan8

wow grattis igen, härligt att allt går så bra. Måste vara underbart att komma hem för första gången med sin nya familjemedlem. Jag tänker så mycket på det, och när man får ringa/skicka sms till alla att nu har den lilla kommit till världen. Måste va underbart.

• Lilja85

Stövelkatten: Å vad härligt!! Vad är purelan för något föresten? Håller tummarna att det blir hemgång för er imorgon!

• DetGodaLivet

Uj här går det undan i tråden. Hänger inte med riktigt och får nog läsa tillbaka lite.

Ang. salvor o tvålar mm så är jag en sådan där ekomupp som helst undviker onödiga kemikalier bäst det går. Använder framför allt vatten till rumptvätt och olja om det behövs för att återinfetta. Tex ekologisk kallpressad rapsolja (från mataffären alltså). Tvål använder jag bara i nödfall och puder inte alls. Våtservetter endast i skötväskan ej hemma.

Till bröstvårtorna är purelan (rent ullfett) mitt förstahandsval och weledas babysortiment om någon rumpsalva behövs, men den här gången håller jag på att koka egen istället.  

Är själv allergiker och har eksem o har fått lära mig av mina hudläkare att det (förutom de medicinska salvorna) är bäst att låta huden vara ifred så mycket som mäöjligt, varken tvätta, tvåla eller smörja mer än vad som behövs. Mycket av det vi har fått lära oss är "hygien" är egentligen ganska ohygieniskt då vi tävttar bort hudens o hårets naturliga rengörande system.     

• oxle bo

kan bebisen trycka/ sparka på blåsan när den ligger  med huvudet nerår??
    den trycker så det känns som jag ska kissa  på mig o gör ont,o blåsan är tom...

den låg på tvären här om dan, osäker på hur den ligger, men något är neråt.varit så sen i går kväll BF-6